אתגר חינוכי למפוטרי ההיי-טק
על מערכת החינוך להסתער על מפוטרי ההיי-טק הטריים, ולהציע להם תפקידי הוראה בחינוך הטכנולוגי ● המציאות השתנתה: מי שבעבר התווכח על הדגם של הג'יפ, מוכן כיום לכל עבודה
משרדי החינוך, העבודה ושירות התעסוקה, פרסמו אתמול (א') מודעות בכלי התקשורת הקוראים לאקדמאים, למי שאינם מועסקים או למי שרוצים לעבור הסבה להתגייס למערכת החינוך. אלא שעיון מדוקדק יותר מגלה, כי המודעה מתייחסת להוראת השפה האנגלית בלבד. למרות זאת, כמובן שיש לברך על המהלך: מבין עשרות אלפי המפוטרים, רבים יכולים להשתלב במערכת החינוך.
המשבר הכלכלי, כידוע, פגע לא מעט במגזר ההיי-טק. כל המפוטרים ממגזר זה הם אנשים מוכשרים, בעלי ידע וניסיון עצומים. ככאלה, הם יכולים להוות מקור להזרמת דם רענן וחדש למערכת החינוך כולה ולחינוך הטכנולוגי בפרט – שאחת הבעיות הקשות ביותר שלו היא מחסור במורים.
כאשר ההיי-טק פעל בשיאו, סביר להניח שמקצוע ההוראה לא היה המקצוע שקרץ במיוחד לבוגרי מדעי המחשב או לאנשים שסיימו זה עתה תפקיד באמדוקס או בחברות אחרות. אבל המציאות, כידוע, השתנתה. בשבוע שעבר נערך יריד תעסוקה בחיפה. במסגרתו ראינו כיצד אנשי הג'קוזי והג'יפים אמרו שהם מוכנים לכל עבודה. הם הדגישו: כל עבודה. זו ההזדמנות של הרשויות להסתער על המובטלים הללו, ולשכנע אותם ללכת להוראה.
זה לא מובן מאליו, משום שעם כל המציאות הקשה, יש בשוק עשרות גופים וגורמים אחרים שמבינים היטב את הפוטנציאל שגלום בבוגרי ההיי-טק, ואשר יכולים לגייסם מחדש לעבודה. מפוטרים אלו מתאפיינים בכך שהם יכולים לספוג כמה חודשים ללא עבודה. חלק מהם מחליטים לנצל את התקופה, כדי לבחון את המשך דרכם.
מערכת החינוך צריכה להיות הראשונה לקפוץ על חלון הזדמנויות זה. המפוטרים הטריים מחברות ההיי-טק מביאים איתם ידע, גישה וניסיון מהשטח. ככאלה הם מהווים חיבור אמיתי לתעשייה, והם בבחינת ראש גשר בין התעשיה ומערכת החינוך.
שילובם של אנשי היי-טק בהוראה אינו חדש. ראינו לא מעט מנהלים בשנים האחרונות, מנהלים בכירים, כאלה שכבר עשו אקזיט או שניים בחייהם, שהחליטו לשנות כיוון. הם חיפשו משהו "בשביל הנשמה", ומצאו אותו בחינוך הטכנולוגי. לרובם יש "נציגים" במערכת החינוך – ילדיהם או נכדיהם. הם שייכים לדור שבשיחות סלון בימי שישי מקטרים על המערכת, אבל, בניגוד לרוב, בחרו גם לפעול.
החיבור של אותם מנהלים ואנשי היי-טק עם הדור הצעיר התגלה כמפתיע ומועיל. אלה יכולים להשפיע על תלמידי התיכון, שבאופן טבעי אינם סגורים לחלוטין על עתידם, להתמיד במסלול הטכנולוגי-מדעי.
מערכת חינוך עם הנהגה נכונה, מגובה בתקציבים מתאימים, צריכה לקרוא לכל מי שנפלט מהתעשייה לנצל את התקופה הזו כדי למצוא מקום עבודה עם אתגר. נכון, אין במערכת החינוך ג'יפים וגם לא ג'קוזי, אבל היא מאפשרת לתרום תרומה צנועה להצלת עתידה המדעי והטכנולוגי של החברה הישראלית. ויפה שעה אחת קודם.
תגובות
(0)