הצטרכנות ה-IT ומשמעותה לגבי המנמ"ר

אנו חיים בעידן שבו מטשטשים הגבולות בין המנמ"ר כמוביל טכנולוגי, למנמ"ר כדמות שעונה על הדרישות הטכנולוגיות של המשתמשים ● האם הכל מתחיל ונגמר בממשק משתמש פשוט ונוח?

עולם ה-IT מנכס לעצמו טרנד חדש: הצטרכנות (Consumerization). על פי חברת המחקר גרטנר (Gartner), הכוונה היא לכך שה-IT הופך למוצר צריכה לכל הדבר. דוגמה לכך היא הנורמה, לפיה העובדים מביאים את הסמארטפון שלהם מהבית לארגון, וצפים מהמנמ"ר שילביש עליו את היישומים הארגוניים. לצד זה, תופס תאוצה מושג חדש נוסף: BYOPC (ר"ת Bring Your Own PC) – "הבא את המחשב מהבית לעבודה".

המושג "הצטרכנות" נהגה לראשונה בארגון CSC הבינלאומי, בכנס שנערך בשנת 2001. הזכירו אותו שני חוקרים בכירים הפועלים בגוף זה, דאגלס ניל וג'ון טיילור, בעת שדיברו על אחת המגמות החמות של התקופה: ווב 2.0. וויקיפדיה (Wikipedia) מגדירה "הצטרכנות" כמגמה שמפרידה בין הצד הטכנולוגי של הארגונים לבין העסקים שלהם, ומכלילה חלק מאותם תחומים שאנו עוסקים בהם ב-IT לתחומים צרכניים. כך, יותר ויותר אנשים מגלים שתשתיות ה-IT בביתם לא שונות בהרבה מאלו שזמינות להם בעבודה. הם רוכשים יישומים ומערכות ופתאום מגלים ש-IT זה לא רק מיינפריים או מערכות תשתית מורכבות.

בנוסף, מתייחסת ההצטרכנות גם לתורת חוויית המשתמש. אפל (Apple) של סטיב ג'ובס היא אחת החברות שיכולות לשמש דוגמה מובהקת למושג זה, ובעיקר באופן שבו בה היא מגישה את מוצריה ללקוחות. כולנו מכירים את התופעה הזו, של צורך ביישום אפליקציה כזו או אחרת: הכותרות מבטיחות לך התקנה מהירה ופשוטה, אבל אחרי 20 דקות עבודה אתה יושב תקוע מול המסך ומשוכנע שהאשם בך. בתוך תוכך אתה שולח קללה עסיסית לאיש שעומד בראש החברה שפיתחה את התוכנה ומתפלל לאלוהי המיחשוב שהכל יסתדר איכשהו.

אבל עידן ההצטרכות מלמד אותנו שהימים האלו כנראה חלפו. ענף פיתוח מערכות ההפעלה מתאפיין בשנים האחרונות במתן דגש על שימושיות וקלילות, שמאיצות את ההצטרכנות. אולם לנוחות הזו יש מחיר: ההצטרכנות גורמת לכאב ראש רציני עבור המנמ"ר, שמחויב להתסגל למציאות חדשה לחלוטין, שבה העובד בארגון הוא זה שמכתיב את המגמות הטכנולוגיות – ולא להיפך.

ההצטרכנות משפיעה גם על הדרך שבה ארגונים יעשו עסקים בעתיד, בדיוק כפי שכניסת הכלים הדיגיטליים שינתה את אופי המסחר והשיווק של העסקים. האינטרנט חסך הרבה מאוד פגישות מכירה וניירת. כך, תהליכים שהיו אורכים חודשים, מתבצעים כיום בשניות. זאת, תודות לעובדים, שכבר לא משאירים את כלי העבודה שלהם על השולחן בסוף היום, אלא הולכים איתו הביתה, עם כל היתרונות והחסרונות.

השורה התחתונה: ההצטרכנות של ה-IT היא מגמה שמעמיקה הרבה מעבר לממשק משתמש נוח. אנו חיים בעידן שבו מטשטשים הגבולות בין המנמ"ר כמוביל טכנולוגי, למנמ"ר כדמות שעונה על הדרישות הטכנולוגיות של המשתמשים. יש לכך יתרונות וחסרונות, אך דבר אחד ודאי: המנמ"ר של המאה ה-21 חייב ללמוד להסתגל לתקופה החדשה והמסעירה שבה אנו חיים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים