פרופ' ניב אחיטוב, המרכז האקדמי דן: "ה-IT בארגונים לעתים כה גדול עד שלא ברור מי מוביל את מי"

"מספרם של עובדי ה-IT בבנקים הגדולים, בישראל ובעולם, עומד על 25% מכלל העובדים, והוא צפוי להמשיך ולגדול במהלך העשור", אמר פרופ' אחיטוב, נשיא המרכז ● לדבריו, "הבקרה על ה-IT וממשל ה-IT הולכת וגדלה, והופכת להיות מרכיב קריטי בפעילות ה-IT, מה שמעלה את חשיבות העוסקים בתחום"

"היקף ה-IT בארגונים לעתים כה גדול, עד שבכלל לא ברור מי מוביל את מי – הארגון את ה-IT או להיפך, בבחינת הזנב המכשכש בכלב", כך אמר פרופ' ניב אחיטוב, נשיא המרכז האקדמי דן.

פרופ' אחיטוב דיבר בפאנל שנערך במסגרת כנס האיגוד הישראלי לביקורת ואבטחת מערכות מידע, ISACA. הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, התקיים אתמול (ג') במרכז הכנסים אבניו שבקריית שדה התעופה, בהשתתפות מאות אנשי מקצוע מהתחום, מנהלי אבטחת מידע, רואי חשבון ומבקרים פנימיים וחיצוניים בארגונים. מנחה הפאנל היה אסף ויסברג, סגן נשיא ISACA ישראל ומנכ"ל IntroSight מקבוצת רוזנבלום-הולצמן, והוא נשא את הכותרת "ממשל IT – ממשל מעשי או מעשיה?".

לדברי פרופ' אחיטוב, "מספרם של עובדי ה-IT בבנקים הגדולים, בישראל ובעולם, עומד על 25% מכלל העובדים, והוא צפוי להמשיך ולגדול במהלך העשור. הבקרה על ה-IT וממשל ה-IT הולכת וגדלה, והופכת להיות מרכיב קריטי בפעילות ה-IT, מה שמעלה את חשיבות העוסקים בתחום".

הוא הוסיף, כי "אסטרטגיית ה-IT נגזרת מאסטרטגיית הארגון. אם ארגון מחליט להוציא כל דבר למיקור-חוץ, ולחילופין – עובד באופן מבוזר, אזי ה-IT צריך ללכת בעקבותיו". מטלה נוספת של ה-IT, אמר, היא "להבטיח שהמידע זורם מבחוץ פנימה, מהספקים, ואל המתחרים, וכן שהמידע זורם מטה ומעלה".

פרופ' אחיטוב הוסיף, כי "קביעת אסטרטגיית ה-IT כנגזרת אסטרטגיית הארגון לא יכולה להיעשות כבעבר, חמש שנים קדימה, אלא רק לשנה שנתיים הקרובות. הסיבה לכך היא קצב התפתחות השינויים הטכנולוגיים. במסגרת התכנון, יש לקבוע את היקף הקצאת המשאבים, את כיוון פיתוח היישומים והטכנולוגיות, ויש לעדכן אותם על בסיס ההתפתחויות. זו צריכה להיות אסטרטגיה דינמית".

רו"ח יעל רונן, סמנכ"ל ומבקרת פנימית ראשית בבנק הבינלאומי הראשון. צילום: ניב קנטור"לאט לאט הולך ונסגר הפער בין אסטרטגיית הארגון לזו של ה-IT, ובמקביל – יש הלימה בין ה-IT להיבטיו העסקיים של הארגון", סיכם. "אף על פי שלא לכל דירקטור יש הבנה במיחשוב, הוא לא יכול לטמון את ראשו בחול ולהתעלם מה-IT. על כל אלה יש להחיל את הביקורת".

"ממשל ה-IT – חלק מהותי מהממשל התאגידי"

רו"ח יעל רונן, סמנכ"ל ומבקרת פנימית ראשית בבנק הבינלאומי הראשון, אמרה ש-"ממשל IT הוא חלק מהותי בהתנהלות הכוללת של ממשל תאגידי. בארגונים פיננסיים זהו אלמנט קיומי, כיוון שהתלות של הארגון ב-IT היא מוחלטת – גם לצרכי פעילות שוטפת, גם בהיות ה-IT מניע אסטרטגי של הארגון וגם בשל הצורך בעמידה ברגולציות".

היא ציינה, כי חלה עלייה במודעות של חברי הדירקטוריון בארגונים לקריטיות של ה-IT, מאחר שהם מבינים שהוא מסייע לממש את האסטרטגיה העסקית שלהם. "אני, כמבקרת פנימית ראשית, מצפה שהביקורת הכללית תהיה כלי שמסייע גם בטיפול בניהול סיכוני ה-IT, מדידת הביצועים וניהול המשאבים", אמרה רו"ח רונן. "הביקורת צריכה להיות פונקציה בלתי תלויה בקשר לקיום עקרונות אלה". לדבריה, "מדובר בהצבת אתגר משמעותי לביקורת הפנימית והיחידה שאני עומדת בראשה נותנת התייחסות לנושאים הללו".

אסף ויסברג, סגן נשיא ISACA ישראל ומנכ"ל IntroSight מקבוצת רוזנבלום-הולצמן. צילום: ניב קנטורהיא סיכמה באמרה, כי יש חשיבות לכך שהנושאים הללו יחלחלו לכל שדרות ההנהלה בארגונים. "אנחנו עושים ביקורת הן ברמת ה-IT הכוללת והן ברמת היישום הפרטני – האם זהו יישום אפקטיבי, האם הוא עונה על צרכי המשתמשים והאם הוא משתלב ביעדיו העסקיים של הארגון".

"ממשל ה-IT נגזר מהממשל התאגידי"

ויסברג אמר, כי "ממשל ה-IT נגזר מהממשל התאגידי. בבוא הדירקטוריון של הארגון להתוות את אסטרטגיית ה-IT שלו, עליו לוודא שהסיכונים ממערכות ה-IT נגזרים בצורה תקינה". לדבריו, ממשל IT כולל ביצוע התאמה של פעילות ה-IT עם היעדים העסקיים של הארגון, וידוא שהוא מביא ערך עסקי לארגון, תמיכה בניהול המשאבים, ניהול סיכונים ומדידת ביצועים.

"על אנשי ביקורת ה-IT לוודא כיצד זה נעשה בצורה הנכונה", הוסיף. "עליהם לשקול את כל ההיבטים ולאזן ביניהם, להחליט אילו ועדות יש להקים, אילו מסמכי מדיניות יש לכתוב ולגבש, אילו תהליכים יש לקבוע ולבחון. באופן זה הם יוכלו לשלוט ולהשפיע".

תגובות

(3)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. חנן בלזה

    ניהול אי.טי ניתן להמשגה לבניית טיסן מוצלח: יש להקפיד על בניית פרופילים מדוייקים של מאפייני הרשת וכן לעטות בנייר אורז מתוח היטב את המבנה כולו באופן שיאפשר זרימת המידע מעל הכנף

  2. בן עמי יחזקל

    את אסף וייסברג פגשתי לפני כעשור שנים כאשר רק התחיל את פעילותו וכבר אז ידעתי שיגיע לגדולות. אני מאחל לו בהצלחה רבה ושיצליח לממש את כישוריו הרבים

  3. שלמה

    בנק הפועלים לדוגמה, בלגן גדול ומאבקי כוחות מטופשים, גוררים חוסר מקצועיות בביצוע וניהול פרוייקטים

אירועים קרובים