מכון הייצוא: לראשונה מזה חצי שנה – ירידה בייצוא ההיי-טק

על פי נתוני המכון, מדובר בירידה הראשונה שנרשמה בהיקפי הייצוא מאז החודשים אוגוסט-ספטמבר 2010, אז ירד הייצוא בשיעור של כ-8% ● לדברי אבי חפץ, מנכ"ל מכון הייצוא, המענה למשבר שער החליפין של הדולר, הוא הסטת יצוא סחורות ההיי-טק למדינות דרום מזרח אסיה ודרום אמריקה

לאחר עלייה רצופה של כ-5.5% בממוצע בששת החודשים האחרונים, חלה ירידה של כ-3.5% בייצוא הסחורות בחודשים אפריל-מאי – כך על פי נתונים שפרסם הבוקר (א') מכון הייצוא. הירידה, נמסר, באה לידי ביטוי בכל ענפי הייצוא – לרבות ההיי-טק. זאת, בהתבסס על ניתוח שערכה היחידה הכלכלית במכון.

לדברי אבי חפץ, מנכ"ל מכון הייצוא, מדובר בירידה הראשונה שנרשמה בהיקפי הייצוא מאז החודשים אוגוסט-ספטמבר 2010, אז ירד הייצוא בשיעור של כ-8%. על פי נתוני מכון הייצוא, הירידה בהיקפי הייצוא בהשוואה לחודשיים הקודמים באה לידי ביטוי בכל ענפי הייצוא. כך, בענפי ההיי-טק נרשמה ירידה של 3.3%. בניכוי יצוא התרופות – שעלה בשיעור של כ-16%, חלה ירידה חדה של כ-8.3% בייצוא ההיי-טק, לסך של 2.1 מיליארד דולרים.

ענף התרופות הינו היחיד מבין ענפי ההיי-טק שרשם עליה בתקופה זו, והוא הסתכם בכ-1.3 מיליארד דולרים. יצוא ציוד התקשורת, ציוד הבקרה, והציוד הרפואי-מדעי רשם בחודשים אפריל-מאי השנה ירידה של 4% בהשוואה לחודשים הקודמים, כך גם יצוא הרכיבים האלקטרונים שירד בשיעור של 4.5% ויצוא כלי הטייס ירד בשיעור חד של כ-30%.

הסיבה לירידה, הסביר חפץ, "היא שער החליפן של הדולר – והמגמה הזו צפויה להימשך. המצב גרוע לכל החברות הישראליות הגדולות בהיי-טק. הפתרון החלקי שמצענו לענות על המצב, הוא הסטה של יצוא הסחורות, ובכללן יצוא ההיי-טק, לשווקים אחרים – דרום מזרח אסיה ודרום אמריקה". כך, אמר חפץ, מכון הייצוא החל לפני זמן מה בתכנית "שביט", שמטרתה לסייע ליצואני היי-טק להסיט חלק מהייצוא לטובת שווקים מתעוררים. התכנית, הסביר, התמקדה בסין, הודו וברזיל, "ונמשיך בכך".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים