הקורבן – HP, אבל היעד הוא יבמ

ככל שחולפים הימים מאז ההכרזה הדרמטית על הצטרפותו של מארק הארד להנהלת אורקל, סבורים אנליסטים כי לארי אליסון צריך את הארד כדי שיסגור לו את משבצת החומרה שהונחה על שולחנו, בעקבות רכישת סאן, כאשר היעד הגלוי שלו הוא להתחרות ביבמ ● האם הארד יצליח לעמוד במשימה?

בעוד פחות משבועיים, ביום השלישי למליאה בכנס השנתי של אורקל (Oracle) בסן פרנסיסקו, יעמדו על במה אחת שני אנשים שעשו לא מעט כותרות בחודשים האחרונים: לארי אליסון ומארק הארד. אין זו הפעם הראשונה שהארד מופיע בהפקה הגדולה שעורך אליסון אחת לשנה בסן פרנסיסקו. השוני הוא שהפעם הארד לא יופיע כמנכ"ל HP אלא כמספר 2 של אליסון, תואר אותו הוא חולק עם צפרא כץ המוכרת לכולנו. השאלה המרכזית תהיה האם הארד הוא היורש? ושאלה נוספת שתישאל היא, מעבר לחברות האישית, מדוע החליט אליסון לגייס את הארד, ולשלוח הביתה את צ'אק פיליפס.

בעוד שלשאלה הראשונה, שאלת הירושה, סביר להניח שמשתתפי הכנס לא יקבלו תשובה חד משמעית, הרי שלגבי השאלה מה בדיוק יעשה הארד אצל אליסון יש כמה הערכות. בוב אוונס, אחד מעורכי InformationWeek כתב לא מכבר, כי גיוסו של הארד נועד לאפשר לאליסון להיאבק חזק יותר ביריבתו יבמ, הן בעולם החומרה והן בעולם התוכנה. הארד, כאמור, מגיע מעולם החומרה. הבעיה המרכזית של אליסון כעת היא החומרה, שמונחת על שולחנו בעקבות רכישת סאן (SUN). ההכרזה על האקסהדטה, שמן הסתם תלווה בעוד הכרזות בכנס, מלמדת כנראה שאליסון נחוש בדעתו למצות את כל היתרונות שבמערכות החומרה של סאן ולהציב את חברתו כיריבה דומיננטית מול יבמ וחברות אחרות. אוונס מצטט במאמר שלו קטע מההודעה לעיתונות שהוציא אליסון עם מינויו של הארד: "אין בעולם ה-ICT מנכ"ל עם ניסיון כל כך רלוונטי כמו הארד", כותב אליסון. העתיד של אורקל כולל שילוב צפוי של חומרה ותוכנה ועל כך כותב אליסון, כי "מארק הארד הוא חלוץ בשילוב בין חומרה לתוכנה".

ואם למישהו יש ספק שיבמ (IBM) היא המטרה, ולא HP, הנה עוד ציטוט מדברים שאמר אליסון בקשר להארד: "אני מאמין שהאסטרטגיה של אורקל, המשלבת בין חומרה ותוכנה, תאפשר לנו להכות את יבמ בשוק השרתים הארגוניים ובשוק האחסון". אין ספק שבמציאות הזו אפשר לומר ש-HP היא אולי הקורבן שניזוק מכמה כיוונים, אבל המטרה הסופית היא יבמ.

ויש גם את האלמנט האישי. אליסון, לכל הדעות, אינו מנכ"ל "רגיל". מעבר לחברות האישית בינו לבין הארד, מדובר בשני טיפוסים חזקים שאחד מהם (הארד) יצטרך ללמוד לקבל הוראות מהשני (אליסון). פשוט זה לא יהיה.

במאמר אחר שפרסם בוב אוונס סמוך להודעה על מינויו של הארד הוא תיאר תסריט דמיוני, אבל לא בלתי אפשרי, שעסק בראיון העבודה שערך לארי אליסון למארק הארד, בטרם סגר איתו על כניסתו לתפקיד. הארד, שיודע עד כמה הבוס העתידי שלו הוא אגרסיבי וחותר למגע מול יריביו אמר, לפי אוונס, את הדברים הללו: "אני זוכר את הביקורת הקשה שלך עליי כמנכ"ל, וכיצד כינית החברה שלי 'חברת תשתיות'. אני מכיר את הסגנון שלך ואני אדם שלא אוהב שאומרים לו מה לעשות ובוודאי שלא מדברים אליו ככה", ועל כך השיב לו אליסון: "שינוי זה דבר קשה מארק ידידי, אבל כזה אני. לך על זה, בהצלחה". המסר ברור: לא קל לעבוד אצל לארי אליסון.

ועדיין בתחום האישי. אסור לשכוח מאיפה הארד מגיע. HP, שאותה נטש לא מזמן, היא מתחרה רצינית בשוק החומרה. גם אליסון לא שוכח זאת, ומקווה שהארד יהיה חזק מספיק חזק כדי להלחם בעוצמה בחברה ממנה הגיע. תסמכו על אליסון שלא יניח להארד בעניין הזה, ויזרוק אותו לזירה.

זו כנראה גם אחת הסיבות שבגינה החליטה HP לתבוע את הארד אישית בעקבות נדידתו לאורקל. הם מכירים היטב את הבוס החדש שלו. מערכת היחסים בין אורקל ל-HP הידרדרה מאוד מאז רכישת סאן, ואסור לשכוח ש-HP היא שותפה מרכזית מאוד של אורקל ביישום מרבית האפליקציות שלה. רכישת סאן יצרה שורה של בעיות ודילמות, גם בלי המעבר של הארד. ב-HP יודעים היטב שאליסון לא יוותר להארד, ולכן הם החליטו לנסות את הדרך המשפטית. האם הם יצליחו? לאליסון זה לא מפריע. אחרי שטיהר את הארד על רקע הנסיבות סביב הדחתו מ-HP הוא רואה בו מועמד ראוי לחלוטין לעבודה יחד איתו, ולעזאזל המוסר והאתיקה. מעניין מה צפרא כץ חושבת על כך.

כך או כך צפויים לנו עוד ימים מאוד מעניינים בשוק החומרה, שבשנים האחרונות נחשב לרדום למדי, לאור הדומיננטיות של התוכנה. אבל תסמכו על לארי אליסון שהוא לא ישעמם אותנו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים