נמצא מנהל לענקית ה-IT: ליאו אפותקר, לשעבר מנכ"ל סאפ, מונה למנכ"ל ונשיא HP

אפותקר, יהודי יליד גרמניה, התגורר בעבר בישראל ● הוא צפוי לקבל חבילת שכר ומענקים בגובה 53 מיליון דולרים לשלוש השנים הבאות ● זאת הפעם הראשונה שבה HP ממנה לא אמריקני לתפקיד ● אנליסטים הופתעו מהמינוי, ורבים מתחו ביקורת על הנהלת HP שבחרה למנות לתפקיד אדם שהודח מתפקיד מנכ"ל סאפ ● לארי אליסון, מנכ"ל אורקל, אמר ש-"אני חסר מילים; יש לפטר מייד את הנהלת HP"

לאחר חודשיים של חיפושים, תוך העלאת שמות של מועמדים פנימיים וחיצוניים, החליטה ביום ה' האחרון הנהלת HP, כי ליאו אפותקר, לשעבר מנכ"ל סאפ (SAP), ישמש כמנכ"ל ונשיא החברה. עם פרסום דבר כניסתו של אפותקר לתפקיד נודע, כי שכרו השנתי יעמוד על 1.2 מיליון דולרים. HP מסרה, כי אפותקר נבחר מתוך שישה מועמדים שהגיעו לשלב הסיום.

אפותקר, שייכנס לתפקידו בתחילת נובמבר, מונה במקום מארק הארד, שהודח מהתפקיד בתחילת אוגוסט. הארד הואשם על ידי הנהלת החברה בהטרדות מיניות של ג'ודי פישר, עובדת קבלן לתחום השיווק של HP, ובדיווח כוזב על הוצאות אישיות. זמן קצר לאחר הדחתו, מונה הארד לנשיא משותף באורקל (Oracle), לצידה של צפרא כץ, הישראלית לשעבר.

זאת הפעם הראשונה ש-HP ממנה אדם שאינו אמריקני לתפקיד. אנליסטים הביעו הפתעה מהמינוי, ורבים מהם מתחו ביקורת על כך שהנהלת HP בחרה למנות לתפקיד אדם שהודח למעשה מתפקיד המנכ"ל האחרון שאותו מילא. עוד הם טענו, כי אין לאפותקר כל היכרות עם חלק ניכר מתחומי הפעילות של HP: עולמות החומרה, המדפסות והמחשבים האישיים של ענקית ה-IT. מנגד, אחרים הביעו הבנה למינוי והצביעו על אפותקר כמי שימשיך את מהלך המעבר של HP מעולם החומרה לעולמות התוכנה והשירותים.

עם קבלתו את המינוי אמר אפותקר, כי "HP מוערכת פחות מכפי שנדרש, וביכולתה להתמודד בכמה שדות ב-IT. יש לה אחיזה בולטת בעולם החומרה, וכעת נדרש להקדיש יותר תשומת לב לעולם התוכנה. תוכנה היא הדבק, היא הדרך שבה אנחנו מוודאים שכל רכיבי הטכנולוגיה עובדים יחדיו".

אפותקר בן ה-57 הוא בן להורים יהודים-פולנים שעם פרוץ מלחמת העולם השנייה ברחו לגבול רוסיה-סין. לאחר המלחמה הם התיישבו באאכן, גרמניה, קרוב לגבול עם בלגיה, שם אפותקר נולד. מאוחר יותר עבר להתגורר בבלגיה. בהיותו בן 18, היגר אפותקר לישראל והחל ללמוד כלכלה באוניברסיטה העברית בירושלים. לפני שהצטרף לסאפ ב-1988, הוא עבד במספר חברות באירופה. הוא דובר על בוריין חמש שפות: אנגלית, צרפתית, גרמנית, הולנדית ועברית, ובעל עיטור כבוד ממסדר אבירי הליגיון הצרפתי, בגין תרומתו לכלכלת צרפת.

הוא שימש כמנכ"ל יחיד בסאפ במשך פחות משנה, עד שפוטר בפברואר האחרון. לפני כן הוא כיהן במשך כשנה כמנכ"ל משותף של סאפ יחד עם המנכ"ל הוותיק, הנינג קגרמן. ב-2002 מונה ליושב ראש מועצת המנהלים של החברה. התקופה הקצרה שבה שימש אפותקר כמנכ"ל יחיד התאפיינה בלא מעט בעיות, ובכלל זה קרבות קשים ופומביים עם לקוחות ארגוניים על שינוי וייקור ההסכמים לתחזוקה ושירות, עיכובים בהשקת המוצר Business ByDesign במתכונת תוכנה שירות (SaaS) וכן סכסוך עם גרטנר (Gartner) על הדירוג של SAP BusinessObjects ברביע הקסם שלה.

שכרו השנתי של אפותקר, 1.2 מיליון דולרים, קטן מזה של הארד, שעמד על 1.4 מיליון דולרים. אפותקר יקבל בונוס חד פעמי של ארבעה מיליון דולרים בגין הצטרפותו לחברה, וכן 4.6 מיליון דולרים לצורך עזרה במעבר למקום גיאוגרפי חדש וכן סיוע בדיור, לצד סידור תשלומים שייאלץ להשיב לסאפ בשל קבלתו את התפקיד החדש. בשנה הבאה יעמוד הבונוס שלו על שישה מיליון דולרים במזומן. הסכום הכולל שאפותקר צפוי לקבל – במשכורת, בונוסים, מניות ואופציות – יעמוד על 53 מיליון דולרים בשלוש השנים הבאות.

בתגובה להודעת HP על מינוי אפותקר אמר לארי אליסון, מנכ"ל ומייסד אורקל, יריבתה המרה של סאפ בעולם היישומים הארגוניים, כי הוא "נותר בלא מילים". לאחר שהתאושש מהבשורה, הגיב אליסון בחריפות. "ל-HP היו כמה מועמדים פנימיים טובים לתפקיד", אמר. "במקום זאת, הם בחרו לקחת בחור שפוטר באחרונה כיוון שהוא עשה עבודה כל כך גרועה בסאפ". לדבריו, לחברי הנהלת HP "אין הרבה מניות של החברה, אז אין להם הרבה מה להפסיד. אבל העובדים, הלקוחות, השותפים העסקיים ובעלי המניות – כל אלה יסבלו מהמינוי. הנהלת HP צריכה להתפטר מייד, השיגעון חייב להיפסק".

בהודעתה, מסרה HP על מינויו של בעל תפקיד נוסף: ריי ליין, שיעמוד בראש הדירקטוריון שלה. ליין ישמש בתפקיד יושב ראש לא פעיל. הוא מנהל שותף בקרן ההון Kleiner Perkins Caufield & Byers, והיה בעברו סגן נשיא אורקל לתפעול.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים