לשכת המסחר לחשב הכללי: מכרז המיחשוב הענק של הממשלה מפלה לרעה את העסקים הקטנים

"המכרז הנדון כולל סך כניסה הנוגד את התכלית המרכזית של חוק חובת המכרזים, המחייב מתן הזדמנות שווה לכל אדם", טוען עו"ד שלומי לויה מהלשכה המשפטית של לשכת המסחר, במכתב ששיגר לחשב, שוקי אורן ● עו"ד לויה ציין עוד, כי אמנם במכרז יש פתרון מסוים בדמות מתן אפשרות של חבירה והגשת הצעה משותפת, אולם הוא אינו מעשי ● תגובת משרד האוצר: "המכתב התקבל. נשיב לפונה"

לשכת המסחר, המייצגת את הארגונים הקטנים והבינוניים במשק, שיגרה היום (ג') מכתב חריף לחשב הכללי באוצר, שוקי אורן, ובו היא מתריעה, כי מכרז הענק שהממשלה פרסמה בנושא שירותי המיחשוב וכוח האדם לממשלה, מפלה לרעה עסקים קטנים ובינוניים. במכתב, החתום על ידי עו"ד שלומי לויה מהלשכה המשפטית של לשכת המסחר, נכתב, כי "במכרז הנדון ישנו סף כניסה בעייתי ביותר שאיננו עולה בקנה אחד עם הוראות החשב הכללי בעניין הסרת חסמים בפני השתתפותם של עסקים קטנים ובינוניים ברכש הממשלתי, וגם נוגד את התכלית המרכזית של חוק חובת המכרזים, המחייב מתן הזדמנות שווה לכל אדם".

עו"ד לויה מסביר בהמשך, כי הוא מתייחס לסעיף 9 א' במכרז, לפיו על חברה להעסיק 75 עובדים לפחות. לטענת עורך הדין, מדובר לכאורה בתנאי אובייקטיבי, אולם על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מספר החברות שעסקו בשנת 2007 בשירותי מיחשוב עמד על 13,216. כ-43% מתוכן הן חברות עצמאיות שאינן מעסיקות שכירים, ומתוך יתר החברות – רק 248 מעסיקות מעל 75 עובדים. "המסקנה החד משמעית היא, כי רובן המכריע של החברות בענף המיחשוב הן חברות בעלות מספר קטן של עובדים, שעבורן המכרז חסום", כתב נציג לשכת המסחר.

עו"ד לויה ציין עוד, כי אמנם במכרז יש פתרון מסוים בדמות מתן אפשרות של חבירה והגשת הצעה משותפת, אולם הוא אינו מעשי. כך, על פי סעיפים 9 ב' ו-10 ב' במכרז, יכולות חברות לחבור יחדיו ולהעסיק לפחות 25 עובדים במשותף, אולם על הכנסותיהן להיות יותר מ-10 מיליון שקלים בשנה. "מדובר בפתרון שאינו נותן מענה אמיתי ולמעשה ריק מתוכן", טוען עו"ד לויה במכתב ומנמק: "תהליך של שת"פ כרוך בהוצאות ותשלומי עמלות, ועל כן אינו כדאי כלכלית עבור החברות הקטנות. מדוע שלא יתאפשר לחברה קטנה להציע את שירותיה כחברה עצמאית", שואל עורך הדין לויה.

עוד נאמר בפניה לחשב הכללי, כי הגדרת חברה קטנה כמי שמעסיקה 25 עובדים אינה עולה בקנה אחד עם המאפיינים של הענף, ועל פי נתוני הלמ"ס, כ-90% מחברות בענף, מעסיקות עד 20 עובדים ובעלות פידיון שנתי הנמוך מ-10 מיליון שקלים. "חבירה כזו תלושה מהמציאות, והדברים מקבלים משנה תוקף לאור המציאות הכלכלית היום", מסיים עו"ד לויה את מכתבו לחשב הכללי, ומבקש התייחסות דחופה.

מלשכת החשב הכללי במשרד האוצר נמסר בתגובה, כי המכתב התקבל בלשכת החשב הכללי וכי החשב הכללי ישיב לפונה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים