בסימן הרב-ערוציות

אחד הנושאים המרכזיים שעלו בתחרות Webi השנה, היה המעבר לרב-ערוציות ● מסתבר שכל הארגונים רוצים בכך, אבל לא כולם עדיין שם ● אין ספק שבשנים הבאות נראה ב-Webi תחומי התמודדות חדשים שלא היו בה עד היום - תחומים שיסמלו את התקופה המעניינת שאנו חיים בה

תחרות Webi החלה בישראל לפני שש שנים, בעקבות תחרות ותיקה יותר, Webby, הנערכת בארצות הברית כבר 11 שנים. אם לפני שש שנים עוד היינו צריכים להסביר למה צריך תחרות שמדרגת אתרי אינטרנט ומהי חשיבות האינטרנט בשוק הארגוני, הרי שהיום ההסברים האלו מיותרים לחלוטין.

האינטרנט בישראל של 2011 הופך להיות אחד ממוקדי הפעילות העסקית של שורה ארוכה של ארגונים מכל הגדלים. זה מתחיל במגזר העסקי – שהיה חלוץ המניעים את תהליך הזה, וממשיך בארגוני ה-SMB – פרטיים וציבוריים כאחד.

במגזרים עסקיים בהם התחרות צמודה במיוחד – כמו בנקים, חברות ביטוח וחברות אשראי, המתח התחרותי מחלחל גם לאינטרנט. המאמץ של הבנקים, למשל, להוכיח שהם הכי טובים ביישומי ווב, הוא הנושא החם ביותר שבא כיום לידי ביטוי במאבק הצמוד בין בנק הפועלים ובנק לאומי. נציגי שני הבנקים שהופיעו בפני חבר השופטים של Webi2010, התאמצו לשכנע שהם-הם המובילים את תחום הבנקאות הישירה כמו גם את תחום הפעילות בשוק ההון, שמרביתה נעשית באמצעות הווב.

אחד הנושאים המרכזיים שעלו בתחרות השנה, היה המעבר לרב-ערוציות. כל הארגונים רוצים בכך, אבל לא כולם עדיין שם. היטיב להגדיר זאת עידו לוי, יו"ר חבר השופטים, בשאלות שהציג לחברי הפאנל שנערך בחלק הראשון של טקס ההכתרה. לוי אמר, כי האתגר בנושא הרב-ערוציות אינו רק אספקת הפלטפורמות לנוחיות הלקוח, אלא גם הקשר בין הערוצים ואיכות המידע בכל ערוץ – כאשר החזון העיקרי הוא אספקת פלטפורמה אחת שתתן ללקוח את כל המידע מכל הפלטפורמות.

לאומי והפועלים כבר שם – אך לפחות על פי שופטי Webi2010, הפועלים עדיין מוביל בתחום הרב-ערוציות. עם זאת, לאומי השקיע השנה משאבים רבים במותג "לאומי דיגיטל", שהכניס את הבנק לעידן חדש בכל הקשור ליחסיו עם הלקוחות.

בשוק האשראי מתקדם נושא הרב-ערוציות בקצב מהיר, אבל בניגוד לבנקים – כאן המיקוד הוא באספקת מידע מגוון, ולא בהכרח בביצוע פעולות. בכלל, אתרי האינטרנט של הבנקים בישראל עוד לא הגיעו למצב שבו הלקוחות שלהם לא צריכים ללכת לסניף. זה יתרחש כאשר התחום הסלולרי ילך צעד אחד קדימה ויממש את החזון שכבר קיים זמן רב, להפוך את הטלפון הסלולרי לארנק אלקטרוני. פלאפון, שזכתה בקטגוריית הסלולר, פועלת בכיוון הזה, ובמקביל הצטיינה, לפחות על פי שופטי התחרות, בהצגת אתר שהוא יעיל ונוח ללקוחות שלה.

גם השנה המשיכו אתרי האינטרנט להיות קריטיים בתחומים מסורתיים כגון ענף תיירות, שהצמיח תתי-ענפים רבים שכל עיסוקם הוא במכירת שירותי תיירות אונליין.

התמודדות יפה נרשמה בתחום המדיה והתקשורת. על הבכורה התמודדו מצד אחד חברות התשתית – כמו בזק, יס (yes) והוט (HOT), כאשר הפעם יס קטפה את המקום הראשון, ואילו בתחום התוכן במדיה האלקטרונית הגיעו למקום הראשון אנשי הצוות של אתר מאקו, ערוץ 2 וקשת.

לירן דן, סמנכ"ל בחברת החדשות של ערוץ 2, אמר בפאנל, כי האתגר המרכזי העומד כיום בפני החברה הוא השימוש הנבון ברשתות חברתיות, כמו פייסבוק (Facebook). לדבריו, התפיסה המרכזית של חברת החדשות היא שהצופים שלהם כבר מזמן לא נמצאים רק מול המסך בשמונה בערב כאשר הם מקשיבים ליונית לוי. הצופים, אמר, נמצאים במקביל גם באינטרנט, וליתר דיוק – ברשתות החברתיות.

אתר מאקו לקח את תחום הפייסבוק לקצוות מאתגרים, וצירף לשורותיו עשרות אלפי אוהדים, אולם דן הדגיש, כי המספרים הגדולים מחייבים זהירות רבה כדי לא לחצות את הגבול הדק שבין מדיה מרכזית – "מדורת השבט" – לבין אתר שמפיץ הכל.

גם תחום שידורי הספורט לא נעדר השנה מהתחרות. אתר ספורט 5 הוא המחשה לכך שצפייה בתכני טלוויזיה לא מחייבת ישיבה מול מסך הטלוויזיה.

כרגיל, אחד התחומים המרתקים ביותר השנה היה הרפואה אונליין. ד"ר יוסי בהגון, מנהל הרפואה המקוונת של שירותי בריאות כללית, הדהים את הקהל כשסיפר על יישום החברה לטיפול ישיר במבוטחים. לדבריו, כבר אין מדובר באתר המספק "רק" מידע רפואי, אלא בפלטפורמה המאפשרת לרופאים מומחים לבצע בדיקות בחולים ולתת להם משוב מיידי. הוא הדגיש שזה עדיין לא מחליף את הרופא במרפאה – ושאין זו הכוונה – אבל זה בהחלט מבטא את המגמה לפיה הטכנולוגיה נועדה לשפר את איכות חיינו – ואולי גם את הבריאות שלנו.

השורה התחתונה: תחרות Webi2010 שיקפה השנה את האצת ההתפתחות וההתפשטות של מהפכת האינטרנט כמעט בכל תחום. יותר מכל, היא שיקפה את תחילתו של עידן הרב-ערוציות, שמטרתו לדלוק אחר הלקוח באשר הוא, ולא רק באמצעות האינטרנט. אין ספק שבשנים הבאות נראה ב-Webi תחומי התמודדות חדשים שלא היו בה עד היום – תחומים שיסמלו את התקופה המעניינת שאנו חיים בה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים