לקרוא ולהירגע: עובדות על המאגר הביומטרי. רק עובדות

גון קמני, ראש הרשות לניהול המאגר הביומטרי, סבור שחלק גדול מההתנגדות הציבורית למאגר נובע מהעדר מידע מהימן ונכון שהופץ במהלך הדיון הציבורי בנושא ● מאחר שמרבית המילים שנשפכו על הנושא עד כה היו חד צדדיות, כלומר מצד המתנגדים, אומר קמני כי מן הראוי לתת לצד השני את זכות ההסבר והתגובה ● הרמנו את הכפפה ברצון

בשבועות הקרובים יעלה שוב במלוא העוצמה הדיון הציבורי סביב הקמת המאגר הביומטרי. זאת, בעקבות מסע פרסום אגרסיבי ורחב ביותר של לשכת הפרסום הממשלתית, שנועד לעודד את תושבי מדינת ישראל להתייצב במשרדי לשכת האוכלוסין של משרד הפנים ולהחליף את התעודות הישנות בתעודות זהות חכמות. התעודות החכמות יכילו בין היתר גם שבב ביומטרי, הכולל שתי טביעות אצבע ופנים שלנו. יהיה זה תחילתו של פיילוט שיתבצע החל מינואר 2012.

גון קמני, ראש הרשות לניהול המאגר הביומטרי, שהחל את תפקידו בימים אלו, סבור כי חלק גדול מההתנגדות הציבורית נובע מהעדר מידע מהימן ונכון שהופץ במהלך הדיון הציבורי בנושא. בין אם מדובר בטעות ובין אם בהטעיה מכוונת שנוצרה על ידי בעלי עניין – את קמני זה לא ממש מעניין. הוא איש מקצוע שבסך הכל מבקש להציג את העובדות הנכונות, רגע לפני הקמפיין והפיילוט. מאחר שמרבית המילים שנשפכו על הנושא עד כה היו חד צדדיות, כלומר מצד המתנגדים – כולל שרים בכירים בממשלה, אומר קמני כי מן הראוי לתת לצד השני את זכות ההסבר והתגובה. הרמנו את הכפפה ברצון.

קמני (38) החל את דרכו ביחידת אבטחת האישים בשב"כ, משם עבר ללמוד הנדסת תוכנה ומחשבים. בתפקידו האחרון במגזר האזרחי עבד כשש שנים בחברת לאומי קארד, ועסק בין היתר בניהול סיכונים. לתפקידו הנוכחי הגיע בעקבות מכרז שערכה ועדת איתור. יודגש כי למרות שהמאגר הביומטרי קשור לפרויקט תעודות הזהות החכמות ותלוי בזמינותן, הנפקת התעודות אינה באחריותו של קמני. כל הכשלים, דברי הביקורת והמהומה סביב התעודות, אינם מנת חלקו. העבודה שלו תתחיל רק ברגע שתיוצר התעודה הראשונה.

בשביל מה אנו צריכים תעודות זהות חכמות?
"התעודות החכמות מקנות קודם כל ביטחון אישי לאזרח. בישראל נגנבות כל שנה כ-130 אלף תעודות זהות וכ-22 אלף דרכונים. בעבר דובר על השימוש שעושים בזה גורמים עוינים, אבל עיקר השימוש הוא על ידי זייפנים – אנשי העולם התחתון, שמזייפים את התעודה הגנובה בקלות ומשתמשים בזהותו של בעליה. מעבר לזה, התעודה החכמה תאפשר לבצע שורה ארוכה של פעולות מול הממשלה ומול גורמים ציבוריים אחריים, שיכירו בחתימה הביומטרית כחתימה חוקית לכל דבר. באשר לדרכונים, עלינו לזכור שמרבית המדינות באיחוד האירופי כבר עברו לדרכון דיגיטלי. אם לא נדביק את הפער, אזרחי ישראל יתקשו בקרוב לצאת לחו"ל".

מדוע צריך מאגר ביומטרי? התעודה הדיגיטלית לא מספיקה?
"לא. כדי לקבל תעודת זהות כיום, מתייצב האזרח אצל פקיד משרד הפנים, מוציא מסמך זיהוי כלשהו ומבקש תעודה. ההחלטה לתת לו תעודה או לא מבוססת על יכולת הזיהוי שלו – ובמידה רבה על סמך האינטואיציה של הפקיד. עם זאת, המאגר הביומטרי יכיל אמצעי זיהוי אישיים של האזרח שקשה מאוד עד בלתי אפשרי לזייף אותם. כך, הפקיד לא יצטרך לזהות את האזרח – הוא ישלח אלינו קובץ מוצפן ואנו נעשה את ההצלבה כדי למנוע הרכשה כפולה או כוזבת של תעודות".

כיצד יתבצע התהליך?
"בשלב הראשון, שלב הפיילוט, הרכשת התעודה הדיגיטלית תהיה וולנטרית לחלוטין. מי שירצה יפנה ללשכת מרשם האוכלוסין הקרובה לביתו ויזדהה באמצעים ביומטריים. הזיהוי ייעשה באמצעות שתי טביעות אצבע ותווי פנים בלבד. לאחר שיבצע את תהליך הזיהוי בפני הפקיד, האזרח יישלח לביתו.

המידע הביומטרי יועבר למחשבי הרשות באופן מוצפן. ברשות נקבל למעשה קובץ מוצפן, שאין כל אפשרות מיידית ליצור קשר כלשהו בינו לבין האזרח ופרטיו. השלב הבא הוא שלב הצלבת המידע: אם אין במאגר שלנו טביעות אצבע דומות לאלה של המבקש, תקבל לשכת האוכלוסין אישור להנפקת התעודה והאזרח יחזור כעבור כמה ימים ויוכל לקבל את התעודה המונפקת. במידה ויתעורר חשד כתוצאה מההצלבה, נפעל בהתאם".

מה תעשו עם המידע שבמאגר הזה ואיך תאבטחו אותו?
"הרשות היא גוף עצמאי ונפרד. היא אמנם כפופה למשרד הפנים, אבל מערכת המיחשוב והמידע שלה מופרדת לחלוטין. היא הוקמה על פי החלטת הממשלה ועל פי החוק כחלק מאמצעי ההגנה על המאגר. השימוש היחיד שייעשה במידע הביומטרי שנקבל מהאזרחים בשנתיים הקרובות הוא מניעת זיופים. מעט העובדים שמעסיקה הרשות הם בעלי סיווג ביטחוני גבוה, ומוינו על ידי גופים ביטחוניים רגישים ביותר. על פי חוק, העונש שיוטל על כל עובד שייתפס בהפרה של הוראות האבטחה, הוא מאסר בפועל – שכן מדובר בעבירה על ביטחון המדינה. מעבר לזה, יש לנו שורה של אמצעי אבטחה שמקובלים מאוד בעולם. הפריצה למאגר תהיה קשה ביותר. אגב, גם אם חלילה מישהו יצליח לפרוץ למאגר, הוא יקבל מידע גולמי ומוצפן שהערך שלו שולי ביותר.

הוויכוח הציבורי הלוהט שקדם לחוק לא מרתיע אותך?
"לא. אני איש מקצוע ויש לי עבודה לעשות. מעבר לזה, הבנתי שחלק גדול מההתנגדות נובע מחוסר ידע או כתוצאה ממידע לא מדויק שקיבלו המתנגדים. זו הסיבה שביקשתי להתראיין. אני בטוח שכאשר אנשים יבינו את העובדות, הם יראו את המציאות אחרת. מעבר לזה, אסור לשכוח שלפחות בשנתיים הקרובות מוגדר הנושא כפיילוט. השלב הזה הוא קודם כל בשבילנו, שהרי אי אפשר לבצע מהלך גורף כל כך שמשפיע על מיליוני אזרחים, בלי תקופת ניסיון. אני בטוח שהציבור ישתף פעולה".

לסיום, אתה יכול להרגיע אותי, כאזרח, שהתעודה החכמה שאקבל תהיה בטוחה ושהמידע עליי יהיה מאובטח?
"חד משמעית כן".

תגובות

(12)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. רן

    אני לא רואה סיבה אמיתית לתגובות המפוחדות שעלו לכתבה. הרושם שלי הוא שמדובר על מאגר מידע מאובטח היטב, מהכתבה למדתי שהגישה אליו היא לאנשים ספורים והנתונים שנמצאים בו מקודדים. הזעקות סביב נושא הביומטרי מזכירות לי את אותן הזעקות שמופיעות בכל פעם שהקדמה נמצאת בפתח...אם היה אינטרנט במהפכה התעשייתית או בסמוך להמצאת המכונית, כנראה היינו מקבלים את אותן התגובות... כנראה שמרוב ציניות וסקפטיות, אף אחד לא מתייחס יותר למציאות...

  2. אורן

    צר לי . לא השתכנעתי. אני לא אשתף פעולה עם הסיפור הזה.

  3. לא רגועה

    לא נרגעתי. להיפך. אולי כדאי באמת לעמוד בתור כדי שישימו לנו את השבב בעורף... בטח ינסו לפתות אותנו בקיצור תורים, הקלות במס, מענקים לכל מיני דברים, קידום בתור להשתלת כליה... ככה לאט לאט כל עם ישראל יהיה מוכן להיות מתוייג ומקוטלג במאגרים נורא סודיים וממש "לא פריצים". הופכים אותי לפראנואידית. לא מאמינה לאף אחד. תמיד אפשר להשחיל עובד שיעמוד בכל התחקירים ואפילו יהיה מוכן לשבת בכלא על עבירה... ממש מרגש.... נורא מפחיד את הארגון שישלח אותו אל תוככי המאגר... בקיצור לא נאמר לי כאן שום דבר חדש. אני עדיין אומרת: האצבע שלי לא תיכנס למאגר הביומטרי.

  4. יואב

    למר קומני, אפשר להביא הרבה טיעונים נגד הדברים שאמרת. אני אציין רק בודדים. נתחיל בשבב: למה יש צורך בשבב ? האם אי אפשר לייצר תעודה חכמה בלי שבב (נכון שקל לזייף את תעודת הזהות הנוכחית, אבל אפילו שטר של 20 שקל יותר קשה לזייף מאשר את תעודת הזהות הנוכחית, וזאת מבלי שיש לשטר איזה שהוא שבב) ? מה בדיוק יהיו השימושים של השבב הזה ? נכון שהרי הוא משדר גלי רדיו, ולכן אפשר לזהות אותו יותר בקלות. כשאני אלך לאנגליה למשל ואהיה בתחנת רכבת, אדם עם אמצעי טכנולוגי מתאים יוכל לתקשר עם השבב שיהיה לי בתוך התעודה וכך לדלות ממני את מספרו, ובהנחה שיהיה לו גם את המאגר - הוא יכול לעשות בזה שימוש למטרת טרור. הוא יוכל לדעת אם ברגע נתון יש אזרחים ישראלים בתוך מתחם תחנת הרכבת שלידו. האם השבב הזה מסרטן (האם היו בדיקות מעמיקות בנושא) ?? ידוע שזה אותו השבב בדיוק כמו שלפי חוק מוחדר בצורה תת-עורית בחיות המחמד בישראל (כלבים, חתולים וכולי). ידוע גם ששבב זה כבר הוחדר לאלפי אנשים ברחבי העולם בצורה תת-עורית (למשל אנשים שעובדות במשרות אבטחה מסויימת, חולים מסויימים וכדומה). מה התוכניות לגבי שבב זה במדינת ישראל ? האם אתה מוכן לחלוק איתו את תוכניות הממשלה, שנוכל להגדיר אותם כשלב ב' לאחר הטמעת התעודות הביומטריות ? למה לוקחים גם טביעות אצבע וגם תווי פנים, אחד מהם לא מספיק ? מה הנוהג במדינות אחרות בעולם ? למה לוקחים גם מאגר בנוסף לטביעות האצבע ותווי הפנים ? איזה עוד מדינות דורשות מכל "אזרחיהן" טביעות אצבע, תווי פנים וגם מאגר ביומטרי ??? מה דעתך על כך שבאנגליה לאחרונה בוטל המאגר הביומטרי בגלל התנגדות האזרחים לנושא ? מדבריך נשמע שהמאגר יהיה מאובטח ואין מה לדאוג. האם תוכל למנות את רשימת האנשים (כמוך או כמו השר לשעבר מאיר שטרית וכדומה) שיישבו בכלא ויצטרכו לשלם פיצויים אסטרונומיים בהנחה שהמאגר ייפרץ או שיוכח שנעשה בו שימוש לא הוגן (כלומר לא רק על ידי עבריינים, אלא אפילו שגופים לא מורשים כמו משטרת ישראל או צה"ל ישתמשו בו לצרכים שונים שהם כביכול "לגיטימיים) ??? עם כל השחיתות בממשלה ובפוליטיקה, מדינה שמקפצת לכיוון טוטאליטרי-פשיסטי, האם זה מה שאנחנו צריכים ? האם יעשה שימוש במאגר-טביעות אצבע-תווי פנים דיגיטליים ביחד עם מצלמות האבטחה שמתחילות להיות פזורות ביותר ויותר מקומות במדינת ישראל ??? ואלה רק כמה שאלות מהותיות על קצה המזלג.

  5. א.שקמה

    "השימוש היחיד שייעשה במידע הביומטרי שנקבל מהאזרחים בשנתיים הקרובות הוא מניעת זיופים" ואח"כ? אתה יודע למי תחליט ממשלה מוטרפת להעביר אותו? (לא שאנחנו לא מתנסים כבר עכשיו בשכרון כוח של ממשלה) מה יקרה אם בן ארי יהיה מחר ראש הממשלה? אתה תמנע ממנו מידע? אתה תחסום אותו? או אולי בית המשפט? אתה לוקח אחריות על מה שייעשה בעוד עשר שנים במידע הזה? איזו מן הבטחה זו "בשנתיים הקרובות"? כמה טיפשים אתה חושב שהקוראים שלך יכולים להיות? כמה קצרי ראייה? לא הרגעת אותי ואין לי שום כוונה להגיע מרצוני החופשי למשרד הפנים לקבל תעודה.....

  6. גיא

    מישהו פה היה קורבן לגניבת זהות ??? מוזר שלא שמעתי על זה בשום מקום אפילו לא קולבוטק... אל תתנו למילים שלהם להפחיד אתכם.

  7. גיא

    רק תזכרו שיותר קל להרוס ולקחת מאשר לתקן ולחזיר. לאט לאט לוקחים לכם את החופש ואתם לא אומרים מילה. תפחדו מאוד! הממשלה יודעת לתמרן אתכם, בשבילה אתם מספרים, בקרוב תהיו גם ישימו עליכם מספרים. קומוניזם - הנה אנחנו מגיעים.

  8. רענן

    ״ בין אם מדובר בטעות ובין אם בהטעיה מכוונת שנוצרה על ידי בעלי עניין״ או אולי מדובר על אמת? אולי לבעל המקצוע המרואיין יש דווקא אינטרס לסלף את האמת? אולי? כתיבה עיתונאית חוקרת במיטבה. 

  9. לא שאלתם את השאלה הכי חשובה

    האם מר קמני הנכבד מבין את ההבדל בין נתונים ביומטריים (אותם לא ניתן להחליף) לבין נתונים אחרים (מס' חשבון בנק, כרטיס אשראי וכו') אותם כן ניתן להחליף?? הרי אין 100% ביטחון שהמידע לא ידלוף (במדינתנו החאפרית הייתי אומר שיש כמעט 100% ביטחון שהוא כן ידלוף) - מה מציע מר קמני הנכבד לעשות ברגע שזה יקרה??

  10. איתן כספי

    ממש לא מרגיע. ראשית, בראשית ההיסטוריה של המהלך הזה דובר על תעודת זהות (ונדמה לי שגם דרכונים) עם כרטיס חכם בלבד כי כל המטרה היתה למנוע זיוף של תעודות זהות ודרכונים. בהמשך, ויראו כי טוב, החליטו כוחות הביטחון/משטרה שכדאי להעמיס על הפרויקט כבר זיהוי ביומטרי, למרות שהכרטיס החכם בהחלט מספיק למניעת זיופים. אין ספק שלמטרות של מניעת טרור ופשע הזיהוי הביומטרי הוא עלית מדרגה אם כי, כפי שבוודאי יודע מר קמני, גם אותן ניתן לעקוף בתנאים מסוימים. יש שתי בעיות עיקריות עם יצירת מאגר כזה: 1. בשילוב עם האמצעים הטכונלוגיים הקיימים והעתידיים ניתן ליצור חברת "משטרה" בקלות (מצלמות וידיאו ברחובות ובבניינים + זיהוי פנים מהוידיאו על פי התאמה למאגר, כדוגמה פשוטה), שלא לדבר עם היעדר פרטיות בשל יכולות המעקב המתקדמות המתקשרות לזיהוי ביטומטרי משולב בטכנולוגית תקשוב. 2. כמו שבוודאי מר קמני יודע, אין 100% באבטחה, ומה שמוצפן גם יכול להיות מפוענח, ומערכות שעד היום חשבנו שלא ניתן לפרוץ, נפרצו (וויקיליקס מגופי ביטחון אמריקאים, RSA והטוקן שלהם, לוקהיד מרטין בעקבות כך וכן הלאה). ביצירת מאגר זה אנו יוצרים "גביע קדוש" לכל פושע/טרוריסט/מדינת אויב. האם באמת הסיכון שווה את זה? מה יגידו מר קמני ומר שטרית ביום שאחרי? וכמובן, נושא ההרכשה הראשונית, הרי יש ביצה ותרנגולת, וצריך בהתחלה לבוא אדון ישראל ישראלי לפקיד משרד הפנים, שייקח ממנו טביעות אצבע וצילום פנים. כיצד יוודא מר פקיד שאכן לפניו עומד מי שהוא באמת מצהיר שהוא? הרי אם הוא זייף את תעודת הזהות המקורית - הרי שהוא יקבע לעצמו זהות מזויפת לעילא, לעולם ועד. זה מעניין - ליצור זיהוי חזק על בסיס זיהוי חלש. אגב, אנשים ומחשבים, להבא ראוי, כפרקטיקה עיתונאית, להביא באותה כתבה גם תגובה של הצד השני ולא לראיין רק צד אחד. זה פשוט יותר הגון ומאוזן.

  11. אזרח שמבין משהו

    על שאלה טיפשית מקבלים תשובה טיפשית. התעודה הדיגיטלית יכולה להיות גם תעודה ביומטרית ולהשיג תועלת רבה וזאת בלי שום צורך בהקמת המאגר הביומטרי. קיומו של המאגר הביומטרי כלל אינו תנאי להנפקת תעודות ביומטריות והוא אינו תורם דבר וחצי דבר להגנה מפני זיופן. לקיומו של המאגר גם אין שום קשר למאות אלפי התעודות והדרכונים שנגנבים בשנה ולא הוא יהיה זה שימנע את השימוש הבלתי חוקי בהם. אבל המרואיין רק רצה להציג את "העובדות הנכונות"...

  12. יובל

    מר. גון קמני היקר.... שאלה מעניינת עלתה בראשי למשמע הביטחון האדיר שאתה מפגין: אם תהיה דליפה בשלב כזה או אחר, תהיה מוכן לשבת בכלא + לשלם פיצויים למדינה עד סוף ימיך?! אם התשובה היא שלילית, אנא הפסק לספק הבטחות ללא כיסוי.

אירועים קרובים