"הדילמה מורכבת: להשקיע בחברות שפועלות לטובת העולם או להרוויח?"

הדילמה הזאת היא תולדה של המודעות הגבוהה יותר לבעיות העולם, ולמה שכל חברה עושה - או לא - כדי לפתור אותן, כך לפי הילה לאם, מייסדת שותפה ומנהלת תהליכים ראשית באינובסטה

הילה לאם, מייסדת שותפה ומנהלת תהליכים ראשית באינובסטה.

"למנהלי פורטפוליו של השקעות או נכסים 'טיפוסיים' יש דילמה יחסית פשוטה: האם לקנות או למכור? אבל בעולם של השקעות בחברות שמאמצות טכנולוגיה ברמה גבוהה, בעולם שבו יש מודעות גבוהה יותר לבעיות העולם ולמה שכל חברה עושה – או לא – כדי לפתור אותן, הדילמה מורכבת יותר: האם אני צריך להשקיע בחברות שאני מאמין שתואמות לערכים שלי ועושות משהו חשוב לטובת העולם, כדי שיהיה מקום טוב יותר, או שאני רוצה להרוויח יותר וזהו?". את הדברים הללו אמרה-שאלה הילה לאם, מייסדת שותפה ומנהלת תהליכים ראשית באינובסטה – חברה שמפתחת את מה שהיא מכנה כלי "בינה ניהולית", שמאפשר למשקיעים לראות כיצד חברות באמת מתנהגות, מעבר להצהרות שלהן.

"מה יותר חשוב – לעשות כסף או לעזור לעולם להיות מקום יותר טוב? ובכל מקרה, איך יודעים שהחברה שבא רוצים להשקיע אמנם עושה את מה שהיא מצהירה? אינובסטה היא חברה שנוסדה לאחר ששאלתי את ChatGPT, המלך הנוכחי של הבינה המלאכותית, באילו חברות אני צריכה להשקיע, אם אני רוצה להשקיע בחברות שעושות טוב בעולם. התשובה הייתה מורכבת מדי, ארוכה מדי והבנתי שאני צריכה לפתח כלי יותר יעיל", סיפרה לאם בהרצאה שלה בכנס Future of AI של Lynx מבית אנשים ומחשבים, שנערך באחרונה בגני התערוכה שבתל אביב.

לדבריה, כדי לחפש את מה שהיא רצתה למצוא, היא התחילה לסרוק את המדיה החברתית. "מוצאים שם הכול, כי מעלים לשם הכול, והכול חשוף", אמרה. לאם סיפרה שהפלטפורמה שבנתה אינובסטה משתמשת בלימוד מכונה ובבינה מלאכותית יוצרת כדי לנטר ולמדוד את המידע הזה, שנמצא ברשת – בהתאם ל-DNA של כל חברה, למה שהיא מצהירה ולמעשיה בפועל. היא ציינה ש-"המעקב אחרי אירועים ברשת, מהרבה מאוד מקורות, הוא הדרך הכי חזקה להבין את ההשפעה על שוק המניות, ואנחנו נותנים ניקוד להן. אנחנו מנקדים כל חברה בדרך שבה משקיעים יכולים לקבל החלטות. יש לנו גם לוח מחוונים שבו כל משקיע מקבל מול עיניו את כל מה שהוא צריך לדעת על הפורטפוליו שלו".

ג'ונתן צ'מאמה, מנהל קבוצת בינה מלאכותית באולקלאוד.

ג'ונתן צ'מאמה, מנהל קבוצת בינה מלאכותית באולקלאוד. צילום: נדב כהן יונתן

ג'ונתן צ'מאמה, מנהל קבוצת בינה מלאכותית באולקלאוד, פתח את ההרצאה שלו בטענה שצריכים להתמקד בדברים שיש שליטה עליהם. "ראינו כמה הבינה המלאכותית היוצרת גורמת להרבה התרגשות, אבל גם לקצת בלבול וחרדה", אמר. "מצד אחד, טוענים שהיא תחליף את האנשים ותפגע במיליוני עבודות, ומהצד השני אומרים שהיא תוביל לדברים נפלאים. מה שאני יודע הוא שאסור לנו להתמקד בדברים שאין לנו שליטה עליהם, בין אם התחזיות הללו יתממשו ובין אם לאו. אני יודע מה אנחנו יכולים לעשות כדי להתאים את עצמנו בצורה הטובה ביותר, על מנת לנצל את הבינה המלאכותית היוצרת בצורה הטובה ביותר".

צ'מאמה אמר שהבינה המלאכותית היוצרת משנה לא רק את העולם באופן כללי, אלא גם את שוק הבינה המלאכותית עצמו. לדבריו, זה בא לידי ביטוי בכך שנוצרה עוד שכבה בין הספקים ללקוחות, שכבה שהוא מכנה "מכווננים", שאחראית לגשר בין השפות שבהן מדברים שני הצדדים והכלים שבאמצעותם הם עושים זאת.

הוא אמר כי "צריך את השכבה הזאת כדי להתאים את הבינה המלאכותית היוצרת לתרחישים שאנחנו זקוקים להם. הדיוק של הקוד שמוצע מהמדף לא מספיק טוב לבעיות מסוימות, וצריך להתאים אותו לתרחישים, כמו גם למנוע הפצות של הטיות נתונים, שעלולות לפגוע בדיוק של המודל המבוקש. אנחנו מתמקדים בנתונים ולא בקוד – מה שאומר שהפתרון שלנו חזק יותר".

הדובר הוסיף שהענן הוא המקום הנכון לעשות בו בינה מלאכותית: "הוא מקל על השימוש בבינה מלאכותית יוצרת, כי הוא מציע גישה מאובטחת ושקופה למקום שבו קל לנהל את הנתונים ולשמור עליהם, כך שבכל רגע אפשר לדעת מה קורה עם המידע שמספקים ל-AI או מקבלים ממנה. זאת, כחלק ממערך שלם של כלי ניהול, מעקב ואבטחה. הענן יהפוך לקריטי יותר ויותר לתפעול של מודלי בינה מלאכותית".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים