האתגר הגדול של HP

מי שיחליף את מארק הארד, המנכ"ל המודח של ענקית הטכנולוגיה, יצטרך להיכנס לנעליים גדולות מאוד ● רשימת המועמדים כוללת שמות כמו צ'ארלס פיליפס (אורקל), קרול בארץ (יאהו!) ואן ליברמור (HP) ● מי יהיה מנכ"ל HP הבא?

אחד האנליסטים של גרטנר (Gartner) אמר בסוף השבוע, בעקבות פרשת מארק הארד, שמועצות מנהלים נוהגות לשחרר מנכ"לים מתפקידם בעיקר מפני שלא היטיבו עם בעלי המניות. יכול להיות שהוא צודק, אולם לא זה היה המקרה של המנכ"ל המודח של HP, שנאלץ לקטוע קריירה מקצועית מזהירה עקב פרשייה בלתי נעימה בעליל.

ביום שבו פורסמה ההודעה על הדחתו של הארד, פרסמה HP תחזיות רבעוניות חיוביות, לפיהן הרווח הנקי למניה צפוי לעמוד על 1.08 דולרים וההכנסות – ל-30.3 מיליארד. את השנה הפיסקלית הקודמת סיימה HP עם הכנסות בסך 114 מיליארד דולרים. לשם השוואה, כאשר הארד קיבל את החברה לידיו, לפני כחמש שנים, עמדו הכנסותיה על 46 מיליארד.

מעניין לגלות שזו הפעם השנייה בתוך חמש שנים שבה מועצת המנהלים של HP נאלצת לשחרר מנכ"ל "שלא בדרך הטבע". הארד, כזכור, מונה במקומה של המנכ"לית הדומיננטית קרלי פיורינה – שרשמה כמעט שיא בכמות הפעמים שבה התעמתה עם בעלי המניות – בעיקר על רקע רכישת קומפאק (Compaq), שהייתה שנויה במחלוקת.

פיורינה השאירה להארד חברה שנחשבת לענקית טכנולוגית, אבל כזו שלא השביעה את רצונם של בעלי המניות שלה. התוצאות שלה לא היו יציבות, והביקורת מצד וול-סטריט היתה רבה. הארד נכנס מהר מאוד לעניינים, ובתוך מספר חודשים הוציא לפועל תוכניות רה-ארגון רחבות וכואבות, שכללו בין היתר פיטורי 10% מכוח האדם בחברה.

בהמשך, ולמעשה עד יומו האחרון, עסק הארד בקיצוץ עלויות ומיקוד החברה בתחומים בו היא רוצה להוביל. זו גם הייתה הביקורת העיקרית עליו. כעת, כאשר החלה מלאכת החיפוש אחר יורש, יש מי שמייעצים להנהלת HP לחפש מנכ"ל בעל אוריינטציה של מוביל שינויים, ולא כזה שמתמקד בקיצוץ עלויות ובהתייעלות.

הארד היה גם אחראי למספר רכישות דרמטיות שהשפיעו על ביצועי החברה ומיצובה. המוצלחת שבהן היתה רכישת מרקורי (Mercury) הישראלית, שהזניקה את חטיבת התוכנה של HP. רכישות בולטות נוספות היו של EDS הענקית, 3Com וכמובן פאלם (Palm).

כעת עומדת מועצת המנהלים של HP בפני אתגר לא פשוט: מציאת מחליף ראוי שיוכל להמשיך ולנווט את הספינה הענקית הזו. כך, עוד בטרם הספיקו העיתונים לבשר על ההדחה, כבר החלה להתמלא שורת המועמדים למשרה הנחשקת.

אז מי רוצה להחליף את הארד? האדם הבולט ביותר בבורסת השמות הוא צ'ארלס פיליפס – נשיא אורקל (Oracle) ואחד האנשים המקורבים ביותר ללארי אליסון – מנכ"ל ומייסד החברה. יצוין, כי לפיליפס מייחסים חלק נכבד בהצלחות של החברה בשנים האחרונות. החיסרון שלו הוא חוסר ניסיונו הניהולי בתחום החומרה – תחום ש-HP חזקה בו מאוד. מועמדים מוכרים אחרים הם סטיב מילס – סגן הנשיא לתוכנה ביבמ (IBM) וקרול ברץ – מנכ"ל יאהו! (!Yahoo).

ויש כמובן גם מועמדים מתוך HP. בין היתר, אפשר למצוא את שמה של אן ליבמור – סגנית הנשיא לתחום האנטרפרייז, שעובדת ב-HP מאז 1982, ואת ויומש ג'ושו – שהחל את עבודתו בחברה ב-1980 וכיום מכהן כסגן נשיא לעסקי הדפוס והדימות. מועמד מוכר אחר משורות החברה הוא טוד ברדלי – סגן נשיא למערכות אישיות. ברדלי הוא היחיד מבין כל המועמדים עם ניסיון של מנכ"ל. הוא הגיע ל-HP ב-2005 אחרי שהיה נשיא ומנכ"ל פאלם. שני מועמדים אחרים הם דייב דונטלי – בכיר מ-EMC שחצה את הקווים וכיום מוביל את תחום הדטה-סנטר ב-HP ומייקל קאפלאס – מנכ"ל קומפאק לשעבר.

על פי העיתונות הכלכלית בארה"ב, יש אפילו מועמד ממיקרוסופט (Microsoft) להחלפתו של הארד: סטיבן אלופ – בכיר בהנהלת הענקית מרדמונד ובעל ניסיון רב בחומרה ובתוכנה.

ללמוד מהאמריקנים

יש אתגר נוסף שעומד בפני מועצת המנהלים של HP – אתגר מסוג אחר. בקרוב מאוד יצטרכו חבריה להסביר לרגולטורים האמריקניים מה קרה למערכות הבקרה והבלימה שלה, שלא הצליחו לעלות בזמן על תקלה חמורה שכזו. הדגש הוא כמובן לא על העניין הרומנטי, אלא דווקא על זה הפיננסי, או במילים אחרות: הכספים ששולמו למאהבת של הארד שלא כדין.

התגובה של מועצת המנהלים של HP, שרק מחכה שפרשה הזו תעבור, ראויה לחיקוי. מדובר בסטנדרטים של ניהול שלא מקובלים אצלנו – לא בחברות עסקיות ובוודאי לא בשירות הציבורי. אצלנו, לדוגמה, משפט קצב יחגוג בקרוב כמעט חמש שנים לתחילתו, והסוף עדיין רחוק. כדאי ללמוד.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים