שבוע מעונן

מי שהגיע לכנס CloudCon 2010 שנערך הבוקר (ג'), יכול היה לשמוע מפי בכירי התעשיה את מה שמנמ"רים ואנשי מקצוע רבים יודעים כבר חודשים רבים: מיחשוב הענן פה - והוא פה בכדי להישאר ● מאמזון, דרך גוגל ועד טריפל סי - השמיים הם הגבול

הערפילים שכיסו את שמי ישראל הבוקר (ג') היוו את התפאורה המושלמת לכנס מיחשוב הענן הראשון מסוגו שערכה קבוצת אנשים ומחשבים במרכז הכנסים אווניו. בעוד ש-23 מטוסים חגו בשל תנאי ראות קשים סביב נמל התעופה בן גוריון, הממוקם במרחק קילומטרים בודדים ממרכז הכנסים, על הקרקע – בין הביתנים של שורת החברות שבאו להציג בכנס – התמונה היתה בהירה לחלוטין. כך, הבינו גם אחרוני המשתתפים, כי הענן פה – הוא לא פיקציה עתידית.

בחודשים האחרונים נערכו לא מעט כנסים ופאנלים שעסקו בענן – וגם אנחנו חטאנו בכך. במרבית הדיונים עלו מסרים לפיהם הענן הוא אכן טרנד חם, אבל הארגונים הגדולים עדיין לא ממהרים אליו. הסיבה העיקרית היא שהם מצויים בשלב של לימוד הנושא – הם בוחנים את האפשרויות השונות, ובינתיים יושבים על הגדר.

בשוק הישראלי נמצא כעת הענן בשלב בו החברות הספקיות מתחילות לצייד את הארגונים בכלים המתאימים. במקביל, נראים מודלים של ענן בתחום שירותי תוכנה, דוגמת SaaS, אל עיקר הפעילות, כאמור, נעשית בתחום התשתיות וההיערכות. השחקניות המרכזיות בתחום הן ספקיות התקשורת והטלקום, שמזה כמה שנים מספקות שירותי אירוח לארגונים. אלו יוצרים הרבה דילמות ושאלות מקצועיות. את כל התשובות ניסו לספק הבוקר שלל נציגי החברות שהגיעו ל-CloudCon.

רבים ודאי שמו לב, כי בין המשתתפים היו גם נציגים של גוגל (Google) ואמזון (Amazon). יש לזה משמעות רבה. אמזון היא חלוצת הענן. היא היתה שם עוד הרבה לפני שמישהו חשב שהוא יהפוך לטרנד הבא. גוגל, לעומתה, היתה זו שהביאה את הענן למשתמש הקצה. ענקית החיפוש, שנמצאת כיום באחד השלבים המעניינים והמרתקים יותר בחייה כחברה, שלחה לכנס את ברק רגב – שהחל לפני כמה חודשים בתפקידו כמנהל תחום האנטרפרייז. בנוסף, היו בכנס גם נציגי החברות הבינלאומיות הגדולות האחרות, שהוכיחו שהן מצליחות להדביק את הפער שנוצר אצלן מאז השלבים הראשונים של פרוץ הענן.

מסר אחר שעבר בכנס, הוא העובדה שבין ההתלבטות של המנמ"רים בארגונים הגדולים לבין שלב ההצטיידות המתמשך, יש מי שכבר קפצו למים העמוקים ולא רק משתמשים בענן – אלא גם משקיעים בו הרבה כסף. הנציג הבולט ביותר של המחנה הזה הוא ללא ספק רמי נחום, המנכ"ל והבעלים של טריפל סי. כל מי שביקר בחוות השרתים שלו בפתח תקווה מבין, שאין ספק שהענן תפס – ובגדול – בארגונים קטנים ובינוניים. כך, ניתן לומר, כי הענן עבר משלב הדיבורים והבחינות – לשלב המעשי.

ואי אפשר היה להתעלם גם מאספקט נוסף, שכל מי שנמצא בענן חייב לקחת אותו בחשבון: הקונפליקט הבלתי נמנע בין המנמ"רים בארגונים לבין מנהלי העסקים – הלקוחות של המנמ"ר. אלו האחרונים מביעים חד משמעיות ברצון שלהם לעבור לענן בזכות היתרונות הכלכליים שלו. המנמ"רים, לעומתם, עדיין לא שם. חלקם מסיבות ענייניות יותר, וחלקם מסיבות ענייניות פחות. כאשר שני הצדדים יצליחו לגשר ביניהם את הפער, ניתן יהיה לאמץ את התחזית שהשמיעו חלק מהדוברים ב-CloudCon: בעוד עשור, כנס בנושא ענן כבר לא יהיה רלוונטי, כי כולם במילא יעבדו כך.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. רוני לוי

    טריפל סי היו הכי מרשימים, גם בהרצאות וגם בביתן שלהם.

אירועים קרובים