ספקים: תנאי מכרז סע"ר לא סבירים; הממשלה לא מוכנה להתחייב לכמויות

אי-ההתחייבות של הממשלה לכמויות אינה מקובלת במכרזים כגון סע"ר ו-"מהווה מחסום בפני חברות בינלאומיות לקחת חלק במכרז", טענו הספקים ● הם אף נדהמו לשמוע מליאור אגאי, מנהל מינהל הרכש, כי אחד התנאים להצלחה במכרז הוא היכולת שלהם להתנהל נכון ואמרו ש-"כיום כבר לא צריך להיות מצטיין טכנולוגי – מספיק להיות קומבינטור טוב" ● ממשרד האוצר נמסר בתגובה, כי "התהליך המכרזי מתנהל בימים אלה ממש; ננהל אותו על פי כל הכללים - ולא בתקשורת"

תנאי מכרז סע"ר (סביבת עבודה רוחבית) שקבעה הממשלה אינם סבירים – כך טוענים נציגים של כמה חברות IT שמתעניינות במכרז. כמו כן, נודע לאנשים ומחשבים שלפחות אחת מהחברות הגדולות, שלה מוצר מרכזי שרלוונטי למכרז, שוקלת למשוך את ידה ממנו.

עיקר הטענות של נציגי החברות הללו הוא שהממשלה לא מתחייבת לנקוב בכמויות של פתרונות התוכנה והרישיונות שהיא תרכוש מהספק הזוכה – עובדה שאינה מקובלת במכרזים בסדרי גודל כאלה. כשלים נוספים שהספקים מצביעים עליהם הינם דרישתה של הממשלה להתחייבות ל-15 שנים, העובדה שהמכרז לא קובע מחירי מינימום ושדרישות התחזוקה הן מענה לתיקון תקלה בתוך ארבע שעות.

בכנס ספקים שנערך באחרונה בירושלים השתתפו נציגי נס (Ness), מטריקס (Matrix), מיקרוסופט (Microsoft), קוטב, אלעד מערכות, מלם-SRL ו-IFN מקבוצת יעל תוכנה, המייצגת את FileNet, שנרכשה על ידי יבמ (IBM). אחד הספקים אמר, כי "העובדה שהממשלה לא יכולה להתחייב לכמויות תהווה מחסום בפני חברות בינלאומיות לקחת חלק במכרז. אלה לא יכולות לתת הנחות אלא לכמויות ולא למחירים מסוימים". נציגי החשב הכללי במשרד האוצר דחו טענה זו ואמרו, כי הממשלה ערכה בעבר מכרזים מסוג זה וכי אין במכרז הנוכחי כל חידוש.

מטעם הממשלה נכחו בכנס טל הרמתי, סגן בכיר לחשב הכללי במשרד האוצר, וליאור אגאי, מנהל מינהל הרכש. לדברי הספקים, אגאי אמר, כי הממשלה אמנם לא יכולה להתחייב לכמויות, אולם ברור לכל הספקים שמדובר בפוטנציאל ענק – בין 10,000 ל-15,000 משתמשים בעתיד.

עוד הם מסרו, כי הרמתי אמר שסע"ר הינו מכרז אסטרטגי ואירוע מכונן, לא פחות מאשר המכרז של הממשלה לפרויקט המרכב"ה סאפ (SAP). לדבריהם, הרמתי ציין, כי הוא פתוח לקבל הצעות והבהרות מצד הספקים, בהם רעיונות להכוונת המכרז למחירים לפי כמויות, ללא התחייבות לרכישה, או מכרז Sit License.

הספקים אף אמרו שהם נדהמו לשמוע מאגאי שאחד התנאים להצלחה במכרז הוא היכולת שלהם להתנהל נכון, על פי "תורת המשחקים".  "כיום כבר לא צריך להיות מצטיין טכנולוגי", אמר אחד הספקים. "מספיק להיות קומבינטור טוב ולקבל את המכרז על מגש של כסף".

מכרז בסך 12 מיליון שקלים

סע"ר נחשב לאחד מפרויקטי המיחשוב הגדולים שהממשלה פרסמה בשנים האחרונות. מטרתו היא ליצור פלטפורמת ניהול תוכן אחידה למשרדי ממשלה שלא רוצים לפתח בעצמם פתרונות בתחום זה. הפרויקט תוקצב בסכום של 12 מיליון שקלים לשלוש שנים, שנועדו ליצירת מערכת אחידה לשולחן עבודה ממשלתי שהמשרדים יוכלו להשתמש בו מבלי שיהיה צורך בפיתוח עצמי. על פי המכרז, הספק שייבחר יצטרך להציע לממשלה פתרונות, כמו: שירותי דואר, ניהול מסמכים בצורה אחידה ותאימות בין פורמטים שונים של מסמכים ממשרדים שונים. כיום פועלת בחלק משרדי הממשלה מערכת מאו"ר, שפותחה ב-1998 ומבוססת על לוטוס נוטס (Lotus Notes).

הצורך בפרויקט סע"ר עלה עוד בתחילת שנות ה-2000. מבקר המדינה התייחס לנושא בשני דו"חות שפרסם ב-2004 וב-2007. הוא מתח ביקורת על כך שהממשלה אינה עושה די כדי לקדם את הפרויקט, שקהל היעד העיקרי שלו הוא משרדי הממשלה הקטנים, שאין להם משאבים לפיתוח פלטפורמות ניהול תוכן עצמאיות.

ממשרד האוצר נמסר בתגובה לדברי הספקים, כי "התהליך המכרזי מתנהל בימים אלה ממש, כולל כנס הספקים ושלב שאלות ההבהרה. המשרד ינהל את התהליך לפי כל הכללים ולא בתקשורת".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. עדי

    עוד פרויקט שלקח 5 שנים לכתוב כל המכרז תפור לפיתרון מיוחד שאמור לספק לכותבי המכרז שעובדים במשרד האוצר וכתבו את מאור עבודה לעוד 10 שנים

אירועים קרובים