אלי רייפמן נידון לארבע שנות מאסר ולתשלום קנס בסך של יותר משישה מיליון דולרים

בית המשפט, שהרשיע את רייפמן בקבלת דבר במרמה ובזיוף מסמך בנסיבות מחמירות, קבע שבשל העבירות הללו ואחרות הוא הכניס לעצמו את הסכום ● "רייפמן 'עקץ' קרן השקעות, שעשרות חוסכים השקיעו בה ממיטב כספם", נכתב בגזר הדין, "וספק אם בעתיד יהיה בכוחו להשיב את הכספים שנטל, במלואם או בחלקם"

בית המשפט שלח הבוקר (ב') את אלי רייפמן, מייסד אמבלייז (Emblaze), לארבע שנות מאסר וגזר עליו בנוסף תשלום פיצויים בסך של 6.3 מיליון דולרים.

דינו של רייפמן נגזר לאחר שביולי השנה הוא הורשע בקבלת דבר במרמה ובזיוף מסמך בנסיבות מחמירות. שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב, דוד רוזן, קבע שבשל העבירות הללו ואחרות רייפמן הכניס לעצמו סכום של 6.3 מיליון דולרים. רייפמן הכחיש את העבירות המיוחסות לו, אולם בית המשפט לא קיבל את טענתו.

השופט קבע היום, כי "רייפמן נטל במרמה סכום עתק של כסף. הוא 'עקץ' קרן השקעות, שעשרות חוסכים השקיעו בה ממיטב כספם. הקרן ניזוקה קשה בשל פעילות הנאשם, שהביאה לכך שהמשקיעים קיבלו רק חלק מכספם". הוא הוסיף, כי "רייפמן זייף מסמכים והבטיח דברים בהם לא עמד. ספק אם בעתיד יהיה בכוחו להשיב את הכספים שנטל, במלואם או בחלקם".

על פי גזר הדין, רייפמן ישלם את הפיצויים לחברת Winton Capital Holdinges ולקרן Double U trading – שאותן רימה. הוא הציג להן מצגי שווא שלפיהם נמצאות בבעלותו מיליוני מניות של אמבלייז, ועל בסיס מצגים אלה נטל מהן במרמה 6.3 מיליון דולרים.

הלוואה על בסיס מסמכים מזויפים

כתב האישום נגד רייפמן הוגש בסוף 2009. נכתב בו, כי לאחר שאמבלייז נקלעה לחובות כבדים, הוא קיבל משתי חברות בחוץ לארץ הלוואה העומדת על סכום של יותר משישה מיליון דולרים, על בסיס שימוש במסמכים מזויפים. בתגובה לכתב האישום טען רייפמן, כי מדובר בעלילה שרקם נגדו עו"ד איתן ארז, שמונה למנהל נכסיו.

בית המשפט דחה, כאמור, את טענותיו של רייפמן ואישר את הנטען בכתב האישום, שלפיו הוא יצר מצג שווא בפני שתי החברות שהלוו לו כספים, ולשם כך זייף מסמכים שהציגו כאילו הוא בעלים של מניות של אמבלייז, בעת שכבר לא היה בעליהן. השופט רוזן ציין בפסק הדין, כי רייפמן קיבל את הסכום במרמה "כשנטל הלוואות משתי חברות השקעות בחוץ לארץ והמציא למלווים מסמכים מזויפים כמי שיש לו ביטחונות של מניות אמבלייז השייכות לו".

"רייפמן קיבל במרמה מיליוני דולרים בשני מקרים", קבע. "לביצוע העבירות הוא זייף מסמכים ועשה בהם שימוש לקידום תוכניתו, על בסיס מיומנותו וניסיונו בשוק ההון בארץ ובחוץ לארץ".

בספטמבר אשתקד רכשה קבוצת התוכנה הפולנית אסקו (Asseco), חברת ה-IT החמישית בגודלה באירופה, את השליטה בקבוצת פורמולה מערכות הישראלית. אסקו חתמה על הסכם עם בעלת השליטה בפורמולה – אמבלייז, שאותה הקים רייפמן – לרכישת 49.2% מאחזקותיה בחברה. הרכישה התבצעה תמורת סכום של כ-139 מיליון דולרים (כ-527 מיליון שקלים) במזומן, ושיקפה לפורמולה שווי של 283 מיליון דולרים (כ-1.07 מיליארד שקלים).

כחודשיים לפני כן, ביולי 2010, הודיעה אמבלייז על סגירת החטיבה הסלולרית שלה, שבה השקיעה עשרות מיליוני דולרים. מרבית עובדי החטיבה, ששקדה על פיתוחו של הטלפון החכם First Else, פוטרו. אמבלייז ניסתה למכור אותו לחברות סלולריות, אולם ללא הצלחה.

במרץ 2010 התפטר מייצוג עו"ד יורם שפטל, שייצג את רייפמן בפרשת זיוף המסמכים שבה הואשם, מאחר שזה לא שילם לו את שכר טרחתו. בהמשך המשפט יוצג רייפמן על ידי עורכי דין מהסנגוריה הציבורית. באותו החודש ניסו אלמונים לפגוע ברייפמן כשירו בשעות הלילה יריות לעבר ביתו ביישוב קדימה שבשרון. איש לא נפגע מהירי, אולם לביתו של רייפמן נגרם נזק קל. ניסיון חיסול נוסף אירע בספטמבר 2010, כאשר נורו יריות מאופנוע חולף לעבר רכבו של רייפמן, כשזה חנה ליד משרדי אמבלייז ברעננה.

רייפמן היה מצוי בשנים האחרונות בקרב משפטי לגבי המניות של אמבלייז המצויות ברשותו. הוא לא קיים החלטה של בית המשפט שלפיה היה עליו להעביר את המניות לידי כונס הנכסים של החברה, עו"ד ארז, ונשלח למאסר שלוש פעמים בגין ביזיון בית המשפט.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים