מגע אישי: גוגל תציג לגולשים פרסומות ממוקדות
ענקית החיפוש תנתח את מאפייני הגלישה של משתמשיה, ותבחר בהתאם את הפרסומות שיוצגו להם ● גרסה ניסיונית של התכנית הושקה ברשת הפרסום של גוגל וביוטיוב ● השיטה, שכבר מופעלת על ידי יאהו! וחברות נוספות, מעוררת ביקורת מצד חסידי הפרטיות ● גוגל הודיעה שכל משתמש יוכל להוציא את עצמו מהתכנית
חברת גוגל תתחיל להתאים פרסומות למאפייני הגלישה האישיים של משתמשי האינטרנט – ובכך תצטרף למגמה שמצד אחד מגבירה את יעילות הפרסום, אך מנגד מעוררת חששות בקרב חסידי הפרטיות.
על פי הודעה שפורסמה ביום ד' בבלוג של גוגל, התוכנית החדשה, אשר מכונה "פרסום על בסיס תחומי עניין", הושקה במתכונת ניסיונית ברשת הפרסום של גוגל וביוטיוב. זאת, מספר שבועות לאחר שחברת יאהו! החלה להפעיל תוכנית משלה לפרסום המבוסס על פעילות הגולשים באינטרנט.
פרסום שמבוסס על תחומי העניין או מאפייני ההתנהגות של הגולשים, אמור להניב תגובות טובות יותר ושיעורי לחיצה גבוהים יותר, ולהעניק הכנסות רבות יותר לבעלי האתרים. אולם, למרות ששיטות שמאפשרות להתאים את הפרסום למאפייני הגלישה מוכרות כבר מספר שנים, נמנעה עד כה גוגל מליישם אותן. "כיום לוחצים על המפרסמים להשקיע במכירה ישירה" אמר אנדרו פרנק, אנליסט מחברת המחקר גרטנר.
עד כה, הוצגו לגולשים בגוגל פרסומות שהתבססו אך ורק על התכנים של דף האינטרנט בו הן מופיעות. כעת, תאפשר גוגל למפרסמים להתבסס על כלל היסטוריית הגלישה של המשתמש. "למי שמתעניינים בטיולים של ספורט אתגרי נוכל להציג, למשל, יותר פרסומות שעוסקות בטיפוס הרים בפטגוניה או ספארי באפריקה" כתבה סוזן ווצ'יקי, סגנית נשיא לניהול מוצר בגוגל, בהודעה שפרסמה בבלוג. לטענתה, מבקשים המפרסמים מגוגל כבר זמן רב להציע יכולות כאלה.
בבית המחוקקים של ארה"ב נערך בשנה שעברה דיון בנושא פרסום שמבוסס על מאפייני התנהגות, לאחר שחברת כבלים החלה בניסוי שכלל מעקב אחר דפוסי ההתנהגות של המנויים. חבר הקונגרס ריק באוצ'ר, שעומד בראש ועדת המשנה לטלקום של ועדת האנרגיה והמסחר בבית הנבחרים, כבר הודיע כי יציב השנה את הנושא בראש סדר העדיפויות.
ברשות הסחר הפדראלית של ארה"ב (FTC), הרחיבו לא מכבר את ההנחיות הוולונטריות ביחס לאופן שבו על אתרי אינטרנט לעדכן את הגולשים בנוגע לאיסוף מידע, והן חלות כעת גם על חברות סלולר וספקיות אינטרנט. הרשות הזהירה כי אם החברות לא ייענו להנחיות מרצונן החופשי, יהודק הפיקוח עליהן.
בגוגל מודעים, כמובן, לרגישות הנושא. "ההתאמה האישית של הפרסום מעלה סוגיות כבדות משקל של חופש בחירה ופרטיות – סוגיות שעמן מתחבטים בכל ענף הפרסום" כתבה ווצ'יקי בהודעה שפרסמה בבלוג. על פי גוגל, גולשים שאינם מעוניינים בכך יכולים לבטל את השתתפותם בתוכנית, לערוך את ההעדפות בפרופיל שלהם או לברר כיצד הוצגה להם המודעה.
תגובות
(0)