בינה עסקית כתומכת בהחלטות עסקיות
חלק ראשון מתוך שלושה
מדו"ח חדש של חברת המחקר גרטנר (Gartner) עולה, ששוק הבינה העסקית העולמי צפוי להציג השנה צמיחה של כ-10% ולהסתכם בהיקף של כ-11 מיליארד דולרים. החברה צופה עוד, ששוק התוכנות הארגוניות העולמי ימשיך לצמוח, אם כי באיטיות הדרגתית, עד 2014. עם זאת, הצמיחה תיוותר בשיעור חד-ספרתי גבוה.
על פי גרטנר, שוק תוכנות ה-BI ימשיך להיות אחד משוקי התוכנות הארגוניות בעל שיעור הצמיחה המהיר ביותר, וזאת למרות צמיחה כלכלית איטית במרבית האזורים. מגמה זו, מסבירים בגרטנר, קשורה לעובדה כי ארגונים ממשיכים לפנות ל-BI ככלי חיוני ליצירת פעילות עסקית חכמה, ערנית ויעילה. על פי גרטנר ישראל, נמצאת ישראל בין המדינות בעלות שיעור הצמיחה הגבוה ביותר בשוק ה-BI, והיא מהמובילות מבחינת פעילות פיתוח ומימוש טכנולוגיות בתחום.
חברת המחקר מצביעה על שלושה גורמי ביקוש שימשיכו להגדיל את השימוש ואת הכנסות ממערכות ה-BI:
– הצטרכנות (קומודיטיזציה) של טכנולוגיית הבינה העסקית, כך שרבים משתמשים בה, היא מהנה ועובדת גם בעולם הנייד
– תמיכה במידע רחב היקף כולל וחיצוני, לרבות מידע המצוי ברשתות חברתיות, ושימוש בכלי הבינה העסקית במגוון רחב של יישומים
– בינה עסקית כתומכת בהחלטות עסקיות
ככל שספקיות ה-IT יציעו ללקוחות הארגוניים יותר כלי ניתוח מבוססי בינה עסקית וכלים לניהול ביצועים, הנהלות הארגונים ישתכנעו בחשיבות האסטרטגית של הטכנולוגיה עבורם ויגדילו את ההשקעה בה. פרויקטי BI מוצלחים הוכיחו שבעזרתם משיגים יותר שקיפות בתהליכים הארגוניים ומשפרים את התובנות עבור מקבלי ההחלטות, עובדה העוזרת להפחתת ההוצאות ולשיפור היעילות התפעולית. האתגר הוא לשלב את ה-BI המסורתי עם מערכות ה-CRM, הרשתות החברתיות והמובייל, ולהפוך את המידע שמצטבר מהן לנכס עבור הארגון. בשורה התחתונה נדרש חיבור מיטבי בין האנשים לבין האנליטיקה. החיבור הזה נחוץ מאוד לתהליכי קבלת החלטות בארגונים, שהולכים ונעשים יותר ויותר קריטיים ומתבצעים בפרקי זמן קצרים יותר ועל סמך מידע רחב ואמין.
הזמן עושה את שלו ודור המנהלים של היום הוא הרבה יותר מוכוון מחשוב וטכנולוגיות ודוחף לעשות שימוש בטכנולוגיות חדשות על מנת לשפר את הביצועים שלהם. העולם של היום תחרותי יותר, וכמנהל אתה לא יכול להרשות לעצמך להיות מנותק. כיום, המחשוב הארגוני מתחרה במתן מידע עם ספקי המידע החיצוניים, ומנהלי המחשוב צריכים לבנות תשתיות מידע שיהיו מספיק גמישות ויתנו מספיק מידע.
כלי ה-BI היום מתוחכמים יותר. המידע הופך להיות כלי תחרותי וככל שהוא מתוחכם יותר,כך הוא גם חזק יותר. פעם אספנו מידע כדי לדעת מה היה, היום המידע מאפשר לנו לנתח גם מה יהיה.
בינה עסקית המסורתית עוסקת בבניית מערכות העוזרות לארגון ללמוד ולהבין את הנושאים העסקיים שבהם הוא פועל ואת דפוסי העבודה שלו באותם תחומים. מערכות בינה עסקית מפיקות מידע משמעותי מבחינה עסקית מתוך מכלול הנתונים בארגון. באמצעות BI ניתן לאתר דפוסים משמעותיים לניהול של ארגון, וליצור דוחות התראות ואיתותים לצורך קבלת החלטות ניהוליות. ה-BI מספקת מידע היסטורי, מידע עכשווי ותחזיות בנוגע לפעילות העסקית.
הצורך ב-BI נגרם מהגידול או ה-"שיטפון" בנתונים, אשר מקשה על הבנת הנתונים בדרך חלופית ידנית, ללא כלים לאישוש והבטחת אמינות של המסקנות. BI כולל שיטות מגוונות למחקר נתונים. חלק מהשיטות מתייחסות גם לתפעול הנתונים והכשרתם לצורכי ניתוח והפקת מסקנות. אחת השיטות המרכזיות בבינה עסקית, והבסיס של BI לשימושי מידע ארגוני, היא כריית מידע (Data mining).
בהקמת מערכת בינה עסקית יש לעבור את השלבים הבאים:
• הגדרה וזיהוי של המידע לשימוש במסגרת התהליך, מיפוי וזיהוי הנתונים שיהוו קלט לדיווח ולניתוח ומקורותיהם
• בניית מאגר הנתונים ייעודי
• ניתוח הנתונים לזיהוי דפוסים משמעותיים מבחינה עסקית
• הגדרת פורמט וקהל היעד של הדיווח
באמצעות שימוש בכריית מידע יכול הארגון לגלות מידע חבוי הטמון במחסני הנתונים ולהסיק מסקנות מהצלבתו. כריית המידע מאפשרת לגלות ידע בבסיסי הנתונים, באמצעות מחקר וניתוח של הכמות הגדולה של המידע באמצעים אוטומטיים ככל שניתן, וכך לגלות דפוסים תקפים חדשים, שימושיים ובעלי משמעות.
תחום חדש שמתפתח במהירות הוא בינה עסקית תפעולית, בשל הצורך העסקי להגיב בזמן קצר לאירועים תפעוליים בעזרת דווח או ניתוח מיידי או מהיר. בבינה עסקית תפעולית מופקים הניתוחים והדו"חות ישירות מנתוני המערכות התפעוליות של עיבוד תנועות מקוון, ללא תהליכים של יצירת בסיס נתונים ייעודי למערכות הבינה העסקית. דוגמה לדווח חשוב הוא הנושא של זיהוי מעשה רמאות בזמן אמת.
כיוון התפתחות נוסף הוא בינה עסקית חברתית, שמקשרת בין נתונים, משתמשים, כלי ניתוח ותובנות בארגון. מערכת כזאת צריכה להיות מבוססת על שלושה עקרונות: הראשון הוא בינה עסקית חברתית, המשמשת פלטפורמה לקבלת החלטות משותפת, מבוססת על עקרונות של רשתות חברתיות. השני הוא עיקרון הרלוונטיות. יש במערכת מנוע BI שלומד לייצר באופן אוטומטי המלצות ותובנות, תוך הבנת ההתנהגות של המשתמש, העיקרון השלישי הוא שירות עצמי עם ממשק משתמש אינטראקטיבי, המספק ניתוחים אוטומטיים ונראות עשירה. אלה מאפשרים לייצר את הבינה העסקית המתוחכמת ביותר, בצורה הכי פשוטה.
בחלק הבא של הסקירה נציג מערכת BI רב-חברתית לתכנון ובקרה פיננסית וניהול סיכונים, שאופינה ופותחה בקבוצת אפריקה-ישראל. מערכת אינטגרטיבית הניזונה מכלל אנשי הכספים בקבוצה, החל מרמת הכלכלן בפרוייקט הבודד, בארץ ובעולם ומספקת לאנשי הכספים כלי עבודה עסקיים משוכללים הן לניהול השוטף והן לחיזוי פיננסי, תכנון וביצוע סימולציות שתומכות בקבלת ההחלטות. השיפור ביכולת התכנון של הקבוצה השתפר מאוד בזכות המערכת לחיזוי פיננסי תוך שהיא נותנת מענה מיטבי לאתגרים העסקיים. ההצלחה הגדולה הביאה לכך שכיום כבר שוקדים בקבוצה בראשותו של המנמ"ר זאביק הירשמן על הרחבת הפתרון הקיים לכיוון תכנון תזרים קצר טווח.
תגובות
(0)