המנכ"ל שצריך למצוא את התרופות הנכונות

משמעות שם משפחתו של מנכ"ל HP החדש, ליאו אפותקר, היא רוקח בגרמנית ● בפניו ניצבים כמה אתגרים מרכזיים: למצוא את תרופת הפלא שתחזיר את HP למקומה הטבעי בשוק ה-IT, להרחיק ממנה את הזרקורים הלא חיוביים ולקבל קצת סימפטיה מבעלי המניות ומהלקוחות ● וגם, הנקודה הישראלית

באחד הבלוגים של באתר האינטרנט של העיתון קומפיוטרוורלד (ComputerWorld), היה מי שטרח להסביר לקוראים האמריקנים המבולבלים, כי פירוש המילה אפותקר בגרמנית הוא רוקח. הבלוג היה עוד אחד מסממני התגובות הנסערות, המופתעות, ולעיתים הזועמות, להחלטה של הנהלת HP למנות את ליאו אפותקר למנכ"ל ולנשיא HP, במקומו של מארק הארד. הארד פרש בסערה, לאחר שהואשם בהטרדה מינית של עובדת קבלן בתחום השיווק של HP ובדיווח כוזב של הוצאותיו האישיות, והותיר אחריו עננה שמסרבת לרדת מהכותרות.

ביום שלישי האחרון מתחו לא מעט אנליסטים ביקורת על HP, על שהיא מתכננת לערוך כנס אנליסטים שנתי, לקראת סיום שנת העבודה שלה, וזאת בטרם בחרה מנכ"ל מחליף להארד. היה זה מהלך שלדעת הוותיקים שבפרשני וול סטריט אינו מקובל לחלוטין. לא ברור מה הניע את HP להודיע יומיים לאחר מכן, ביום חמישי האחרון, על המינוי של אפותקר. אולי כדי לרכך את הביקורת, ויתכן שדווקא ההערכה שלהם שצפויה ביקורת קשה על המינוי, הביאה אותם לחסוך את התנפלות האנליסטים והמשקיעים באותו מפגש.

אין לדעת בבירור מה הביא את הנהלת HP לבחור באפותקר. חלק מהשמות הרבים שנזרקו לחלל האוויר, שהיו מועמדים להחליף את הארד, היו נכונים מן הסתם. בורסת השמות כללה אישים מכובדים: פט גלסינגר, סמנכ"ל תפעול (COO) ונשיא חטיבת תשתיות המידע ב-EMC, טים קוק, סמנכ"ל תפעול ומספר 2 באפל (Apple), סטיבן אילופ, נשיא החטיבה העסקית במיקרוסופט (Microsoft), שבינתיים עבר לנוקיה (Nokia), קווין ג'ונסון, מנכ"ל ג'וניפר (Juniper), וכן בכירים נוספים. לצד אלה, נמנו כמה מבכירי HP כמועמדים פנימיים, שראויים ללא ספק. גם השאלה מדוע החליטה ההנהלה להותיר אותם מאחור נותרה ללא מענה.

המשימות הדחופות

בתחילת נובמבר, חודש וחצי אחרי שיחגוג את יום הולדתו ה-58, יתיישב אפותקר על כסאו של הארד ויצטרך להיכנס לעניינים במהרה, בלא מאה ימי חסד שנהוג לתת לכל בעל תפקיד חדש. המשימה הראשונה שלו, על פי הפרשנים בוול סטריט, היא להרגיע את הרוחות בתוך החברה. אין ספק שעל HP עוברים ימים לא קלים, מאז פרש הארד בתחילת אוגוסט. הבעיה המרכזית של החברה היא היותה מצויה תחת זרקורי ענק, שעוקבים אחר פעילותה יום יום ושעה שעה. ההרגעה צריכה להיות גם מוקרנת החוצה, כלפי בעלי המניות, שהאירועים האחרונים השילו דולרים רבים מכיסם, לאור ירידת ערך המניה. גם ההודעה על המינוי החדש בסוף השבוע לא ממש שיפרה את מצב המניה.

אחת הפרשנויות גורסת כי אפותקר הובא כדי להקל על רכישת HP את סאפ (SAP). העובדה/רמיזה שסאפ למכירה מתבססת על ראיון אומלל שהעניק לפני יותר משנה הנינג קגרמן, מראשי סאפ, ראיון ממנו ניתן היה להבין שהוא אינו פוסל את רכישתה, אם תבוא הצעה טובה. על פי תרחיש שכזה, הרוכשת את סאפ תהיה יבמ (IBM), אבל כעת, כאשר HP מתייצבת ראש בראש מול יבמ ואורקל, הרי שרכישת HP את סאפ כבר אינה בגדר תרחיש דמיוני.

על פי הפרסומים הרשמיים, אפותקר הובא ל-HP בשל ניסיון רב שהוא מביא מסאפ בעולם התוכנה הארגונית. ניסיון נוסף שלו הוא בפוליטיקה ארגונית. אין חברה כמו סאפ בה הפוליטיקה הארגונית היא דומיננטית כל כך, תשאלו את שי אגסי.

עוד צוין בפרשנויות כי אפותקר הובא כדי לקדם את אלמנט החדשנות ב-HP ולקרב אותה עוד יותר לעולם השירותים. קביעה זו מתחברת לאחת הביקורות שהופנו כלפי הארד. הרכישה שלו של EDS זיכתה את HP ביחסי ציבור מעולים, אבל בדיעבד, כך אומרים אנליסטים, היא לא הגדילה את הכנסות החברה משירותים, כפי שניתן היה לצפות. מעבר לכך, טוענים המבקרים את מינוי אפותקר, אם היעד הוא חיזוק התוכנה, הרי שיש בתוך HP מספיק מועמדים טובים שמבינים בתחום לא פחות טוב מאפותקר.

ומה לגבי הצד הישראלי? ל-HP יש סניף גדול, פעיל ומצליח מאוד בארץ. החברה בעלת נוכחות חזקה, ומהווה תחרות ליבמ ואחרות כמעט בכל המגזרים, לרבות זה הממשלתי-ציבורי. אפותקר בן להורים יהודים-פולנים שברחו מאימת הנאצים לגבול רוסיה-סין, חי בישראל כמה שנים ולמד באוניברסיטה העברית בירושלים. עברית היא אחת מחמש השפות שהוא דובר והיחס החם שלו לישראל ולישראלים מוכר וידוע. אפותקר היה גם הבוס הלא רשמי של שי אגסי, הישראלי הבכיר ביותר בסאפ, ולמרות חילוקי הדעות ביניהם, שהיו ידועים, שררו ביניהם הערכה וחיבה רבה. בתקופת שהותו בסאפ קידם אפותקר את מרכז הפיתוח של סאפ בישראל, המעסיק כיום כמה מאות אנשים. אפותקר הוא זה שחתום על פתיחת הסניף הישראלי, בשיא המיתון לפני יותר משנתיים, והוא זה שמינה שני מנכ"לים לסניף המקומי תוך פחות משנה. הסניף הישראלי של HP יושב ברעננה, לא רחוק מסאפ. אפותקר יודע בוודאות שכאשר יגיע לכאן, קבלת הפנים לה יזכה תהיה חמימה יותר מזו שקיבל בתקשורת העולמית בימים האחרונים.

אפותקר, כאמור, רוקח בגרמנית, ייכנס לתפקידו בנובמבר. תהיינה לו כמה משימות מרכזיות: למצוא את תרופת הפלא שתחזיר את HP למקומה הטבעי בשוק ה-IT; להרחיק ממנה את הזרקורים הלא חיוביים; ולקבל קצת סימפטיה מבעלי המניות ומהלקוחות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים