מאסק ו-X רצו את היוזר X@ – ופשוט לקחו אותו ממשתמש פעיל קיים

הצלם ומשתמש טוויטר שהחזיק ביוזר X@ דיווח לתקשורת שבגלל שינוי שמה ומיתוגה של הציפור הכחולה בידי מאסק, הוחלט בהנהלת החברה לגזול ממנו את היוזר שלו, ואפילו מבלי לבקש זאת או לשלם עליו

נדרשה לחשבון שכונה בשמה ופשוט לקחה אותו ממשתמש קיים.

המיתוג החדש של טוויטר כ-X השבוע יצר עבור הבעלים, אילון מאסק – שכמובן יזם את המהלך – בעיה. הוא נדרש ליוזר X@ ברשת החברתית שלו, כיוזר הראשי – במקום שם היוזר הישן, Twitter@, שאיבד רלוונטיות אחרי השינוי. אולם X@ היה תפוס כבר. מה עשה מאסק? פשוט לקח את היוזר מהבעלים המקורי שלו, ללא כל תשלום או רשות. המהלך החצוף הזה, שאירע ביום ג' השבוע, הצית זעם בקרב משתמשים אחרים, וכן העלה לסדר היום שיח על זכויות קניין דיגיטלי והאחריות האתית של ענקיות הטכנולוגיה כלפי משתמשיהן.

ג'ן איקס הוואנג (Gene X. Hwang), מייסד שותף של חברת צילום אירועים בשם Orange Photography, הוא האדם שרשם במקור את X@ כיוזר שלו בטוויטר, וזה קרה לפני יותר מ-16 שנים. ביום ג' הוואנג גילה ששם המשתמש שלו פשוט הפך ל-x12345678998765@.

הוואנג אמר ל-TechCrunch שאף אחד מ-X לא פנה אליו בנוגע לחשבון שלו. בראיון טלפוני ל-NBC News הוואנג סיפר כי חשד שזו "יכולה להיות התוצאה" מהרגע ששינוי המיתוג התרחש, ושהוא "לא היה נסער מדי" ממה שקרה.

פשוט לקח ממשתמש את שמו בפלטפורמה. אילון מאסק, הבעלים והיו"ר של X.

פשוט לקח ממשתמש את שמו בפלטפורמה. אילון מאסק, הבעלים והיו"ר של X. צילום: ויקימדיה ו-BigStock (בהתאמה)

כמה עולה יוזר ב-X והאם החברה יכולה פשוט לקחת אותו ברצותה?

אלא שעל אף שאין מחירון ליוזר ברשתות החברתיות בכלל וב-X בפרט, שם החשבון (מה שקרוי באנגלית handle) שווה מן הסתם יותר מהכלום שקיבל הוואנג הנגזל מהחברה. ב-NBC News דווח על תופעה של סחיטת משתמשי מדיה חברתית כדי להשיג שליטה על שמות חשבונות יקרי ערך, שאותם האנשים מוכרים למי שמוכן לשלם עליהם את הסכום הגבוה ביותר. על פי הדיווחים, חלק מהחשבונות נמכרים בסכום של עד 25 אלף דולר.

הוואנג קיבל מייל מ-X, שבישר לו שהחשבון שלו נלקח. על פי הדיווחים, אחרי הלקיחה, הוצע לו בתמורה "מבחר מרצ'נדייזינג של X" ו"ביקור בלעדי במטה של X". ההודעה שקיבל הייתה חתומה בשם X בלבד, כשלמאסק, לכאורה, אין קשר לפרשה. הוואנג אמר ל-NBC News כי הוא כנראה לא יסכים לקבל את הצעתה של X לבקר במטה כפיצוי על שאירע, אך מסתמן שהוא עדיין מצפה להצעה הוגנת בדיעבד עבור מה שהיה שלו ונלקח ממנו בחוסר הוגנות מדהים למדי.

בתנאי השירות והמדיניות של פלטפורמת X, שכמו כל כך הרבה חלקים שלה עדיין כוללים מיתוג של טוויטר, מסבירים שהחברה יכולה להשתלט על חשבונות כרצונה והיא לא חייבת להוואנג או לאף משתמש אחר דבר. עמוד התנאים וההגבלות של השירות הרלוונטי עודכן באחרונה ב-18 במאי 2023, ועל פי עיון שערכו גופי תקשורת בגרסאות קודמות של דף זה בארכיון, ההערה על כך שהחברה יכולה ללקט שמות משתמש כלבבה וכפי חשקיה, נכללה בעקרונות של טוויטר גם לפני שמאסק השתלט עליה באוקטובר האחרון, בעבור סכום עתק של 44 מיליארד דולר.

עם זאת, כדאי לזכור כי מאסק איים לפני כמה חודשים לתת את שם החשבון NPR@ של גוף התקשורת המוכר ל"חברה אחרת". הדברים קרו אחרי שבאפריל האחרון NPR למעשה עזבה את טוויטר, לאחר שיזם הטק והבעלים הדומיננטי החיל תווית על חשבון ארגון החדשות שלדברי NPR "הציעה באופן שקרי" שהוא נמצא בשליטת המדינה. גם ארגוני תקשורת ציבוריים אחרים, כולל PBS ו-Canadian Broadcasting Corp, הלכו בעקבות NPR באותם ימים והפסיקו לצייץ בעקבות "זכייה" בתיוג דומה מטעם הפלטפורמה. אבל אז מאסק שילח ב-NPR איומים לקחת את שם המשתמש שלהם לגמרי, ולפי כל הדיווחים הייתה זו הפעם הראשונה שבה תנאי השירות המסוים הופעל, כאיום בלבד.

באותו זמן, מאסק גם אמר, "המדיניות שלנו היא למחזר שמות משתמש שהפכו לרדומים (חשבון לא פעיל – ג"פ) באופן סופי. אותה מדיניות חלה על כל החשבונות. אין טיפול מיוחד ל-NPR". כעת נראה שגם הוואנג לא זכה ביחס מיוחד, או אפילו בתשלום עבור שמו בפלטורמה מזה 16 שנה, ומאידך – ממש לא מדובר בחשבון שהיה רדום ולא פעיל.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים