הכפתור הנוסף של פייסבוק

ח"כ זאביק בילסקי פנה למארק צוקרברג - מנכ"ל ומייסד פייסבוק, בבקשה לחקות את היוזמה הבריטית להוספת "כפתור מצוקה" לרשת החברתית שלו ● במקביל, גייס בילסקי את חברי עמותת אשנ"ב, שעוסקים במשך כל השנה בהפיכת רשת האינטרנט למקום בטוח יותר עבור ילדים ובני נוער ● הדרך הטובה ביותר לסייע לבילסקי ואשנ"ב היא לדבר על הנושא ולהפוך אותו לשיחת היום

אחד מנושאי השיחה העיקריים של אנשי אינטרנט ועסקים בסוף השבוע, היה ללא ספק ההודעה שפורסמה ברשת בלומברג (Bloomberg) לפיה פייסבוק (Facebook) עומדת להנפיק את מניותיה בבורסה עד 2012 ולהפוך חברה ציבורית. על פי הדיווחים, שוויה של פייסבוק נאמד כיום בכ-24.9 מיליארד דולרים ומספר מנוייה חצה זה מכבר רף החצי מיליארד.

ההנפקה, אם וכאשר תבוא, תחייב את פייסבוק להתמודד עם אחד האתגרים המרכזיים שעומדים בפניה כיום: הטענות על פגיעה בפרטיות והחשש הכבד מכך שהרשת החברתית גדלה למימדים עצומים כל כך, עד שגולשיה זקוקים להגנה מפניה.

על גולשי פייסבוק נמנה חתך גדול ומכובד מאוד של ילדים ובני נוער שאינם יכולים להרשות לעצמם להיות מחוץ לאופנה – ולכן מקפידים לפתוח פרופיל בפייסבוק ולפרסם בו כל מה שעולה על רוחם. סף הסינון בגילאים אלו שונה מאוד מאשר אצל המבוגרים. לכן, נשאלת השאלה, עד כמה המבוגרים שבינינו מודעים לנושא והאם הם בכלל מסוגלים לפקח על הפעולות של ילדיהם בפייסבוק.

התחושה של ההורה הממוצע היא שהמחשב הוא הבייביסיטר האולטימטיבי, ושאם הילד הגאון יושב ליד המחשב – אפשר לישון בשקט. אבל אז מגיע ההלם מסיפור הזוועה התורן על התעללות מינית בילדות וילדים תמימים… ככול שפייסבוק צוברת יותר ויותר "חברים" ו-"אוהדים", יש יותר מבוגרים שלא ישנים טוב בלילה. הפייסבוק, כמו רשת האינטרנט בתחילת העשור הקודם – הפך לידידם הטוב של העבריינים למיניהם, והם לא פחות מתוחכמים מהילדים הצעירים שמפעילים את הרשת.

לא מכבר פרסמה רשת ה-BBC בבריטניה, כי גורמי אכיפה אנגליים פנו להנהלת פייסבוק על מנת שאלה ייצרו "כפתור מצוקה" שיהיה קבוע בדף הבית של הרשת וישמש לדיווח בזמן אמת על חשד למקרה פשיעה, על אדם שמאיים להתאבד או מקרה חירום אחר. הקריאה הזו מצד גורמי האכיפה בבריטניה צריכה לבוא מצד גופים דומים בכל מדינה ומדינה. ח"כ זאב בילסקי (קדימה), ששמע על היוזמה ב-BBC, החליט להרים את הכפפה, לפנות ישירות למארק צוקרברג – מנכ"ל ומייסד פייסבוק, ולהציע לו להקים כפתור מצוקה דומה בישראל.

"בעידן המודרני של זמננו, הרשתות החברתיות הפכו להיות זמינות ונגישות לכל אחד, אך יכולת השליטה והבקרה על הנעשה בהן נמוכה מאוד", כותב בילסקי בתחילת מכתבו. "אנו עדים למקרים בהם פדופילים מתחזים לצעירים ומפתים ילדים, תוך ניצול היכולת להישאר אלמוניים. אנו נתקלים מדי יום בתופעת העלאת סרטונים מבזים ופוגעניים של תלמידים כנגד חבריהם, שלא לדבר על מקרים שבהם מנצלים את הרשת לצורכי הונאה או הכי גרוע: התאבדויות בשידור חי".

לטענתו של בילסקי, יש דרכים רבות נוספות להשיג את המטרה של – זה לא חייב להיות לחצן בפייסבוק. בנושא זה עוסקת עמותת אשנ"ב (ר"ת אנשים למען שימוש נבון ברשת) מזה יותר מעשור. העמותה הוקמה לפני 11 שנה על ידי ד"ר אבשלום אדרת – בעקבות מקרה טרגי אישי, ומאז לא מפסיקים מתנדביה לחרוש את הארץ לרוחבה ולאורכה על מנת לעשות נפשות למען המודעות והפיקוח על פעילות הילדים באינטרנט בכלל וברשתות חברתיות כמו פייסבוק – בפרט.

בילסקי פנה לעמותת אשנ"ב והציע להם להיות שותפים למיזם חברתי שנועד להעלות את מודעות ההורים ולהדריך אותם כיצד להגן על ילדיהם טוב יותר. הכפתור שפייסבוק תייצר, אם וכאשר, יוביל למתנדבים של אשנ"ב שיהיו מוכנים להיפגש פיסית עם אותם הורים ולתת להם צרור עצות חשובות.

מארק צוקרברג טרם ענה לח"כ בילסקי. סביר להניח שמונחות על שולחנו בקשות דומות רבות. החדרת המודעות והפיכתה לשיחת היום, יכולה לסייע לצוקרברג להשיב מהר יותר לבילסקי ולעזור להוציא את היוזמה שלו לפועל.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים