פיני כהן, STKI: "אם יבמ תרכוש את סאן זה יהיה בגלל ג'אווה – לא בגלל סולאריס"

"יבמ משקיעה משאבים רבים בסביבת ג'אווה, אולם עד כה ללא שליטה ממשית בהתפתחות השפה ובשימוש בה", אומר כהן לאנשים ומחשבים ● לדבריו, בישראל עסקה כזו תאפשר ליבמ להיכנס בצורה משמעותית לכמה לקוחות שעד כה לא הייתה לה בהם דריסת רגל משמעותית

"אם יבמ תרכוש את סאן זה יהיה בגלל ג'אווה – לא בגלל סולאריס", אומר פיני כהן, סגן נשיא ואנליסט בכיר ב-STKI לאנשים ומחשבים, בעקבות ידיעה שפרסם הלילה (ד') הוול סטריט ג'ורנל, לפיה יבמ נמצאת במגעים לרכישת סאן מיקרוסיסטמס תמורת 6.5 מיליארד דולרים. "יבמ משקיעה משאבים רבים בסביבת ג'אווה, אולם עד כה ללא שליטה ממשית בהתפתחות השפה ובשימוש בה. במידה ועסקה כזו תתבצע, תשלוט יבמ על נכס חשוב – גם ברמת העסקים הכלליים שלה, אך גם ברמת טכנולוגיית בסיס של חברות מובילות כמו אורקל וסאפ. זו, לטעמי, הסיבה העיקרית לביצוע עסקה כזו".

"במידה ויבמ אכן תרכוש את סאן, הדבר יגדיל משמעותית את מספר הלקוחות של יבמ בתחום שרתי היוניקס, אך כאמור – לדעתי זאת לא הסיבה שעסקה כזו עשויה להתרחש. סאן, כחברה טכנולוגית, חדשנית ומובילה מהמדרגה הראשונה, יצרה לפני כעשר שנים את שפת הפיתוח ג'אווה. מעבר לחדשנות השפה בהקשרים של Object Oriented ותחומים טכנולוגיים נוספים, מה שהיה מאוד חדשני באותה התקופה הוא הסתמכות על מודל קוד פתוח במובן של הגדרת השפה תוך התייעצות ושיתוף פעולה עם המתכנתים בעולם כולו".

ואכן, אומר כהן, "ג'אווה הפכה לשפת הפיתוח המועדפת בקרב מתכנתים רבים כאשר המתחרה הבולטת היחידה של שפה זו היא דוט.נט של מיקרוסופט. השפה הפכה להיות סטנדרט כמעט מלא בקרב יצרני תוכנות ארגוניות ואחרות – כמו אורקל או סאפ (בפיתוחים החדשים) וכמובן שגם יבמ".

"סאן הייתה גם הגורם שדחף בצורה משמעותית את כל תחום הקוד הפתוח – הן מבחינת תרומה של פיתוח, הן מבחינה של רכש חברות בתחום – כמו MySQL, והן בעובדה שסאן מאפשרת באופן עקרוני להוריד את כל התוכנות שלה מאתר האינטרנט שלה", הוסיף כהן. "רק במידה ולקוחות רוצים לקבל שירות לתוכנות הללו, הם חותמים הסכם מול סאן במודל תמחור מאוד אגרסיבי".

בישראל, עסקה כזו תאפשר ליבמ להיכנס בצורה משמעותית לכמה לקוחות שעד כה לא הייתה לה בהם דריסת רגל משמעותית. לגבי השותפים המסורתיים של סאן, חברת א.מ.ת מיחשוב משווקת כבר זמן רב גם שרתי היוניקס של סאן וגם את אלו של יבמ, לעומת מלם-תים – אשר משווקת רק את שרתי היוניקס של סאן. רכישה כזו תאפשר אולי גם ל-Triple C לשווק מוצרים של סאן.

המציאה את היוניקס

על פי כהן, "סאן היא החברה ש-'המציאה' את יוניקס – פלטפורמת המיחשוב המתקדמת של שנות התשעים והאלפיים. בין מתחרותיה בתחום שרתי היוניקס יש להזכיר בעיקר את יבמ ו-HP, אך ישנם גם מתחרים נוספים כמו SGI ופוג'יטסו סימנס". סאן הייתה – ונותרה – חזקה ודומיננטית מאוד בתחום זה, הוא אומר. "זכור לי מיקרה לדוגמה מלפני מספר שנים בו סטארט-אפ בתחום התקשורת היה צריך להסב מערכת בעלות כבדה לסביבת היוניקס של סאן, וזאת מכיוון שלדברי מנכ"ל החברה, ספקי הטלקום באירופה ובארה"ב מוכנים לקבל רק מערכות על בסיס פלטפורמת סאן. ואולם, יצרני היוניקס בכלל וסאן בפרט סובלים בצורה חמורה מהמעבר של לקוחות לפלטפורמה הסטנדרטית של אינטל ו-AMD עם מערכות ההפעלה חלונות או לינוקס. העובדה שאורקל אימצה באופן גורף את לינוקס, גרמה ללקוחות רבים להעביר סביבות רבות מיוניקס של אורקל ללינוקס של אורקל. מדובר על תהליך ארוך טווח בו עברו לקוחות רבים מסביבת יוניקס לסביבת לינוקס או אפילו חלונות, כאשר לדברי אחד הלקוחות, אפליקציה שרצה על שרת יוניקס שעלה 50 אלף דולרים, רצה כעת אפילו יותר מהר על שרת לינוקס בעלות של חמשת אלפים דולרים".

על פי כהן, "זו פגיעה משמעותית בכל היצרנים בתחום, אולם מכיוון שלמתחרים האחרים יש 'פרות חולבות אחרות' – ליבמ סביבת המיינפריים ול-HP תחום ההדפסה וההדמיה, נראה שסאן נפגעה יותר. כניסתה של סאן לעולם השרתים הסטנדרטיים מנעה פגיעה רבה יותר אך עדיין בתחום הסטנדרטי מדובר על מתח רווחים נמוך הרבה יותר".

לדבריו, "עם זיהוי המגמה של הירידה מיוניקס לטובת הפלטפורמות הסטנדרטיות, השקיעה סאן בתחומים רבים כגון אחסון (רכשה את Storagetek), קישוריות ו-SOA (רכשה את SeeBeyond), אוטומציה (פלטפורמת N1), וירטואליזציה, אבטחת מידע , לקוחות 'רזים' (SunRay)".

לקוחות יוניקס – אל חשש

להערכתי, אומר כהן, "במידה ועסקה כזו תצא לפועל, לקוחות סאן בתחום היוניקס אינם צריכים לחשוש. פלטפורמת הסולאריס הנה אבן בניין חשובה מאוד בתעשיות רבות ואין חשש שהפלטפורמה תיפגע – בטח שלא בטווח הקרוב. כבר כעת ניתן להריץ סולאריס על מעבדים סטנדרטים של אינטל ו-AMD, כאשר במידה ועסקה כזו תצא אל הפועל – תאפשר יבמ אולי להריץ גם סולאריס על מעבדי יבמ (המעבדים המובילים בתעשייה מבחינת כוח החישוב). ברצוני להזכיר לכולם שסביבת ה-OpenVMS שנרכשה על ידי HP לאחר הרכישה של קומפאק, עדיין נמצאת איתנו – גם שנים רבות לאחר הרכישה, ומריצה מערכות חשובות, והמעמד של סולאריס הוא לא פחות רלוונטי מזה של OpenVMS".

יבמ, לדבריו, עשויה גם ליצור לעצמה מונופול במספר תחומים, כמו לדוגמה בתחום ספריות הגיבוי הגדולות – שם המתחרים המסורתיים וכמעט היחידים הנם יבמ ו-Storagetek. "אולם, בתחומים אחרים כמו SOA או MySQL, תצטרך יבמ לשקול האם היא משאירה את הטכנולוגיות, מוכרת אותן או מייצרת תהליך הסבה לטכנולוגיות הקיימות והוותיקות שלה. יבמ גם תכנס לשווקים חדשים מבחינתה – תחום הלקוח ה-'רזה' הרלוונטי ביותר לצרכים של אבטחת מידע ושיפור יעילות ה-IT".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים