איחוד האמירויות הערביות: שירותי הבלקברי במדינה יימשכו

השלטונות הגיעו להסכם עם RIM, שפרטיו לא פורסמו, המאפשר את המשך מתן השירותים ● "לא ברור מההודעה של הממשל מה היה התיקון בפועל, וזה נושא חשוב", אמר אנליסט שיושב בדובאי ● הוא הביע דאגה ש-"יכול להיות שהחברה הציבה במדינה שרת או התקן אחסון כלשהו שאליו יכול הממשל לגשת כדי לבצע ניטור"

פשרה בין איחוד האמירויות הערביות ל-RIM: השלטונות במדינה החליטו להסיר את האיום להפסיק את שירותי מכשירי הבלקברי (Blacberry) במדינה, לאחר שפתרו את הבעיה מול RIM, החברה הקנדית שמייצרת אותם.

העימות החל לאחר שמספר מדינות, בהן איחוד האמירויות הערביות, לא היו שבעות רצון מכך ששירותי המסרונים והדואר האלקטרוני במכשירי הבלקברי עוברים הצפנה – מה שאומר שהשלטונות באותן מדינות לא יכולים לשלוט בהם. שלטונות האיחוד אמנם לא סיפקו פרטים לגבי ההסכמות שהשיגו עם RIM, אולם בהודעה הלקונית שפרסמו נכתב, כי המכשירים תואמים כעת לרגולציות הנהוגות במדינה, שהיא אמנם זעירה אך מאוד עשירה בתחום הטלקום.

ההסכמה בין שני הצדדים הושגה ממש ברגע האחרון, לפני ה-11 באוקטובר (היום), התאריך שממנו איים האיחוד להפסיק את שירותי ההודעות המיידיות, הדואר האלקטרוני ודפדפן האינטרנט של הטלפון במכשירי הבלקברי במדינה. השלטונות הבטיחו לעשות זאת אלא אם RIM תמצא דרך למקם את השרתים המוצפנים שלה באיחוד, כך שהממשל יוכל לקבל גישה לדואר ולנתונים האחרים השמורים בהם. באיחוד טענו שמדובר בגישה שקיימת במדינות שונות, בהן ארצות הברית ורוסיה.

עם פרוץ הוויכוח בין שני הצדדים טענה RIM שמיקום השרתים אינו משנה דבר באשר ליכולת לפענח את תזרימי הנתונים במכשירים שלה. נקודת המפתח הייתה, מבחינת החברה, כיצד לשמור על האבטחה בשרתים הארגוניים של הטלפונים מתוצרתה (BES), השרתים ששולטים בדואר האלקטרוני הנשלח על ידי ארגונים.

"לא ברור מההודעה של הממשל מה היה התיקון בפועל, וזה נושא חשוב", אמר אנליסט שיושב בדובאי. "אם הרגולטור אומר שהתיקון עונה על דאגות הביטחון של איחוד האמירויות, יכול להיות שהחברה הציבה במדינה שרת או התקן אחסון כלשהו שאליו יכול הממשל לגשת כדי לבצע ניטור". אנליסטים אף טוענים שהוויתורים ש-RIM ככל הנראה ביצעה במסגרת ההסכם יכולים לעזור לרשויות לעקוב אחר התקשורת של פוליטיקאים ופעילי זכויות אדם מקומיים, באזור שבו השושלות השולטות מגלות מעט מאוד סובלנות לפעילות והתנגדות פוליטית.

חרף האיום: אזרחי האיחוד לא נטשו את הבלקברי בהמוניהם

שתי המפעילות הסלולריות באיחוד, אתיסלט (Etisalat) ודו (du), הוציאו הודעות שמאשרות ששירותי הבלקברי הניתנים במסגרתן ימשיכו כרגיל. אתיסלט אף מסרה שהחבילות החלופיות שהציעה לבעלי מכשירי הבלקברי לאחר פרוץ הסכסוך אינן קיימות עוד ולא ניתן להשתמש בהן.

יש לציין שעל אף המועד ההולך וקרב לחסימת שירותי בלקברי, בהעדר הסכם בין השלטונות ל-RIM, בעלי המכשירים לא נטשו אותם בהמוניהם ועברו למכשירים אחרים.

גם ערב הסעודית והודו איימו בעבר לקצץ בשירותים של RIM מסיבות דומות, וכבר בספטמבר מסרו השלטונות בריאד שהם בטוחים שיגיעו להסכם עם RIM לפני המועד האחרון שהציבו בפניה.

הוויכוחים בין המדינות במפרץ הפרסי ל-RIM מעידים על עלייה במתיחות בכל הנוגע לפעילותם של גורמים מסוכנים באזור, החל מפעילי אל-קעידה ועד לעימות הפוטנציאלי עם איראן בגלל תוכנית הגרעין שלה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים