בכירים בהיי-טק ממליצים: הספר שהשפיע עליי

לרגל שבוע הספר, ביקשנו מכמה בכירים בענף להמליץ על הספר שהותיר עליהם את הרושם הרב ביותר, והשפיע על הקריירה ובכלל על החיים שלהם ● קריאה נעימה

ספר? השראה!

אורי אברהם, ממייסדי וסמנכ"ל מוצר ואסטרטגיה בפבריק

שם הספר: קשה אך אפשרי מאת בן הורביץ.

"החלק שבחרתי מתוך הספר הזה, שאותו קראתי בשפת המקור, אנגלית (שמו הוא: The hard thing about hard things), הוא הפרק The struggle. הייחוד של הספר, ושל הפרק הזה בתוכו, הוא בכך שהוא ממחיש בצורה טובה מאוד את הדילמות שצצות בחיים בתהליך הקמה של סטארט-אפ. על כן, יש בו פחות 'פתרונות בית ספר' ודגש רב הרבה יותר על הפרקטיות.

אורי אברהם, ממייסדי וסמנכ"ל מוצר ואסטרטגיה בפבריק.

אורי אברהם, ממייסדי וסמנכ"ל מוצר ואסטרטגיה בפבריק. צילום: יח"צ

בחרתי לשתף בפרק הזה כי הוא מתייחס למשהו שכל יזם.מת פוגש.ת בו תוך כדי הקמה של סטארט-אפ. כשאתה יוצא לדרך, אתה מלא באדרנלין מהתהליך המרגש והמלהיב. יש המון מקום ליצירתיות במקום שבו אתה קובע לעצמך את החוקים והגבולות. אבל, האמת היא שכל יזם ויזמת מגיע.ה לרגע שבו האתגרים מתחילים לצוץ. ישנם מקרים שבהם נוצר פער בין מה שתכננת לבין מה שקורה בפועל, וקל מאוד להרגיש שזה לחלוטין באחריותך, ואפילו באשמתך. משם, הרבה פעמים מתחיל להתגלגל כדור שלג, שיזמים רבים לא מצליחים להיחלץ ממנו.

אני מזדהה עם החלק הזה כי הוא כתוב בצורה שמזכירה היטב, במיוחד ברגעים קשים, שהדברים האלה קורים לכולם, ושהדרך הנכונה לנווט בהם ולצלוח אותם היא התמדה".

זיו אלול, מנכ"ל פרי (Pery)

שם הספר: פרקי אבות מאת אביגדור שנאן.

"קשה להתעלם מ-3,300 שנות חוכמה, השכלה וניסיון שהיהדות שימרה ופיתחה במרוצת ההיסטוריה שלה. הספר פרקי אבות מהווה עבורי קודקס יהודי עשיר ועמוק. כשקראתי אותו עלתה בי התובנה שהחיבור הקצר והתמציתי הזה כולל בתוכו תובנות ניהוליות רבות. אחד המשפטים שנכתבו בפרקי אבות הוא: 'הפוך בה והפוך בה (בתורה) דכולא בה'. כלומר, יש בה הכול, כולל פתרון לדילמות של העידן הפוסט מודרני. ככל שהתקדמנו בעולם הניהול, נוכחנו לראות כיצד הניסיון בן אלפי השנים הופך לרלוונטי עבור המנהלים. זו גם הסיבה שהספר הזה היווה עבורי השראה לכתיבת הספר אבות הניהול, שכתבתי יחד עם יניב פוגל ושעוסק בהתמודדויות ניהוליות ביהדות. נחשפתי להתייחסות מרעננת להתמודדויות היום יום, כמו גם לכלים המעשיים שאוצרות הרוח היהודיים מעניקים למנהל".

זיו אלול, מנכ"ל פרי.

זיו אלול, מנכ"ל פרי. צילום: טל שחר

יואל בר-אל, מייסד ויו"ר היוניקורן טראקס

שם הספר: דרדלה לחיבורים מאת מאור מליקסון.

"זה ספר קליל וכייפי, שמתאים בול לחובבי כדורגל שזוכרים חסד נעורים לתחילת שנות האלפיים. מליקסון, כדורגלן עבר, מנסה להיות מצחיק ולרוב לא מצליח – וזה פשוט יוצא מצחיק. מצאתי את עצמי צוחק בקול רם מבדיחות הקרש שלו. בנוסף, הספר מתובל בסיפורי פיקנטריה מחדרי ההלבשה.

יואל בר-אל, מייסד ויו"ר טראקס.

יואל בר-אל, מייסד ויו"ר טראקס. צילום: יח"צ

אפשר ללמוד מדרדלה לחיבורים הרבה לגבי התנהלות בחיים ובעסקים – שגם כשצריך לקבל החלטות קשות, כדאי להקשיב ללב. החלטה שכלתנית היא לא תמיד אופטימלית והלב הרבה פעמים אומר לנו מהו הצעד הנכון הבא.

לסיכום, אצטט את מליקסון: 'אני פילוסוף, הוגה דעות, איש רוח וחתיך, אשר הוריד שלוש קבוצות ליגה. זהו ספרי הראשון ובעזרת השם גם האחרון'".

רות גומל כפרי, סמנכ"לית מוצרים בתופין

שם הספר: סדרת ארבעת הרומאנים הנפוליטניים מאת אלנה פרנטה.

"סדרת הספרים הזו מספרת על חברות ארוכת שנים בין שתי נשים שגדלו בנאפולי של שנות ה-50 וה-60 של המאה ה-20. בחברה פטריארכלית דכאנית, ענייה ונבערת, הן יצאו מהגבולות המנטליים ולעיתים גם הפיזיים של השכונה – כל אחת בדרכה השונה מאוד.

רות גומל כפרי, סמנכ"לית מוצרים בתופין.

רות גומל כפרי, סמנכ"לית מוצרים בתופין. צילום: יח"צ

בחרתי בסדרת ארבעת הרומאנים הנפוליטניים זו בעיקר כי הקריאה בה הייתה מהנה, והסיפור נוגע ללב ולמעשה מספר את סיפורן של כל הנשים שהצליחו לפרוץ גבולות חברתיים ומקצועיים בתקופה שבה גם במקומות מתקדמים יותר מנאפולי של אז, היה לנשים קשה להתקדם ולממש את עצמן לא רק בתור אימהות ורעיות. תוך כדי הסיפור, שמשתרע על פני כארבעה עשורים ומקומות שונים באיטליה, נפרשות גם הטראומות הנשיות וההורשה שלהן בין הדורות, שאפיינו את התקופות האלה, ולצערנו גם תקופות מאוחרות יותר.

כמנהלת, סדרת ספרים כמו זו מזכירה לי שיכולתי לפתח קריירה מקצועית בזכות נשים במשפחתי ובכלל שפרצו גבולות מנטליים לפניי. הוא גם מחדד לי את הצורך בתמיכה נשית במרחבים החברתיים והמקצועיים.

אם מתעקשים על זווית טכנולוגית, אחת משתי גיבורות סדרת הספרים הייתה מנשות המחשבים הראשונות באיטליה. אבל כאמור, לא זו הסיבה שבגינה בחרתי בה".

אלי לוין, מייסד ומנכ"ל ELPC Networks

שם הספר: אבא עשיר אבא עני מאת רוברט קיוסאקי

"הספר השפיע עליי בצורת המחשבה הפשוטה המצויה בו, שלפיה לא צריך לעבוד קשה, אלא לעבוד נכון, לקחת סיכונים, לבנות תהליכים לאורך זמן ולא רק לטובת סיפוק נקודתי. כך, כל החלומות שאנחנו מאחלים לעצמנו יתממשו. הספר מזכיר לי תמיד להסתכל בעין שונה, מהאחוז הבודד והשונה על התמונה. ללכת בדרך ייחודית ולזכור שבסוף זה משתלם. הוא מבהיר לי שכדי להצליח בעולם העסקי ובכלל, להגיע למטרות שהצבת לעצמך, צריכים להיות לך עקרונות ברורים".

אלי לוין, מייסד ומנכ"ל ELPC Networks.

אלי לוין, מייסד ומנכ"ל ELPC Networks. צילום: סטודיו ארט

ליאור פוזין, מנכ"ל AutoDS

שם הספר: כוחו של הרגל מאת צ’רלס דוהיג.

"הספר מדבר על איך הרגלים עובדים. מה שאהבתי ויפה בספר הוא שהמחבר מבין את הפסיכולוגיה שמאחורי ההרגל ואיך לבנות אותו בצורה אפקטיבית. בזכות הספר הצלחתי להבין לעומק איך הרגלים עובדים ולנצל את זה לכל מיני דברים בחיים: עבודה (בניית הרגלים ליום עבודה אפקטיבי), שגרת הבוקר שלי ושגרת הלילה שלי.

ליאור פוזין, מנכ"ל AutoDS.

ליאור פוזין, מנכ"ל AutoDS. צילום: שלומי יוסף

כוחו של הרגל השפיע עליי בכך שהוא עזר לי ללמוד איך לפתח הרגלים שמסייעים לי לשנות את משמעותית את החיים והפרודוקטיביות שלי. ההרגלים העיקריים שהצלחתי לפתח בעקבות הקריאה בספר הם הדברים שאני עושה לפני שאני הולך לישון ומה שאני עושה בבוקר. מבחינת השינה, למדתי לישון בלי טלפון בחדר ולקרוא לפני השינה.

באשר לשגרת הבוקר, מעבר לדברים שאני עושה בבית לפני שאני מגיע למשרד – מדיטציה וקריאה, למדתי לתכנן את היום שלי בטרם תחילת העבודה. זה עוזר לי רבות בניהול המשימות היומיומי שלי ומסייע לי להישאר פרודוקטיבי יותר.

אחרי שקראתי את הספר הזה בחרתי להעמיק בנושא וקראתי הספר הרגלים אטומים מאת ג׳יימס קליר, שחיזק והעמיק את מה שאני מבין בנושא".

מעיין שחר, מנהלת שותפויות אסטרטגיות ב-UST Innovation Israel

שם הספר: דברים שהלוואי שידעתי בגיל 20 מאת טינה סיליג.

"קריאת הספר הזה פגשה אותי בצומת חשוב בחיים, כאשר התחלתי ללכת בנתיב הנוכחי בקריירה שלי. אני זוקפת הרבה מההצלחות שלי לאורך הדרך לטיפים ולפרספקטיבה הרעננה שקיבלתי מהספר הזה. למדתי לא להיבהל מכישלונות, ואפילו לחגוג אותם, כי אין שיעור גדול מכישלון, ושלא פחות מהימור על הפרויקט הנכון חשוב לדעת מתי לזנוח אותו, אם הוא לא מתרומם. אני משתמשת המון בכלים שלמדתי מהספר בנוגע לזיהוי הזדמנויות עסקיות ואחרות, ומאמינה, כמו סיליג, שהעולם תמיד יציג בפנינו ׳מלא דלתות שמאחוריהן אפשר למצוא מגוון מופלא של הזדמנויות. כל מה שנדרש מאתנו הוא להיות מוכנים לפתוח אותן'".

מעיין שחר, מנהלת שותפויות אסטרטגיות ב-UST Innovation Israel.

מעיין שחר, מנהלת שותפויות אסטרטגיות ב-UST Innovation Israel. צילום: יח"צ

אביב שרפשטיין, יו"ר RAS ומייסד מיזם עלמיא לענף הריטייל-טק

שם הספר: SWIM מאת גון בן ארי.

"הספר הזה מציג הארה רוחנית שמתרחשת לבחור תל אביבי, שמשנה את חייו מהקצה אל הקצה. קראתי אותו בתקופה שבה התנעתי את העמקתי בהתעוררות הרוחנית שעברתי. קריאת הספר השפיעה עליי מאוד, ועזרה לי לקבל החלטות אמיצות בנוגע לקריירה שלי ולדברים שבהם אני רוצה לעסוק, ובכללי, באיך אני תופס את העולם – האישי, הרגשי והעסקי.

אביב שרפשטיין, יו"ר RAS ומייסד מיזם עלמיא לענף הריטייל-טק.

אביב שרפשטיין, יו"ר RAS ומייסד מיזם עלמיא לענף הריטייל-טק. צילום: תום גץ

בן ארי הוא חבר ומכר שלי משכבר הימים, כאשר למדתי קבלה לפני כמה שנים. הכרתי הרבה מהתכנים שנכתבו בספר ממנו עוד לפני שהוא בכלל כתב אותם, שלא לדבר על פרסומו, וזה עזר לי לחבר את ה-'אני הפרטי, הרוחני, הגשמי ואיש העסקים שבי', ובין שמיים לארץ. הספר היה נדבך חשוב מאוד בהקמה של עלמיא ובפיתוח גוף שעושה 'קפיטליזם רוחני' – גוף שהוקם ללא מטרות רווח כדי להיות מאפשר, להוות גשר שמחבר בין קהילות ואנשים שונים, יזמים ומשקיעים בעולמות הריטייל-טק, תחת קורת גג אחת.

מול יזמים ומשקיעים אחרים, אני מוצא את עצמי חוזר בכל פעם מחדש למסרים שקראתי בספר, ופועל על פיהם".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. רון

    הנה ההוכחה שגם מנהלים בכירים יכולים להיות בנאליים וקלישאתיים

אירועים קרובים