האם HP על המדף?

הסיפוח המהיר של מארק הארד לצמרת אורקל, הסכם הבזק אליו הגיעו עורכי הדין שלו עם HP, והצהרתו של המנכ"ל המודח שהוא ימשיך לדאוג לאינטרסים של HP גם בתפקידו החדש - הולידו כולם ספקולציה חדשה: לארי אליסון רוצה את HP ● האם יצליח לגייס את הכסף הדרוש?

כנס הענק שמארגנת אורקל (Oracle) מדי שנה, Oracle OpenWorld, מרשים תמיד בעוצמה ובדרמה שלו. אחת הדרמות השנה היתה ללא ספק הופעתו הפומבית הראשונה של מארק הארד כנשיא אורקל העולמית – שבועיים בלבד לאחר שמונה לתפקיד.

באופן בלתי מפתיע בעליל, כמה ימים בטרם נחשף רשמית מינויו החדש הארד, פורסם, כי עורכי הדין שלו ושל HP הגיעו להסכם פשרה בעניין התביעה שהוגשה נגדו. אבל בעוד שהפשרה הייתה צפויה, חלק מפרטיה היו מעט מפתיעים, ולדעת אנליסטים – אפילו מרחיקי לכת. כך, במסגרת ההסכם, התחייב הארד להמשיך ולשמור על האינטרסים של HP גם בתפקידו הבא, ולא לנצל את המידע שברשותו על החברה כנגדה.

חוקי הצינון בארה"ב אומנם שונים מאלה שבישראל, אבל הסמיכות של הפרישה מ-HP, חתימת הסכם הפשרה והנחיתה במשרדי אורקל – כל אלו הובילו לגל של השערות. הפרשנות החמה ביותר כעת היא שהחיבוק החם שהעניק לארי אליסון להארד, לא נובע רק מיחסי חברות אישיים, אלא מהווה את השלב הראשון במהלך אסטרטגי מרחיק לכת אפילו במושגים של אליסון: רכישת HP. נשמע הזוי? כן. בלתי מציאותי? לא בהכרח.

רשת הטלוויזיה MSNBC פרסמה בסוף השבוע הערכה של בלוגר מהאתר IBTimes, שניתח את השתלשלות האירועים מהרגע פרישתו של הארד ועד להצטרפותו לאורקל. המסקנה שעולה בידו היא שאליסון מתעניין ברכישת HP. צריך לזכור, מציין מחבר המאמר, שאורקל רוצה להיות חברת התוכנה הארגונית מספר אחת – זו שיש לה הכל: גם תוכנה וגם חומרה.

העובדה שהארד שחרר את ההצהרה האבהית הזו, לפיה הוא ימשיך לדאוג לחברה שאותה מנכ"ל עד לא מכבר, אינה מקרית. כל מי שמכיר את האנשים הבכירים האלו יודעי שכל מילה שהם אומרים נבדקת בשבע עיניים. פליטת פה היא לא דבר שאליסון היה עובר עליו לסדר היום.

רוב אנדרל, אנליסט בכיר בעמק הסיליקון המשמש כפרשן כלכלי של כמה עיתונים חשובים בחוף המערבי, אמר, כי "לארי אליסון ידוע כמי שהולך כל החיים בין קצה הגבול שבין שפיות לטירוף מוחלט – וזה בימים הטובים שלו. הוא מאמין שהוא מסוגל לעשות הכל".

כפי שנכתב בטור זה לא מכבר, היעד הסופי של לארי הוא יבמ (IBM). אבל כדי להגיע הכי קרוב לענק הכחול ולהכות בו חזק ככול האפשר, הוא חייב לסלק מדרכו את HP. אליסון מעולם הסתיר את תפיסת העולם שלו, לפיה שוק ה-IT יעבור תהליך של קונסולידציה בדיוק כפי שענף הרכב עבר. לארי רוצה להרוס את ההגמוניה של יבמ – ולהפוך למתאגרף היחיד מולה.

אבל רכישה אפשרית של HP תעשה לאורקל הרבה יותר מאשר "רק" לקרב אותה ליבמ. HP היא חברה בעלת נוכחות חזקה מאוד בשוק החומרה – ובעיקר בשרתים. בזכות כך, אורקל תוכל להעצים את הפתרונות שלה בתחומי הרשתות, האחסון ושרתי השורש של האינטרנט, ש-HP היא שחקנית מרכזית בהם.

בסוף השבוע צוטט אליסון באמרו, כי הוא מאוד מתעניין בחברות שמייצרות מעבדים. AMD ו-Nvidia הוזכרה שם כמי שמוצאות חן בעיניו וגם חטיבת המעבדים של יבמ על הכוונת. במקום אחר צוטט אליסון כשדיבר על אילו חברות הוא לא רוצה לקנות. כך, אמר, הוא לא יקנה חברות ענק שמתמחות בשירותי IT מקצועיים, כי זה לא הביזנס שלו.

השאלה האחרונה שנותרה בלתי פתורה היא עניין הכסף. HP היא דג גדול. האם חברה של 90 מיליארד דולרים מסוגלת לרכוש חברה של 130 מיליארד דולרים? הרצון קיים והמטרה ברורה – אך האם אליסון יצליח לשכנע את בעלי המניות והבנקים שזה מעשי? נכון למועד כתיבת שורות אלו, לא קיים אנליסט רציני בעמק הסיליקון שיכול לתת תשובה ברורה לשאלה הזו. כולם רק זוכרים שמר אליסון רכש בחמש בשנים האחרונות לא פחות מ-65 חברות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים