חדשנות בכלל, חדשנות דיגיטלית בפרט – צו השעה
טרנספורמציה דיגיטלית, הפיכת הארגון לאג'ילי, התאמת צורת עשיית העסקים לציפיות החדשות של הלקוחות - כל אלו ועוד הם מהלכים מאמצי חדשנות שהולמים לרוח התקופה ● חלק א' - מבט 360° על תהליכי החדשנות
העולם משתנה במהירות ואנו עדים לקצב הולך וגדל של אירועים משמעותיים – מגיפה גלובלית, התחממות ושינויים קיצוניים במזג האוויר, שיבושים בשרשרת האספקה הגלובלית, מלחמה באוקראינה, הופעת טכנולוגיות חדשניות המשבשות מודלים עסקיים ותיקים, הופעת מוצרים חכמים, ועוד. אירועים אלה מעצבים את הסביבה העסקית והתחרותית ומאלצים ארגונים להתאים עצמם ולהשתנות במהירויות ובעוצמות שטרם נראו.
מנהלים בכירים שואלים את עצמם כיצד על ארגונם להגיב כדי להתמודד עם הסופה הטכנולוגית ואילו צעדים עליהם לנקוט היום כדי להתאים ולהכין את הארגון לעתיד (Future Ready). מנעד הפעולות שעליהם לעשות הוא רחב וכולל, בין היתר, פיתוח תהליכי חדשנות ארגוניים, טרנספורמציה דיגיטלית, הפיכת הארגון לאג'ילי, התאמת צורת עשיית העסקים לציפיות החדשות של הלקוחות ועוד. נושא אחד עובר כחוט השני בין כל היוזמות הנ"ל – חדשנות.
ארגון השואף להישאר תחרותי, צריך לבחור באופן אסטרטגי את סוג החדשנות המתאים לו וליישם אותו באופן מושכל
ללמוד לגלוש על גלי החדשנות
האמרה You can't stop the waves, but you can learn how to surf מעולם לא הייתה נכונה יותר. כל ארגון חייב ללמוד לגלוש על גלי החדשנות, אחרת הוא עלול למצוא את עצמו לא רלוונטי. ההיסטוריה העסקית מלאה בשמות של ארגונים גדולים, ביניהם גם מובילי שוק, שטבעו בגלי החדשנות. הם לא השכילו לקרוא את המפה וגם היו איטיים מדי בזיהוי המגמות ובקבלת ההחלטות הנכונות (כמו Kodak, Nokia, Blockbuster ועוד).
זהו חלק א' בסדרת מאמרים שירחיבו את הדיון בנושא החדשנות וחשיבותה האסטרטגית לארגונים בעידן החדש. נסקור בקצרה את סוגי החדשנות המרכזיים במבט מקיף של 360° ונתייחס לשפע המושגים, השיטות והכלים הנלווים לחדשנות, שחלקם הפכו לבאזז-וורדס מרובי פרשנויות. ארגון השואף להישאר תחרותי, צריך לבחור באופן אסטרטגי את סוג החדשנות המתאים לו וליישם אותו באופן מושכל.
בחלק א' אנו מציגים את המסגרת ומודל המחלק את סוגי החדשנות לשתי קטגוריות-על. בחלקים הבאים נרחיב את הדיון בכל אחת מהקטגוריות ובסוגי החדשנות.
חדשנות – צו השעה
ארגונים פועלים בצורה נמרצת כדי להכין עצמם לסביבה עתירת דיגיטל, נתונים ורשתות שיתופיות (אקוסיסטם). המאפיין הבולט של הארגונים המצליחים בעידן הנוכחי הוא חדשנות. החדשנות יצאה מזמן ממחלקות ה-R&D והפכה לנושא הנוגע לכל עובד בארגון. בחזון של רוב הארגונים מופיע הרצון שלהם להפוך לארגון חדשני. כיום זהו צו השעה שהפך ל-Must Have ולא Nice to Have.
טכנולוגיות דיגיטליות מהוות תשתית נרחבת לחדשנות במגוון גדול של נושאים וענפים כלכליים – תעשיה עם מפעלים עתירי רובוטיקה ומבוססי Industry 4.0; בנקים דיגיטליים הפועלים ללא סניפים; אוניברסיטאות, מוסדות השכלה המציעים חוויות למידה מרחוק ומרחבים וירטואליים; שירותי בריאות וירטואליים; חנויות ומרכולים, המאפשרים מסחר אלקטרוני ומשלוח עד הבית; המטאברס, המאפשר לפרסם ולעשות עסקים במרחב הווירטואלי; ועוד. בכל הקשור לחדשנות בכלל, וחדשנות דיגיטלית בפרט, לא מוגזם לומר שהשמיים (ובקרוב החלל) הם הגבול.
תחשבו לרגע על הסביבה העסקית המודרנית שבה פועלים טיטאנים דיגיטליים כמו אמזון, אפל, מטא, גוגל, עליבאבא או WeChat, ומתחרים גלובליים וביניהם דומינוס פיצה, מקדונלדס, שניידר אלקטריק, אובר, טסלה, סימנס, פיליפס, סמקס, ג'ון דיר, קטרפילר, Airbnb ורבים נוספים. סביבה עסקית זו, המתפתחת בקצב אקספוננציאלי, מייצרת סערה בלתי ניתנת לעצירה של שיבוש מודלים עסקיים קיימים. המענה לאתגר שהם מציבים הוא בעיקר באמצעות החדשנות.
מבט 360° על תהליכי החדשנות
אנו מבחינים בין שני ממדים המרכיבים תהליכי חדשנות בארגונים, הממד האסטרטגי והמתודולוגי והממד היישומי.
הממד האסטרטגי – מגוון אסטרטגיות ומתודולוגיות באמצעותן ארגונים יכולים לפתח ולהניע חדשנות.
- חדשנות משבשת
- חדשנות משפרת
- חדשנות פתוחה
- חדשנות תפעולית
- חדשנות במודל העסקי
הממד היישומי – מבחר יישומים וכלים מרכזיים בהם הארגון יכול לממש בפועל את החדשנות. זוהי רשימה חלקית בלבד של יישומים אפשריים למימוש החדשנות.
- חדשנות בחוויית לקוח
- חדשנות באמצעות מוצרים ושירותי חכמים
- חדשנות באמצעות נתונים
- חדשנות על ידי בניית רשת דיגיטלית של שותפים עסקיים (אקוסיסטם)
שני ממדי החדשנות מתוארים במודל Innovation Strategy המופיע בתרשים המצורף, כאשר בצבע הכתום מופיעות מגוון האסטרטגיות לחדשנות ובצבע הכחול מופיעים יישומים וכלים באמצעותם ארגון יכול ליישם את אסטרטגיית החדשנות בה הוא בחר.
במאמרים הבאים בסדרה נסקור כל אחת מהן האסטרטגיות והכלים ליישומן.
כותבי המאמר הם:
מיכל זיגלמן – פיזיקאית, מומחית לאסטרטגיה וחדשנות במורכבות, מנכ"לית Duality
רז הייפרמן – יועץ בכיר לטרנספורמציה דיגיטלית ודירקטור BDO Digital
נא להירגע: אנחנו לא במלחמה על טרנספורמציה דיגיטאלית ואסור שמובילי דעה ידחפו אותנו לשם. כל פרויקט חייב להישקל בכובד: א) Vאם באמת צריך? ב) מה רמת התועלת שנקבל? ג) האם נצליח? ד) Fמה סיכוני סייבר חדשים הפרויקט ייצר?