גייטס הכריז: בזכות ה-AI – מהפכת הטכנולוגיה הבאה מתחילה כעת

בפוסט תחת הכותרת "עידן ה-AI החל" ציין ביל גייטס כי הבינה המלאכותית היא מהפכנית לעולם כמו הסמארטפונים והאינטרנט ● מייסד מיקרוסופט - המושקעת בפיתוחי OpenAI במיליארדים רבים - הדגיש בפוסט את יכולות GPT

מהלל את ה-AI ואת GPT בפרט. מייסד מיקרוסופט, ביל גייטס.

ביל גייטס, המייסד המיתולוגי של מיקרוסופט, החליט להצהיר השבוע (ג') בפוסט שפרסם בבלוג שלו, כי הבינה המלאכותית היא מהפכנית עבור העולם פי שהיו הטלפונים הניידים והאינטרנט. הדברים מגיעים מהיזם הוותיק בעבר והפילנתרופ בהווה עקב השיבושים שמחוללת כעת בעיקר הבינה המלאכותית מבית OpenAI, וספציפית הצ'אטבוט המאוד מצליח שלה, ChatGPT, שהושק לציבור בנובמבר האחרון.

מעבר להכתרת תחום ה-AI כ"עידן הטכנולוגי החדש", כתב גייטס בפוסט שלו גם כי מדובר ב"אחת המהפכות הגדולות ביותר" שחווה באופן אישי. וגייטס בן ה-68 בהחלט חווה מהפכות שונות בחייו. יש לזכור כי כשייסד את מיקרוסופט יחד עם פול אלן ב-4 באפריל 1975, כשהיה סטודנט, איש עוד לא חלם על אינטרנט, או אפילו על מחשב ביתי.

עם זאת, לדברי גייטס, יש רק שני דברים שבאמת העתיקו את נשימתו לאורך חייו, מבחינה טכנולוגית – הראשון היה כאשר נתקל לראשונה בממשק משתמש גרפי בשנת 1980.

מוסיפה את GPT-4 לעוד ועוד ממוצריה. מיקרוסופט, המשקיעה הגדולה של OpenAI.

מוסיפה את GPT-4 לעוד ועוד ממוצריה. מיקרוסופט, המשקיעה הגדולה של OpenAI. צילום: ShutterStock

כש-GPT הותיר את גייטס נפעם

בנוגע לנושא השני, מספר גייטס בפוסט: "ההפתעה הגדולה השנייה הגיעה רק בשנה שעברה. נפגשתי עם הצוות מ-OpenAI מאז 2016 והתרשמתי מההתקדמות המתמדת שלהם. באמצע 2022 כל כך התרגשתי מהעבודה שלהם שנתתי להם אתגר: לאמן בינה מלאכותית כדי לעבור מבחן AP (ר"ת Advanced Placement) בביולוגיה. להפוך אותה למסוגלת לענות על שאלות שלא הוכשרה במיוחד עבורן. (בחרתי ב-AP Bio כי החינה היא יותר מחזרה פשוטה של עובדות מדעיות – היא מבקשת ממך לחשוב בצורה ביקורתית על ביולוגיה). אם תוכלו לעשות את זה, אמרתי, אז תהיה פריצת דרך אמיתית".

בהמשך מספר גייטס: "חשבתי שהאתגר יעסיק אותם במשך שנתיים-שלוש. הם סיימו את זה תוך כמה חודשים. בספטמבר, כשנפגשתי איתם שוב, צפיתי ביראת כבוד כשהם שואלים את GPT, מודל הבינה המלאכותית שלהם, 60 שאלות מרובות-ברירה מבחינת AP Bio –  והתשובות על 59 מהן היו נכונות. אחר כך הכלי כתב תשובות יוצאות דופן לשש שאלות פתוחות מהבחינה. ביקשנו ממומחה חיצוני לבדוק את המבחן, ו-GPT קיבל ציון 5 – הציון הגבוה ביותר האפשרי, ושווה ערך לקבלת ציון A או A+ בקורס ביולוגיה ברמת המכללה.

לאחר שהכלי עמד במבחן, שאלנו אותו שאלה לא מדעית: 'מה אתה אומר לאבא עם ילד חולה?' הכלי כתב תשובה מהורהרת, שכנראה הייתה טובה יותר ממה שרובנו בחדר היינו מספקים. כל החוויה הייתה מהממת. ידעתי שראיתי זה עתה את ההתקדמות החשובה ביותר בטכנולוגיה מאז ממשק המשתמש הגרפי", גולל גייטס את שחש וחווה.

"הפיתוח של AI הוא בסיסי כמו יצירת המיקרו-מעבד, המחשב האישי, האינטרנט והטלפון הנייד. היא תשנה את הדרך שבה אנשים עובדים, לומדים, מטיילים, מקבלים טיפול רפואי ומתקשרים זה עם זה. תעשיות שלמות יתכוונו מחדש סביבו. עסקים יבדלו את עצמם לפי מידת השימוש בה", הסביר גייטס.

הצהרתו של גייטס נשמעת מובנת מאליה, לכאורה, לכל מי שמעורב בתחום הטכנולוגי כיום. המושג 'בינה מלאכותית' אינו משהו שניתן להתחמק ממנו באחרונה, אך מסתבר שגייטס היה מעורב באופן כלשהו בפיתוחים שהביאה OpenAI – חברה שנתמכת במיליארדים רבים על ידי מיקרוסופט – אל העולם. לכן הצהרתו, שנדמה כי כוללת באמת תיאורי תדהמה מול היכולות של ה-AI – מסקרנת במיוחד.

האם ה-AI מסוכנת לאנושות?

חלוקים בדעתם על ה-AI? אילון מאסק, מנכ"ל טסלה, וביל גייטס, מייסד מיקרוסופט. צילום: וויקיפדיה

חלוקים בדעתם על ה-AI? אילון מאסק, מנכ"ל טסלה, וביל גייטס, מייסד מיקרוסופט. צילום: וויקיפדיה

האם גייטס סבור, כפי שהתריע בעבר הנמסיס שלו אילון מאסק, כי ה-AI החדשנית תהיה חכמה מבני האנוש ולכן מסוכנת להם? ובכן, גייטס כותב בפוסט שלו שאנו בני האדם עדיין טובים יותר מבינה מלאכותית במספר תחומים, ושהוא מאמין שהיכולות שלה יהוו, לפחות בהתחלה, דווקא עזרה והקלה עבורנו.

לדבריו, הוא רואה בעיני רוחו כיצד הבינה המלאכותית תעבוד מצוין כדי לסייע לבני האדם במשימות שגוזלות מהם זמן, כמו מענה למיילים או בסיוע באספקת עובדות וכדומה, למשל למי שעובד בתוכנת כתיבה כמו וורד. הוא גם הצביע על הזדמנויות נהדרות לשימוש ב-AI כדי להפוך את מגזר הבריאות ליעיל יותר, למשל.

בפוסט המשיך האיש שעומד בראש קרן הצדקה של ביל ומלינדה גייטס (Bill & Melinda Gates Foundation) וציין כי "פילנתרופיה היא העבודה שלי במשרה מלאה בימים אלה, וחשבתי רבות על איך – בנוסף לעזרה לאנשים להיות פרודוקטיביים יותר – בינה מלאכותית יכולה להפחית חלק מהאי השוויון הגרוע ביותר בעולם. בעולם, אי השוויון החמור ביותר הוא בבריאות: חמישה מיליון ילדים מתחת לגיל חמש מתים מדי שנה. זה ירד מ-10 מיליון לפני שני עשורים, אבל עדיין מדובר במספר גבוה להחריד. כמעט כל הילדים הללו נולדו במדינות עניות ומתים מסיבות שניתן למנוע, כמו שלשול או מלריה", הסביר. "קשה לדמיין שימוש טוב יותר ב-AI מאשר הצלת חייהם של ילדים", הכריז. "אנשים רבים במדינות האלה אף פעם לא זוכים לראות רופא, והכלי הבינה המלאכותית יסייעו לעובדי הבריאות שהם כן רואים להיות פרודוקטיביים יותר", הסביר גייטס את כוונתו.

הוא בכל זאת סבור שיש לנקוט בצעדי ביטחון עם ה-AI. בדבריו הוא קרא לממשלות לעבוד עם התעשייה כדי "להגביל את הסיכונים" של הטכנולוגיה החדשנית.

"ישנה אפשרות שה-AI תצא מכלל שליטה. האם מכונה יכולה להחליט שבני אדם מהווים איום, להסיק שהאינטרסים שלה שונים משלנו, או פשוט להפסיק לדאוג לנו?", תהא גייטס בפוסט, וענה: "אולי, אבל הבעיה הזו אינה דחופה יותר היום מאשר לפני פיתוחי הבינה המלאכותית של החודשים האחרונים.

לדבריו, "AI סופר אינטליגנטיות נמצאות בעתיד שלנו. בהשוואה למחשב, המוח שלנו פועל בקצב של חילזון: אות חשמלי במוח נע במהירות של 1/100,000 ממהירות האות בשבב סיליקון! ברגע שמפתחים יוכלו להכליל אלגוריתם למידה ולהפעיל אותו במהירות של מחשב – הישג שיכול להיות במרחק של עשור או מאה – יהיה לנו AGI חזק להפליא. הוא יוכל לעשות כל מה שמוח אנושי יכול, אך ללא הגבלות מעשיות על גודל הזיכרון שלו או המהירות שבה הוא פועל. זה יהיה שינוי עמוק. ה-AI ה"חזקות" האלו, כפי שהן מוכרות, כנראה יוכלו לבסס את המטרות שלהן. מה יהיו המטרות האלה? מה קורה אם הן יתנגשו עם האינטרסים של האנושות? האם עלינו לנסות למנוע אי פעם פיתוח של AI חזקה? השאלות הללו יהפכו לדוחקות יותר עם הזמן", כתב גייטס.

בכל מקרה, "עם מימון אמין והמדיניות הנכונה, ממשלות ופילנתרופים יכולים להבטיח שימוש בבינה מלאכותית להפחתת חוסר השוויון", כתב גייטס. "בדיוק כפי שהעולם צריך את האנשים המבריקים שלו המתמקדים בבעיות הגדולות ביותר שלו, נצטרך למקד את הכלי הבינה המלאכותית הטובים בעולם בבעיות הגדולות ביותר שלו".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. ר

    כתבה מרתקת, צועדים לעידן חדש וכמובן עולה השאלה של "הטובים נגד הרעים" והכנות הגדולות עם ההתקדמות הטכנולוגית של ה- AI.

אירועים קרובים