בית המשפט העליון מכשיר את השימוש במטבעות קריפטו

דחה את ערעורו של בנק מרכנתיל-דיסקונט על פסיקת בית המשפט המחוזי, שחייב את הבנק לקבל כספים שמקורם ברווחים מפעילות במטבעות קריפטו

מותר להפקיד בבנק כספים שמקורם במטבעות דיגיטליים,

בית המשפט העליון דחה אתמול את הערעור שהגיש בנק מרכנתיל-דיסקונט על פסיקת בית המשפט המחוזי, שקבע כי סירובו הגורף של הבנק לקבלת כספים שמקורם בביטקוין אינו סביר.

הפרשה המשפטית התחילה בסוף 2017, כשמרכנתיל סירב לקבל לחשבון הבנק של בני זוג לקוחות הבנק סכום של כ-2 מיליון שקלים, שמקורו במכירת ביטקוין שביצעו באמצעות בורסת קריפטו ישראלית.

בנק מרכנתיל טען בערעור, שיש לבטל את פסק הדין ולקבוע, בין היתר, שסירובו הגורף היה מוצדק לאור החוסר ברגולציה. שופטי העליון, עמית, גרוסקופף ושטיין, החליטו שלא להתערב בפסק הדין של בית המשפט המחוזי, והורו על דחיית הערעור, מכיוון שהפך לתיאורטי. עוד נקבע, שהבנק גם ישלם הוצאות בסך 20 אלף שקלים לבני הזוג  על שתביעתם למעשה "זיכתה את הציבור".

התחלת הפרשה בשנת 2013 כשבני הזוג רכשו כ-250 מטבעות ביטקוין בסכום כולל של כ-15 אלף שקל. ארבע שנים לאחר מכן, ב-2017, כשערך הביטקוין זינק, הם מכרו חלק ממטבעות אלו. לאחר המכירה ביקשו להעביר את כספי ההמרה לחשבון הבנק שלהם בבנק מרכנתיל. הבנק סירב לקלוט את הכסף בטענות שמקור הרווחים הוא בפעילות במטבעות דיגיטליים, ואשר לפי מדיניותו של הבנק – לא ניתן להכניס כספים ממקור זה לבנק, באופן מוחלט, וזאת בשל חוסר יכולתו של הבנק לנהל את סיכוני הלבנת ההון הכרוכים, לשיטתו, במטבעות דיגיטליים.

עו"ד ציוני, שייצג את  בני הזוג יחד עם עו"ד רעות זייטלבך ממשרד ציוני פילרסדרוף פיליפ עורכי דין, אמר: "בצדק רב החליט בית המשפט העליון שאין מקום להתערב בפסק הדין שניתן על ידי בית המשפט המחוזי. בית המשפט העליון לא התרשם, לשון המעטה, מניסיונות ההפחדה של הבנקים בקשר להשלכות פסק הדין של המחוזי ושל קביעת החובה של הבנקים לבחון באופן קונקרטי בקשות להפקדות כספים שמקורם במטבעות דיגיטליים. כדאי מאוד שגם בנק ישראל יפעל יותר לטובת מאות אלפי לקוחות הבנקים המחזיקים במטבעות דיגיטליים, ואשר נתקלים מדי יום ביומו באטימות ובסירובים מצד הבנקים להכנסת כספים שמקורם במטבעות דיגיטליים. צר לי שהבנק גרר את בני הזוג לערעור מיותר ותיאורטי בבית המשפט העליון. אנו מקווים שהבנקים יתעשתו, יפסיקו להערים באופן סתמי קשיים על לקוחות, ויפעלו בשיתוף פעולה מלא עם הגופים בישראל שמבצעים המרות של מטבעות דיגיטליים, אשר פועלים באופן חוקי ועל פי היתרים ורישיונות של רשות שוק ההון. כך למעשה גם נקבע בנהלים שהוציא הפיקוח על הבנקים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים