ממציא ה-WWW: "הרשת לא סיימה להתפתח; השינויים הצפויים בה יזעזעו את העולם"

"מה שאנו חשופים לו היום הוא רק קצה הקרחון - עתיד הרשת טמון בניידות הסלולרית", אמר פרופ' טים ברנרס-לי במפגש שנערך במעבדות CERN בז'נבה ● לגבי האפשרות לעקוב אחרי גולשים ולבנות עליהם פרופיל מפורט, אמר ברנרס-לי, כי "צריך להפסיק עם החיטוט הזה"

"הרשת עדיין לא גמורה. זהו רק קצה הקרחון ואני משוכנע שהשינויים החדשים עוד יזעזעו את העולם". במילים אלה תמצת ממציא ה-WWW, פרופ' טים ברנרס-לי, את האופן שבו הוא רואה את עתידו של האינטרנט. ברנס-לי דיבר במפגש שנתי שנערך לפני מספר ימים במעבדות CERN (ר"ת Conseil Européen pour la Recherche Nucléaire – הארגון האירופי למחקר גרעיני) שבז'נבה, שווייץ.

אחד השינויים החשובים שצופה ברנרס-לי הוא "נתונים מקושרים". המשמעות, לדבריו, היא שכל ביט של מידע אישי יהיה קריא גם על ידי מכונה ולא רק בעמוד האתר שבו הוא מופיע. דבר זה יאפשר למשתמשים לקשר את הנתונים האלה לנתונים דומים – ואז לנתח אותם ולהשתמש בהם. הסך הכללי של הידע האנושי יגדל אז בצורה אקספוננציאלית, וכפי שמכנה זאת ברנרס-לי "רשת סמנטית". לדוגמה, משקיעים יוכלו לעבד את הנתונים המפורסמים בהודעות לעיתונות של חברות כדי להחליט על השקעותיהם.

לדבריו, הטכנולוגיות שמפותחות עכשיו ברשת יאפשרו גם להחליט מי יוכל לצפות במידע ברשת ומי לא, ובאילו נסיבות. עוד אמר פרופ' ברנרס-לי, שעתיד הרשת טמון בניידות הסלולרית, שכבר כיום יש לה יותר גולשים מאשר במחשבים ניידים. "במדינות מתפתחות זה עוד יהיה מלהיב הרבה יותר, משום שאלה יהיו פני הרשת עבור מיליוני האנשים שיפגשו את האינטרנט לראשונה", סיכם הפרופסור.
לפני 20 שנה הציע פרופ' ברנרס-לי לבנות מערכת של ניהול מידע עבור ה-CERN – מה שהוביל בסופו של דבר להתפתחות רשת האינטרנט – World Wide Web. ברנרס-לי ו-CERN לא רשמו פטנטים על המצאותיהם, ולכן ניתן להשתמש בהם באופן חופשי, מבלי לשלם תמלוגים. כיום משמש ברנרס-לי כפרופסור במכון MIT (המכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס) ובאוניברסיטת סאת'המפטון, ועומד בראש ארגון World Wide Web Consortium, הקובע את תקני ה-WWW, הפועל בחסות MIT.

שני עשורים לאחר שהביא לעולם את האינטרנט, הוא מוצא את עצמו נפעם אל מול ההתפתחות המדהימה של יציר כפיו, אך גם מלא בחששות שמא הרשת תהפוך למפלצת מהזן של "האח הגדול". בהתייחסו לאפשרות לבנות פרופיל אישי מפורט של הגולשים באמצעות מעקב אחריהם, אמר הפרופסור בפשטות: "צריך להפסיק עם החיטוט הזה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים