הגירה לא חלקה

כאשר ארגונים עוברים מגרסה אחת של SharePoint לגרסה חדשה יותר, הם ניצבים בפני שני אתגרים: חינוך המשתמשים והגירת הנתונים ● מטה-לוג'יקס מראה להם כיצד להגר מגרסה אחת למשניה של הפורטל הארגוני - ולעשות זאת נכון

מיקרוסופט (Microsoft) הוציאה לשוק באחרונה את הגרסה העדכנית של שרת ניהול התוכן הפופולרי SharePoint 2010, גרסה המהווה שדרוג משמעותי לזו של 2007. הגרסה החדשה זכתה לשבחים בעולם ובישראל ולא מעט ארגונים מתעניינים בה. אלא שהדרכת המשתמשים בארגון לעבודה בגרסה החדשה, כמו גם הגירת הנתונים אליה, היא תהליך ארוך, לא טריוויאלי, שיש לעשותו באופן הנכון.

לצורך המעבר לגרסה החדשה, מיקרוסופט מספקת את הכלים הבסיסיים, שהם רכיבי התוכנה הכלולים בחבילה. הצרות מתחילות כאשר מנסים להמיר את הנתונים מהגרסאות הישנות, זו של 2003 או 2007, לגרסה החדשה. מסתבר שיש בעיה של תאימות, שנובעת מיישומים ופיתוחים שנעשו "בתוך הבית", וכן ביישומים שאין להם מענה בגרסה החדשה. התופעה מוכרת וידועה לא רק בישראל, והיא מגולמת בסעיף של העלויות החבויות, בעת מעבר לסביבות עבודה חדשניות בארגון. ארגונים שבוחרים לעשות את ההגירה בעצמם, עלולים להיכנס לפרויקטים שימשכו שבועות ארוכים, ישפיעו על עבודתם של המשתמשים, ועשויים לנטרל את היתרונות האמיתיים הקיימים בגרסה החדשה.

על פי הערכות שונות, העלות הממוצעת של הטמעת מערכת SharePoint והסבה של הנתונים מגרסה אחת לשניה נאמדת בכ-100 אלף דולרים לארגון בינוני ומעלה. מחצית מהסכום מוקצית לטובת חבילת התוכנה עצמה, המבוססת על שרתי בסיסי נתונים, שרתי יישומים ושרתי ווב. המחצית השניה נועדה להסבה בפועל ולמעבר החלק של כל הארגון לגרסה החדשה.

מציאות זו שמוכרת גם מגרסאות קודמות של SharePoint, יצרה בעולם תת-שוק פעיל ביותר: חברות שמתמחות בהסבת נתוני SharePoint מגרסה ישנה לגרסה חדשה. ארגונים רבים עושים את החשבון, לפיו כדאי להם לשכור את שירותיהם של חברות שמתמחות ב-SharePoint, ואיך לבצע את ההגירה בשלמותה מבלי שהארגון ירגיש בכך.

אחת מהחברות הבולטות בעולם בתחום זה היא מטה-לוג'יקס, שהוקמה לפני שנתיים על ידי מיגל ניוק, המשמש גם כמנכ"ל. היא משרתת 300 לקוחות ברחבי העולם, חלקם בארץ, ועיקר ההכנסות שלה מגיע מייעוץ, שירות והטמעה של מערכות SharePoint בארגונים. אלה נעשים על בסיס מתודולוגיות וכלים מיוחדים שהחברה פיתחה.

ניוק ביקר לא מכבר בישראל, כאורח של קבוצת בינת, נציגת מטה-לוג'יקס בארץ. במוצרי החברה מטפל אורן אריאל, מנהל מוצר מטה-לוג'יקס בבינת. לדברי ניוק, "המטרה של החברה היא להקל ולסייע ללקוחות לעבוד בצורה טובה יותר בסביבת מיקרוסופט". הוא ואנשיו יושבים בצמוד למפתחים של מיקרוסופט בסיאטל, מכירים אותם היטב ומקבלים מהם גרסאות בטה של מוצרים שונים, כולל זו האחרונה של SharePoint. בנוסף, הם מקבלים מצוותי הפיתוח ברדמונד מידע מארגונים שביצעו תהליכי הגירה שכאלו, מידע שישב בגרסאות קודמות, בתצורות שונות.

בעצם אתם מתפרנסים מהקשיים והצרות שיש ללקוחות שכל חטאם היה שהם קנו מיקרוסופט.
"יש למיקרוסופט מחלקת תמיכה ומי שרוצה להטמיע ולהסב את הגרסה הישנה לחדשה יכול לעשות זאת בדרך הזו, אבל זה ייקח המון זמן. מספיק שתהיה בעיה אחת עם נתונים של משתמש אחד, כדי שלא תוכל להמשיך לעבוד. זו בעיה מוכרת בכל העולם, מיקרוסופט מודעת לה, יש לכך סיבות, ואנו נותנים ללקוחות את הערך המוסף".

אבל למה שאשלם עוד כסף, אחרי שכבר השקעתי ברכישת SharePoint? האם זה לא ברור שניתן לבצע הגירה סבירה לבד?
"עבור ארגונים, השקעה במעבר מסביבת עבודה אחת לשנייה, היא דבר מאוד אקוטי. עליך להבין שמסמכים, נתונים, רשימות של מטה-דטה ועוד נכסי מידע אחרים של הארגון, חייבים להיות מומרים ומועברים בהצלחה של 100%. אי אפשר להתפשר על פחות. במשך השנים, הרבה מאוד לקוחות שיש להם SharePoint, ביצעו התאמות של סביבת העבודה כך שתהלום את הצרכים שלהם. לקוחות הכניסו לפורטל הארגוני רכיבים שלא קיימים כלל בגרסאות של המערכת, בוודאי לא באלו החדשות.

אז כאשר רוצים לעבור לגרסה חדשה, אתה חייב התערבות של גורם חיצוני, בעל ידע ספציפי בתהליכי ארגוניים. פה אנו נכנסים לתמונה וזה מה שאנו מביאים. כך, למשל, אחד הכלים שלנו, SSMM, מאפשר לארגון בקרה טובה יותר על תהליך ההגירה של התכנים, עם אינסוף תסריטים של המרה והעברה. הבקרה מותאמת לסביבת העבודה שלהם. כל המתודולוגיות שלנו מבוססות על ידע שצברנו, לצד הנחיות שאנו מקבלים ממיקרוסופט, בתוספת ערך מוסף שלנו".

בביקורו בארץ ניוק פגש לקוחות מארגונים רבים, לרבות מהמגזר הביטחוני. בינת היא שותפה עסקית בכירה של מיקרוסופט ומטמיעה את SharePoint, בין היתר גם בעזרת מטה-לוג'יקס. החברה פועלת בשיטה דומה בעשרות מדינות, תוך שהיא חוברת לשותף עסקי מוביל בכל ארץ, ויחד איתו מוכרת את הפתרונות שלה, בהתאם לבחירת הלקוח. תמיד שמורה לו הבחירה לבצע את ההגירה לבד. החברה מעסיקה כ-85 עובדים. קודם להקמתה, עבד ניוק באינגרס וב-CA, ובין השנים 1986 ל-1989 עבד בחברה שיוצגה בישראל על ידי קונתהל, ובתוקף תפקידו ביקר לא מעט בישראל, ויש לו פה מאז לא מעט ידידים.

אורן אריאל מסכם ואומר, כי השוק הארגוני המתין זמן רב ליציאת גרסת 2010 של SharePoint, אבל ההגירה היא הנושא המרכזי והכאוב, ולכן קובע, "בינת בעזרת מטה-לוג'יקס ואמצעים אחרים, מסייעת לארגונים לבצע הגירה קלה ובטוחה, תמורת כמה עשרות אלפי דולרים".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. עוד לקוח מאוכזב מאוד

    בארגון שלנו בחרנו בזה כי זה היה סוג של חינם ומאז אנחנו משלימים את המחיר. אחת המערכות הגרועות בתחום המחשוב שכל דבר בה עולה עשרות אלפים מעבר למוצר המדף. אני מציע בחום לארגונים לשקול מערכות רציניות יותר (יש מערכות חזקות יותר ל IBM לדוגמה) או במקרה האחר לבחון קוד פתוח. בחירה ב sharepoint היא טעות שהמחיר עליה משולם לאורך כל הדרך. מתברר שאין דברים שהם באמת בחינם.

אירועים קרובים