מכירת נס טכנולוגיות: שאלות ותשובות

ההודעה שחברה מקבוצת סיטי, תרכוש את נס טכנולוגיות - לא הפתיעה יותר מדי אנשים ● מה תהא השפעת הרכישה על השוק הישראלי? ● מי ירוויח ומי יפסיד מהרכישה? ● שורה תחתונה: עונת הציד נמשכת

ההודעה שהועברה למערכות העיתונים בליל שבת, קרוב לחצות – מועד סגירת הבורסה בניו יורק, על כך שחברה מקבוצת סיטי, CVCI (ר"ת Citi Venture Capital International), קרן השקעות פרטית גלובלית, תרכוש את נס טכנולוגיות – לא הפתיעה יותר מדי אנשים.

השמועות וההערכות על מכירת נס לקבוצת משקיעים כבר פורסמו בסוף השנה שעברה. אז הוזכר שמה של קרן וקטור שהיתה מוכנה לשלם 300 מיליון דולרים. אבל בסופו של דבר בעלי המניות החליטו לבחור בקבוצת סיטי, שגם שילמה מעט יותר: 307 מיליון דולרים. או אז, צצה ועולה לה השאלה: האם בעלי המניות עשו עסקה טובה בסופו של דבר?

עסקת המכירה נסגרה על פי שווי של 254.79 מיליון דולרים. נס הונפקה באוקטובר 2004 לפי שער של 12.71 דולרים, עם ערך חברה של 418 מיליון דולרים. בשיא, הגיעה המניה של נס ל-16.31 דולרים, בדצמבר 2007, עם שווי שוק של 536 מיליון דולרים.

אבל מאז, החגיגה הזו הסתיימה. בתקופת המשבר בשנה שעברה, מרץ 2009, ירדה המניה ל-2.5 דולרים, וערך החברה עמד על 82.19 מיליון דולרים. מאז היא מתאוששת וחוזרת לעצמה. בנקודת הזמן הנוכחית בעלי המניות של נס עשו עסקה טובה, כי הם קיבלו פרמיה שהיא מעל 20% מעל שווי החברה בשנה האחרונה. על פניו נראה כי זו גם החלטה סבירה, כי הקבוצה שרכשה את נס טכנולוגיות, היא חברה בת בסיטי גרופ, שהייתה אחת מבעלות המניות העיקריות בנס.

מה תהא השפעת הרכישה על השוק הישראלי?
נס מעסיקה קרוב ל-7,000 עובדים ברחבי העולם, פחות מ-3,000 מהם בישראל. צודק שכי גרליץ, נשיא ויו"ר נס טכנולוגיות, במאמציו להרגיע את עובדי החברה בארץ, כמו גם את לקוחותיה. לשיטתו, המכירה לא תשפיע על הפעילות בישראל ובעלי המניות יתרכזו בהגדלת הפעילות של החברה בחו"ל, כי השוק הישראלי פחות מעניין אותם.

נראה כי בעלי נס החדשים מעריכים שניתן לחזק את הפעילות של החברה בחו"ל, בין היתר על ידי העמקת המיקוד של הפעילות ומכירת פעילות שאינה רווחית. כך, מכירת פעילות NessPRO איטליה וספרד לאדוונטק היא דוגמה למדיניות שננקטה על ידי הנהלת נס בטרם המכירה. כך, הרוכשים יכולים להביא את החברה, שמחזורה נושק גיום ל-600 מיליון דולרים – למחזור של מיליארד דולרים, מספר נאה שאיתו אפשר לצמוח ולהביא רווחים נאים למשקיעים.

האם חלקים מנס ימכרו?
כאמור, גרליץ מכחיש. אבל כאשר החלו השמועות על רכישת נס, נפוצו הערכות מצד גורמים מקצועיים בשוק, כי לא מן הנמנע שבעלי המניות החדשים, במאמציהם למקסם את הערך של השקעתם, ישביחו את החברה על ידי מכירת יחידות שונות שלה. אין ספק שבמכלול של 307 מיליון הדולרים ששולמו עבור נס, לפחות מחצית מהסכום שמור ל-Ness TSG בראשותו של מיכאל זינדרמן, הפועלת בקרב צבאות וגורמי ביטחון וביון בעולם. חברות ישראליות מובילות בתחום, דוגמת אלביט, רפא"ל או התעשייה האווירית ישמחו מאוד לצרף אליהן את הפעילות של Ness TSG.

לגבי שאר החטיבות ופעילויות נס, אם וכאשר בעלי המניות יחליטו למכור אותן, יש מספיק מועמדים בשוק הישראלי שיגלו עניין בהן. אחד מהם הוא בן פסטרנק, מנכ"ל אמן. הקבוצה שבראשותו היא אחת מעשר החברות הגדולות בשוק ה-IT הישראלי, והוא לא מסתיר את כוונותיו בשנתיים האחרונות לקנות ועוד חברות, על מנת להתקרב עוד יותר לחמישייה הראשונה בטבלת חברות האינטגרציה.

המעבר לידיים זרות – מגמה חדשה?
מכירת נס היא המשך למגמה של מעבר חברות גדולות למשקיעי חוץ. נס אינה החברה הראשונה שעוברת לבעלות מלאה זרה. בספטמבר 2010 נמכרה השליטה בפורמולה, קבוצת האם של מטריקס, לאסקו הפולנית תמורת 140 מיליון דולרים, סכום ששיקף ביום המכירה למטריקס ערך של קצת יותר מ-230 מיליון דולרים. גם כאן קיבלו המשקיעים פרמיה נאה של 21.2%. אלא שהעסקה של מטריקס שונה במעט, כי הסיבה העיקרית לכניסת הפולנים לפורמולה היא הרצון בהעצמת הפעילות של מטריקס באירופה, פעילות שהייתה מינורית, עקב מדיניות עקבית של החברה להתמקד בישראל. לאסקו יש אחיזה חזקה מאוד במזרח אירופה, ולא מן הנמנע שבעתיד הנראה לעין היא תמצא את עצמה מול סיטי, הבעלים החדשים של נס, שגם לה היקף פעילות די רציני באירופה. האם יהיו עוד מיזוגים בנוסח מטריקס ונס? על פניו, לא נראה.

אז הציידים יכולים אם כך לנוח?
לא. גורמים בשוק עמם שוחחנו בעקבות המכירה, אומרים ש"פעילות הקונסולידציה בשוק הישראלי תימשך, ללא קשר למכירה של נס. הקונסולידציה כבר החלה ונשמע עליה עוד רבות בחודשים הקרובים". שוק חברות האינטגרציה מונה 22 חברות, על פי טבלת הדירוג של STKI. בראש הטבלה מדורגות במקום הראשון שתיים – מטריקס ומלם-תים, כאשר כל אחת מהן אוחזת ב-12% משוק האינטגרציה, שעל פי הערכות STKI יגיע השנה ל-2.598 מיליארד דולרים. נס ישראל, על פי הדירוג, מחזיקה ב-8% מהשוק, ואחריה ניצבות טלדור, One1, הסניף הישראלי של HP, וקבוצת יעל, בבעלות משפחת קושינסקי הקנדית.

אחד הגורמים עמם שוחחנו, העריך שאף אחת מעשר החברות המככבות בעשירייה הראשונה בטבלה הדירוג השנתית של STKI אינה מועמדת למכירה: "זה לא עומד על הפרק, וגם לא יהיה מי שיהיה מוכן לשלם להם פרמיות כל כך גבוהות, במיוחד על רקע הרכישה של נס, שהציבה מכפיל גבוה מאוד, ביחס למה שהיה מקובל במכירת חברות בשוק הישראלי", אמר לנו אותו הגורם".

אז מי יקנה ומי וימכור?
ברשימה של STKI יש 12 חברות שעוסקות באינטגרציה והן אלו המהוות את "שדה הצייד" של החברות הגדולות, המבקשות לבצע רכישות. בין הרוכשות הפוטנציאליות נמנות בזק בינלאומי וכן החברה לאוטומציה, שחקן חדש בשוק האינטגרציה שהפרטתה הושלמה לא מכבר, ושמזוהה בעיקר בשוק המוניציפאלי.

שורה תחתונה: שוק שירותי ה-IT נמצא בתהליך קונסולידציה, שהחל עוד לפני מכירת נס. עונת הצייד בעיצומה והיא לא תושפע ממה שיעשו בעלי הבית החדשים בקריית עתידים. נחיה ונראה.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. יובל

    מסכנים העובדים, עוד צרה שנפלה עליהם.

אירועים קרובים