צה"ל העלה לאוויר מערכת לניהול מלאי בחירום בפרויקט בהיקף מיליוני שקלים

המערכת מבוססת על לקחי מלחמת לבנון השנייה, מתוך תפיסה שלפיה על הדרג הלוחם לקבל מהמטה הכללי ציוד ש-"יעטוף" את היחידות למשך ימים ושעות נוספים, מעבר לציוד הקיים ברשותם ● היא מבוססת על מערכת לוגיסטית שכבר קיימת במל"ן, ומקושרת בעזרת ממשקים למרכזי ציוד, דלק, צלם וחלפים וכן למרכז ציוד רפואי ● סא"ל ענר גוטליב, אט"ל: "המטרה הייתה לייצר זרימת מידע שוטפת לאורך שרשרת האספקה ולאפשר למטה הכללי שקיפות של תהליכים אלה"

אט"ל (ר"ת אגף טכנולוגיה ולוגיסטיקה) שבצה"ל העלה לאוויר מערכת IT לניהול מלאי בחירום. תכנון ופיתוח המערכת החל לפני שנה והסתיים לפני ימים אחדים. המערכת פותחה על ידי יחידת לוט"ם באגף התיקשוב, והיא חלק ממימוש לקחי מלחמת לבנון השנייה, שבה התגלו ליקויים בתחום. היקף הפרויקט לא הותר לפרסום, אולם גורמים המקורבים לפרויקט העריכו אותו במיליוני שקלים בודדים.

לאחר מלחמת לבנון השנייה הובעה ביקורת חריפה על מחסור באספקה לוגיסטית לדרג הלוחם. כך, מזון, תחמושת, דלק וציוד רפואי לא הגיעו בזמן, או לא הגיעו כלל, לכוחות הלוחמים בשטח ונוצר מצב שבו יחידות לוחמות מצאו עצמן עוברות בין מחסנים שונים הפזורים ברחבי הארץ כדי לקבל את הציוד הדרוש להן. הליקויים הללו פורטו בדו"ח ועדת וינוגרד, שבחנה את תפקוד צה"ל במלחמה וקבעה, כי קיימת בעייתיות באופן הגעתו של ציוד לסוגיו לדרג הלוחם.

בעקבות זאת, פותחה באט"ל תפיסת הפעלה חדשה שלפיה על הדרג הלוחם לקבל מהמטה הכללי ציוד ש-"יעטוף" את היחידות למשך ימים ושעות נוספים, מעבר לציוד הקיים ברשותם. כך, מגיע לדרג הלוחם מל"ן (ר"ת מרכז לוגיסטי נייח – גוף מטכ"לי הכפוף לפיקוד, שמסייע לשטח). מדובר במעין "מרכול" ענק המוקם בשעת חירום בתוך כמה שעות. המל"ן, שהופעל בפעם הראשונה במצב קרב במבצע עופרת יצוקה, נועד למנוע עיכובים בהעברת ציוד ליחידות הלוחמות, על ידי כך שהדרג הלוחם "מושך" מהמרכז הלוגיסטי את הציוד לחזית ובמטה הכללי יכולים לעקוב אחר זרימת המלאי. המערכת עבדה באופן מבצעי ומלא בראשונה לפני כשבועיים, במהלך תרגיל.

ענף מיחשוב באט"ל, בשיתוף עם ענף תל"ם, לשם ולוט"ם, בראשות סא"ל אתי מלכא, פיתחו מערכת IT המתבססת באופן חלקי על יישומים ומערכות קיימות. משתמשים בה, בשגרה ובחירום כאחד, מאות משתמשים – אנשי הלוגיסטיקה בדרג הלוחם, שמקבלים את הציוד, ואנשי מל"ן, שמספקים אותו.

המניע לפיתוח המערכת לניהול מלאי בחירום היה המצב הנוכחי: עד לפיתוח המערכת נוהל המלאי באמצעות טפסים ובצורה ידנית, ללא בקרה וניהול מרכזיים. המערכת החדשה מאפשרת תמיכה בתהליכי הקבלה, האיחסון והניפוק של המלאי, ומקצרת משמעותית את זמן השהייה של היחידות במל"ן. בנוסף, היא מאפשרת שקיפות של רמות המלאי באתרים ובמתחמים שונים במל"ן.

בהיבט הטכנולוגי, היא מתבססת על המערכת הלוגיסטית שקיימת כבר במל"ן – מדרגה. המערכת מקושרת בעזרת ממשקים למרכזי ציוד, דלק, צלם וחלפים וכן למרכז ציוד רפואי. היא שואבת מארבעה מרכזים אלה נתוני מלאי ולוגיסטיקה ממערכת ה-ERP של אט"ל, פRולוג, שהינה מערכת סאפ (SAP). כמו כן, מחוברת המערכת למרכז תחמושת העובד על מיינפריים של יבמ (IBM) וכן לממשק למרכז מזון, העובד על AS400 של הענק הכחול. בתחתית המערכת מצוי בסיס נתונים של אורקל (Oracle), ה-Hub שלה מבוסס מיינפריים והיא פותחה בשפת ג'אווה (Java). תשתית תקשורת הנתונים נעשתה ברוחב פס של 10 מגה-ביט, והעברת הנתונים מבוצעת באופן מאובטח.

פיתוח המערכת נעשה בשיתוף פעולה הדוק עם המשתמשים, שחלקם הגדול הוא אנשי מילואים, במטרה שתהיה ידידותית להם. לשם כך, פותחה בצה"ל ערכת הדרכה לתפעול המערכת, שכוללת תפריטים מובנים המפרטים את כלל הפעולות שיש לעשות.

"המערכת מקצרת את זמן האספקה"

סא"ל ענר גוטליב, ראש ענף מערכות מידע, הדרכה ותמיכה במחלקת התיקשוב באט"ל, אמר לאנשים ומחשבים, כי "המטרה הייתה לייצר זרימת מידע שוטפת לאורך שרשרת האספקה. פיתוח המערכת היה במעין תצורת ארכיטקטורה מוכוונת שירותים (SOA) לטובת ניצול תשתיות ויישומים קיימים. היה לנו חשוב לפתח את המערכת במהירות. זמן ההגעה שלה לשוק היה מניע מרכזי בפיתוח שלה".

בהתייחסו לתועלות הנובעות מהמערכת אמר סא"ל גוטליב, כי היא "מביאה לקיצור זמני שרשרת האספקה וקליטה מהירה יותר של המלאי מהמטה הכללי לשטח. בהיבט התכנון, היא מספקת אפשרות להיערך ולתכנן את חלוקת הציוד לגווניו בצורה טובה יותר, עם מבט על מחד ויכולת התמקדות מאידך. כך, המערכת יכולה לנהל בצורה חכמה יותר את המלאי לסוגיו המצוי במחסנים".

סא"ל גוטליב הוסיף, כי "המערכת מאפשרת לנפק את הציוד על פי תעדוף שנקבע בדרגים השונים. בנוסף, היא מספקת למטה הכללי שקיפות של כל תהליכי האספקה. אנשי המטה הכללי יכולים לתכנן טוב יותר את ניהול התהליך, כשהנתונים רבים יותר, מהימנים יותר ומתקבלים בזמן הקרוב לזמן אמת".

הוא סיכם בציינו, כי צה"ל מתכוון להחליף את המחשבים הניידים המוקשחים, שעליהם עובדים המשתמשים כיום, "במסופונים ניידים, לטובת המשך שיפור התהליכים".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. Advocatus Diablo

    גיבוב של שטויות ואי-דיוקים. אם כתבכם טעה, ניחא. אם ציטט את הסא"ל המכובד, הרי שיש להדיחו מייד עקב חוסר הבנה ויותר מזה, הטעיה של הציבור וחוסר הבנה מקצועית. הכותב עדיין משרת במילואים בתחומים הרלבנטיים.

אירועים קרובים