סו גרדנר, מנכ"ל קרן ויקימדיה: "אני רוצה שכל ילד בעולם יגיע לאוניברסיטה בזכות ויקיפדיה"

"שיתוף ידע כלל עולמי וחופשי משמעו שלכל ילד באפריקה, בהודו ובסין תהיה היכולת להשכיל ולהחכים בעזרת הגלישה לוויקיפדיה. אנו מתקדמים לעבר היעד הזה - אולם באיטיות", אמרה גרדנר בכנס אקדמיית ויקיפדיה הראשון בישראל שנערך אתמול (א') באוניברסיטת תל אביב ● לדבריה, "ויקיפדיה העברית היא מהבולטות בעולם כיום"

"יש לנו לא מעט בעיות ואתגרים עימם אנו מתמודדים: הגולשים שלנו באים מהעולם המערבי, השבע והמקוון – בזמן שהחזון של שיתוף ידע כלל עולמי וחופשי משמעו שלכל ילד באפריקה, בהודו ובסין תהיה היכולת להשכיל ולהחכים בעזרת הגלישה לוויקיפדיה. אנו מתקדמים לעבר היעד הזה – אולם באיטיות. יש עוד הרבה מה לפעול כדי לשנות את המצב הקיים" – כך אמרה בראיון ל-DailyMaily סו גרדנר, מנכ"ל קרן ויקימדיה.

גרדנר הגיעה לביקור ראשון בישראל והרצאתה פתחה את כנס "אקדמיית ויקיפדיה", שנערך אתמול (א') באוניברסיטת תל אביב, בהשתתפות 250 איש. הכנס מצטרף לכנסים דומים שנערכו בעולם – והמשמשים כבמה לדיונים על שילוב ויקיפדיה, מיזמי ויקימדיה האחרים ומערכות "ויקי" – במערכת החינוך ובאקדמיה בישראל. גרדנר הקנדית הייתה עיתונאית 17 שנים, ובין היתר ניהלה את אתר האינטרנט של CBC – השידור הציבורי בקנדה. לתפקידה כמנכ"ל קרן ויקימדיה נכנסה ביוני 2007.

מה החזון שלך?
"יומרני ותמים ככל שזה יישמע – להגדיל את נגישות הידע החופשי בעולם, בעיקר בארצות מתפתחות. אני רוצה שכל ילד בעולם, בסין, הודו ואפריקה, יוכל לקדם את עצמו ולהרחיב את גבולות הידע שלו, בעזרת גלישה באתרינו. מטרתנו העיקרית היא לאפשר לכל אדם בעולם גישה חופשית למקורות ידע ומידע.

חלק מהאג'נדה שלנו היא שידע הוא לא רק תוכן, אלה גם תמונה, בבחינת 'תמונה שווה אלף מילים'. אנו יוזמים פרויקטים כמו פיקיוויקי – מאגר שיתופי לתמונות וקבצי מדיה דיגיטלית המתעדים את ההיסטוריה, הגיאוגרפיה, הטבע והחברה של ישראל.

יש כמה פרויקטים עליהם עובדת הקרן בשיתוף פעולה: פרויקט ויקיפדיה בסלולר, מחשב לכל ילד, גרסאות מודפסות של ויקיפדיה, ועוד פרויקטים אחרים שמטרתם להגיע לכמה שיותר אנשים בעולם".

מה כולל תפקידך?
"אני אחראית לכמה שינויים שבוצעו בקרן, ביניהם עלייה חדה בתרומות שמגיעות. תקציבנו מוגבל, שלא לומר מגוחך – 6 מיליון דולרים בשנה. חלק ניכר ממנו הולך לתפעול טכנולוגי, רכישת שרתים וכו'. תודה לאל יש לנו מאות אלפי תורמים בעולם. אנשים חושבים שמדובר בארגון ענק, עם חדר אוכל יוקרתי כמו במיקרוסופט ומטוס פרטי כמו לגוגל. האמת היא שבכל הארגון יש 27 עובדים. אנשים מתקשים להאמין, כך מתנהל האתר הרביעי בגודלו בעולם? בנוסף, אני אחראית לקיום דיאלוג עם החברות הגדולות בעולם, לרבות גוגל, מיקרוסופט, יאהו!, וכן לניהול כוח האדם הטכני המתפעל את תשתיות ויקיפדיה.

הסניפים שלנו בעולם עוזרים לנו בניהול קשרים עם הממשלים, אוניברסיטות וארכיונים. הם ארגונים ללא מטרות רווח, ולכן מצליחים להגיע לקשרים מקומיים ומעשירים את ויקיפדיה בתוכן רב ומאגרי תמונות מדהימים שעוזרים לנו במטרה".

מהם נתוני הגלישה?
"ויקיפדיה פועלת ב-265 שפות ומכילה יותר מ-12 מיליון מאמרים. ויקיפדיה באנגלית מכילה 2.5 מיליון ערכים, פי 15 יותר מאנציקלופדיה בריטניקה. אחרי אנגלית, השפות הנפוצות הן יפנית, ספרדית וגרמנית. השפה הנדירה ביותר בוויקיפדיה היא קרי, Cree, של אינדיאנים-קנדיים, בה פחות מאלף ערכים. לוויקיפדיה יש יותר מ-350 מיליון עמודים נצפים בחודש. היא כיום האתר הרביעי הנצפה ביותר באינטרנט, לפי מדד comScore – אחרי גוגל, מיקרוסופט ויאהו!, ולפני פייסבוק. כל חודש נוספים לנו 3.25 מיליון גולשים חדשים, ואנו שואפים להגדלת הנתונים".

איפה אינכם נפוצים?
"בכל מקום בעולם המתפתח בו אין מחשב לכל ילד, בעיקר באסיה ובאפריקה. אני מודעת לפרדוקס: במדינות העשירות והמשכילות, לאנשים יש השכלה ותשתית אינטרנט – אז הם גולשים. בעולם המתפתח – היכן שנדרש להעלות את רמת החינוך, אנו פחות נפוצים. גם בסין יש לנו בעיות, כבר לפני האולימפיאדה חסמו את הגלישה אלינו. אנו פועלים לשינוי המצב מול נציגי הממשל".

מיהם עורכי הערכים?
"יש בעולם כ-150 אלף מתנדבים הכותבים, עורכים ובודקים עובדות. ערכנו מחקר מיהם: בני 25, סטודנטים, מוטי טכנולוגיה, 87% זכרים. אנו פועלים רבות להרחיב את מעגל העורכים. יש בעולם אלפי אנשים בעלי ידע עצום, שחבל שאינם משתפים אותו עם העולם – בני 55 ומעלה, אקדמאים, רופאים, מדענים, גימלאים במקצועות שונים, מורים. גילינו, לצערנו, שיש קושי טכנולוגי בעריכת ערכים בוויקיפדיה, וזה עצוב ומצחיק כאחת. הממשק שלנו מתקדם, אך עדיין יש בו פערים טכנולוגים. הרמנו פרויקט להעלות את הנגישות ולפתח ממשק עריכה מתקדם ונוח יותר לשימוש, כדי לפתוח את העריכה ליותר אנשים.

בגרמניה, קנדה ובישראל יש פרויקטים, בהם הסטודנטים מקבלים משימה לכתוב ערך בוויקיפדיה. בעוד בשיטה הישנה עבודה שהסטודנט היה עושה הייתה נצפית רק על ידי המורה – הרי שהכתיבה השיתופית בוויקיפדיה גורמת להם להשקיע יותר, כי את עבודתם יראו בכל העולם. זה גם נותן להם אפשרות לקבל משוב מקצועי רחב ואקדמי יותר".

האם תתירי פרסומות מסחריות באתרי ויקימדיה?
"חד משמעית לא. אנו 'טהורים' וכך רוצים להמשיך ולהיות. זה חשוב מבחינת המוניטין שלנו, והצורך להיתפס כרציניים. חלקים נרחבים באוכלוסיה לא יחושו בטוב אם יידעו שהם גולשים לאתר בעל היבטים מסחריים. יש לנו מאות אלפי תורמים בעולם, ונמשיך לפעול באותו קו. 5% מהתקציב מגיע משיתופי פעולה עסקיים, דוגמת זה שיש לנו עם אורנג'. השאר בא וימשיך להגיע מתרומות".

מה לגבי ויקיפדיה העברית?
"היא נוסדה ב-2003, כוללת כיום כ-100 אלף ערכים ו-35 מיליון עמודים נצפים בחודש. ויקיפדיה העברית היא מהוויקיפדיות הבולטות בעולם כיום. באחוז הגולשים הצורכים את ויקיפדיה היא במקום השני אחרי אירופה. אנחנו רואים בפעילות שנעשית בישראל חלק מרכזי וחשוב מפעילות קרן ויקימדיה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים