שנה מעניינת

באופן כללי, הייתה לנו שנה לא רעה, בוודאי טובה יותר מהשנה שעברה ● המשק, וכמוהו גם ענף ה-ICT, נכנסו למסגרת של חזרה לפעילות ● אנו עדיין רחוקים מהמצב שבו היינו ערב המיתון, אבל הכיוון הוא אופטימי

באופן כללי, הייתה לנו שנה לא רעה, בוודאי טובה יותר מהשנה שעברה. המשק, וכמוהו גם ענף ה-ICT, נכנסו למסגרת של חזרה לפעילות. אנו עדיין רחוקים מהמצב שבו היינו ערב המיתון, אבל הכיוון הוא אופטימי. החודשים האחרונים של תש"ע סיפקו לנו לא מעט כותרות, שכמעט האפילו על כל השנה.

הסיפור הכי חם הוא כמובן הדחתו של מארק הארד מ-HP בגלל הסתבכות בפרשת הטרדה מינית. הסיפור הזה מסרב לגווע. לצד החיפושים של HP אחר יורש, קיבלנו ממש ערב החג סיפור לא פחות עסיסי, ועל פי אמות מידה לא מעטות, גם שערורייתי. המנכ"ל המודח התקבל בזרועות פתוחות אצל חברו, מנכ"ל ומייסד אורקל (Oracle) לארי אליסון, שפיטר את צ'ארלס פיליפס, ומינה את הארד במקומו. כזכור, כמה ימים אחרי הפרשיה, היה זה אליסון שיצא בביקורת נגד הנהלת HP שהעזה להדיח את הארד בשל עניין פעוט ושולי, רומן עם אישה.

עוד בטרם הספיקה הנהלת HP להתאושש מהטראומה של הארד, היא מצאה את עצמה נאבקת עם יריבתה דל (Dell) על רכישת חברת האחסון 3Par. הסיבה למריבה: מיחשוב ענן המתפתח במהירות ומתקרב לפתחן של חברות הגדולות ומותיר אותה ללא מענה אמיתי בתחום.

גם אליסון היה עסוק השנה בדברים אחרים, כמו למשל בנייה מחדש של הספינה הטובעת סאן (SUN), אותה רכשה אורקל בעסקת ענק. במהלך השנה התבשרנו כי המיזוג כולל, לצד ההיבטים הטכנולוגיים, גם היבטי כוח אדם. כך, אורקל הודיעה לבורסה כי היא מתכוונת להעמיק את היקף הפיטורים בסאן.

גם עולם אבטחת המידע התעורר לפני שבועות אחדים לעסקת ענק, כשאינטל (Intel) הודיעה כי היא רוכשת את ענקית אבטחת המידע מק'אפי (McAfee) תמורת 7.6 מיליארד דולרים. אינטל היא מסוג החברות שלא שיחקו במגרש הזה בעבר, ועצם הכניסה אליו הפתיעה רבים והכניסה קצת עניין לשוק. נשיא החברה, פול אוטליני, אמר כי שתי החברות ניהלו מו"מ ועבדו יחד על הנושא במשך 18 חודשים. הוא העריך שאינטל תשלב בתוכה את מוצרי האבטחה של מק'אפי כבר בשנה הבאה. "בכל מקום שבו אנו מוכרים מעבדים, יש לנו הזדמנות לשלב חבילת רכיבי אבטחה", אמר.

בארץ, לאחר עשרים שנות שירות בצה"ל אל"מ (מיל') נתן ברק, הקים את חברת mPrest, אשר הוא מכהן כמנכ"ל שלה. ביולי השלימה מערכת הביטחון את הניסוי האחרון במערכת "כיפת ברזל", שנועדה להגן על העורף מפני רקטות קצרות טווח. מערך השו"ב של "כיפת ברזל" הוא פרי פיתוח של עובדי mPrest.

השנה המשיכו החברות השונות למנף את שילוב החרדים והחרדיות בתעשייה. בירחון InformationWorld, חשפנו את פעילותה של נילי דוידוביץ', מנהלת חברת דעת מקבוצת ריל קומרס.

כסאות מוסיקליים

השנה היו תזוזות של מנמ"רים ומנכ"לים לא מעטים. נזכיר את הבולטים: דוד לוזון, מנמ"ר בנק הפועלים הודיע לפני חודש על פרישתו בתחילת 2011. גדי גילאון מפרטנר פינה את מקומו לרונית רובין, שהגיעה מחברת ויזה כ.א.ל. את מקומה תפס רוני גריסרו. נעם הנגבי, מנמ"ר דיסקונט, קודם לתפקיד בכיר בהנהלה, והוחלף על ידי שי ורדי. רלי מרידור, פינתה את מקומה לשי בסון. מלם-תים ידעה לא מעט זעזועים בצמרת, כאשר מספר מנכ"לים פרשו: אלי אחי מרדכי לטובת החברה לאוטומציה, והפרישה המתוקשרת של אורי ערד, מנכ"ל מלם מערכות, שהוחלף לאחר פעולת איתור לא קצרה על ידי ספי גלעזר, שהגיע מנס. יואל יסקרביץ נכנס לתפקיד מנכ"ל גלסהאוס ישראל, לאחר שסיים את תפקידו כסמנכ"ל בטלדור. אודי ויזנר מונה למנכ"ל חטיבת הקמעונאות של וריפון ומאיר פרידמן מונה לתפקיד מנכ"ל SGI ישראל, תורכיה ויוון. לפני כן היה פרידמן מנהל מגזר הטלקום בסאן.

שנה קריטית בתיקשוב הממשלתי

בחודש מאי השנה הגיעה לסיומה המערכה העיקרית במכרז כוח האדם לשירותי מיחשוב בממשלה. המכרז עבר שורה של תלאות ועצר בכמה תחנות, בעיקר בבתי המשפט. בימים אלה ממש אמור מנכ"ל משרד האוצר, חיים שני, לקבל לידיו את מסקנות הוועדה שהוקמה על ידי שר האוצר במטרה להמליץ לממשלה על הקמת משרד CIO ממשלתי, בדומה לפונקציה שקיימת כבר בארה"ב ומדינות נוספות.

בשנה הבאה, כך הבטיח לנו לא מכבר טל הרמתי, סגן החשב הכללי, נוכל ללכת למשרד הפנים, להתכבד במתן טביעת אצבע ולקבל תעודה חכמה. בסוף השנה, בשלהי הקיץ, הוסרו המכשולים האחרונים למכרז הארוך והכושל ביותר שהיה אי פעם במדינת ישראל.

מגזר החינוך קיבל השנה תגבור רציני, לאחר שהממשלה אישרה תקציב של כמיליארד שקלים לתיקשוב ומיחשוב 280 בתי ספר יסודיים וחטיבות ביניים, סכום חסר תקדים בשנים האחרונות. גם פרויקט מחשב לכל מורה, שהיה כנראה המניע לכל תוכנית התיקשוב בחינוך ציין שלוש שנים להקמתו עם 5,000 מורים שכבר עובדים ומלמדים בעזרת מחשב נייד אישי שקיבלו מקרן אתנה, הסתדרות המורים ומשרד החינוך.

מה יהיה?

התחזיות של חברות המחקר אופטימיות . ערב החג קיבלנו את זו של IDC שמעריכה, כי מגזר ה-ICT יצמח בשנה הבאה ב-7%-8%, קצב לא רע בהשוואה לשנה שעברה.

מייד לאחר החגים יחל גם גל הכנסים והוועידות המקצועיות של אנשים ומחשבים בכל התחומים. גם תחום המיחשוב ענן לא ייפקד.

מחכים לגלעד

בשלהי שנת תש"ע החל שוב שיחות בין ישראל לפלסטינאים, וכולם מקווים שיניבו תוצאות, שכן כבר הוכח כי יש קשר ישיר בין שקט ביטחוני לשגשוג כלכלי.

ערב החג הזה שוב יציינו אביבה ונועם שליט את ראש השנה החמישי בלי גלעד. התפילות ימשכו ואיתם, יש לקוות, גם המאמצים להשיבו הביתה.

שנה טובה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים