זה האינטרנט, חבר

כמות המשתתפים בכנס האינטרנט הישראלי שנערך אתמול (ב') הפתיעה את כל מי שציפה לכנס "רזה" בגלל ה-"מצב" ● התשובה לכל מי שהתפלא היא, שהאינטרנט מביא את התוכן שמסוגל לאפשר להרבה מאוד אנשים להמשיך ולשרוד את המשבר ● אתמול, כך נראה, החלו לבנות את יסודות התפאורה לקראת טקס ההכרזה הרשמי על תחילת סיומו של המשבר

הכמות הגדלה של משתתפי כנס איגוד האינטרנט הפתיעה כמעט כל אחד שהגיע אליו. ברוח הימים הללו, הציפייה הייתה לכנס "רזה" שבו יורגש ה-"מצב". גם חלק מהמרצים חששו אולי בסתר ליבם, כי לא יהיה זה הכנס הגדול ביותר שהשתתפו בו עד היום. כל ההשערות הללו התנפצו אתמול (ב') בבוקר, כאשר מאות המשתתפים בכנס עמדו בתורים ליד עמדות הרישום והצטופפו באולם המליאה. רבים מהם אף נאלצו לעמוד. גם המרצה האורח מגוגל נראה קצת מופתע נוכח האנשים הרבים.

תעשיית הכנסים בכל העולם מרגישה היטב את המיתון, את הקיצוץ בתקציבי הפרסום והשיווק, ואולמות רבים נשארים "קרחים". השאלה הגדולה שהעסיקה רבים מהמשתתפים בכנס, במסדרונות, בהפסקות ובין המליאות הייתה: למה? מה קרה? איך זה ש-1,000 איש נפגשים בכנס שנערך בכל שנה ומופתעים לראות אחד את השני?

אם מנפים את ההסברים הציניים שנאמרו בחצי חיוך (יש הרבה אנשים שיש להם זמן פנוי…) מגיעים למיתון. או, נכון יותר, לאחד המאפיינים המאוד ייחודיים של המשבר הנוכחי: האינטרנט הפך להיות סוגייה מרכזית בו. הרשת, הפלטפורמה, התקשורת, היישומים והאפליקציות מביאים את התוכן שמסוגל לאפשר להרבה מאוד אנשים להמשיך לעשות את אותם הדברים שעשו קודם, או לחילופין, לייצר לעצמם עיסוקים חדשים, שלא עשו עד כה – ולא משנה אם הם עשו זאת מפני שהם הפכו פתאום למובטלים, או מפני שהם מגלים הזדמנויות חדשות.

אפשר להבין זאת דווקא דרך הזיכרון ההיסטורי של הוותיקים שבינינו: המיתון הקודם, בשנת 2003, היה נטו בתחום ההיי-טק והורגש היטב בכנס שנערך אז. בראש ובראשונה, במספר הרישומים לדומיינים בעלי הסיומת IL. אז הורגשה ירידה, ואף הובעה דאגה מסוימת ממה שהמציאות תייצר בהמשך. איש הרי לא ידע מתי המשבר ההוא יסתיים. והנה, השנהבישר בפתיחת הכנס רימון לוי, נשיא האיגוד, כי "דווקא מספר הדומיינים גדל בשנה האחרונה".

האם האינטרנט ימנע פיטורים?
נכון שלא כל השנה שעברה הייתה שנת מיתון, אבל, ללא ספק, הנתון הסטטיסטי הזה מלמד גם משהו. כמובן שיש הרבה מעבר לזה: שנת 2009 תהיה, ללא ספק, שנת האינטרנט, בגלל המרכזיות של מדיום זה בכל תחומי החיים. מאחר שהמשבר הוא כלל עולמי ופוגע בכל המגזרים, אנו רואים שארגונים גדולים וקטנים מבינים, כי הרשת היא הפלטפורמה שתוכל למנוע מהם לקצץ בהרבה פעילויות, ואולי אף תמנע פיטורי עובדים.

יישומים שונים בתחום מערכות המידע, שהיו עד כה פיזיים, עולים לאט לאט לרשת. תחום ה-IT מתממשק יותר ויותר לפלטפורמת האינטרנט – עובדה שמייצרת שכבה עצומה של תוכן, תעבורה וביקוש שמניעים את גלגלי הכלכלה. אחת ההערכות היא שאם המגמה הזו תימשך, יכול להיות שבספרי ההיסטוריה ייכתב, כי בזכות האינטרנט היה תהליך השיקום של העולם מהמשבר החמור ביותר שאליו נקלע מאז 1929 מהיר יותר.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים