יזמים, כך תגרמו למשקיעים לפתוח את הכיס בעידן של משבר

אתם יזמים ורוצים לגייס כספים דווקא עכשיו, כשהמשקיעים פחות ממהרים להוציא כסף? לאסף צ'רנילס, משקיע בטים8 קפיטל, יש כמה עצות עבורכם

אסף צ'רנילס, משקיע מטים8 קפיטל.

מצב ההשקעות בהיי-טק הישראלי, אם להיות עדינים, לא משהו: נכון שהן עדיין נמשכות, אבל המספר שלהן והכספים שסבבי הגיוס כוללים נמצאים בירידה. הרבה יותר יזמים מקבלים תשובה שלילית מהמשקיעים, או שאלה מקשים עליהם הרבה יותר לפני קבלת התשובה החיובית.

מומחים רבים מדברים על המצב, וחלק גדול מהם דווקא אופטימיים. אחד מאותם מומחים אופטימיים הוא אסף צ'רנילס, משקיע מטים8 קפיטל (Team8 Capital), שהיא זרוע ההשקעות של טים8. הוא דיבר במיטאפ שיבמ ערכה לפני ימים אחדים באולם האירועים של הבורסה בתל אביב, בהפקת אנשים ומחשבים.

"רבים רואים שחורות וחוזים שחורות, אבל המצב לא כל כך נורא", אמר צ'רנילס. "נכון שהייתה בחודשים האחרונים קריסה מטורפת של 90% בחלק מחברות ההיי-טק הציבוריות, בעיקר אלה החדשות, אבל בכמות ההון המושקע, כבר עברנו את 2020 ואפילו את 2018-2019. הנתונים אמנם מביאים להמון כאב בתעשייה לעומת השנה שעברה, אבל יש כאן חזרה לנורמה ולא משבר ענק. מה גם שיש ורטיקלים שחווים יציבות, למשל ההשקעות בשלבים מוקדמים, שנפגעו ממנו הכי פחות. כמו כן, הירידות בסבבי הגיוס ובמספריהם בשלבים המוקדמים קטנו יותר מאשר בשלבים מאוחרים".

"השלב הנכון ביותר להתחיל סבב גיוס – כשלא צריך לגייס"

טים8 נוסדה ב-2014 על ידי תא"ל (מיל') נדב צפריר, בעברו מפקד יחידה 8200, ושני יוצאי היחידה – לירן גרינברג וישראל גרימברג. היא החלה כגוף שמאתר צרכים בעולם הסייבר ומסייע לבנות חברות שיענו עליהם. משם היא התרחבה והקימה קרן הון-סיכון להשקעות בחברות בשלבי סיד ו-A, זרוע להשקעות בחברות פינטק, שכיום עומדת בראשה רקפת רוסק עמינח, לשעבר מנכ"לית בנק לאומי, ומוקדם יותר השנה היא הודיעה על כניסה להשקעות בעולם הבריאות הדיגיטלית. 70 איש עובדים בטים8, היא בנתה 16 חברות, השקיעה ב-13, ועל הפורטפוליו שלה נמנות ארבע חברות שעשו אקזיט ושתיים שהפכו ליוניקורן. אחת מהן היא קלארוטי, שלפני כשנה אף רכשה את חברת אבטחת התשתיות הקריטיות מדיגייט תמורת 400 מיליון דולר.

עם הניסיון הזה של טים8, ושלו אישית, צ'רנילס העלה בכנס את השאלה: איך לגשת לסבב גיוס בתקופה כזאת, של משבר? "קודם כל, וזה נכון לא רק לתקופות משבר", אמר, "אין שלב נכון יותר להתחיל לגייס מאשר כשלא צריכים לגייס, כי בזמנים כמו עכשיו, לוקח לקרנות קצת יותר זמן להגיע להחלטה על השקעה, לאור אי הוודאות בשוק. צריך להכיר משקיעים, לעזור להשקעות להגיע להבשלה ולשמר קשרים עם קרנות, לפני הסבב הראשוני ואחריו – וזה לוקח זמן".

בהמשך עמד צ'רנילס על טעויות שיזמים וחברות סטארט-אפ עושים כשהם באים למשקיעים במטרה לגייס מהם כסף. לדבריו, "הטעות הכי גדולה שיזמים יכולים לעשות היא להתייצב מול קרן הון-סיכון ולהגיד שאין להם מתחרים. לא להתייחס לקשיים שהסביבה המקרו-כלכלית מציבה לסביבה שלהם – גם זו טעות. היזמים צריכים להתייחס לזה מיוזמתם, ולהסביר למשקיעים איך ולמה הם מסוגלים להתגבר על הקשיים האלה. הם יכולים, למשל, להגיד שהם נמצאים בשלב מוקדם ומאמינים שהמצב יתייצב. בכל אופן, כדאי להם להתייחס לאתגרים שהסביבה מציבה בפניהם, כמו גם לאתגרים האחרים".

"עצה נוספת שלי ליזמים היא להוליך את המשקיעים במסע שלהם – לא להסתיר את העובדה שלקח להם זמן להגיע למוצר, לספר למשקיעים את סיפורם, על כל הרבדים שלו ולא רק את מה שהלך טוב, וכן להסביר את החזון שלהם ואיך הם צופים צמיחה ארוכת טווח לחברה שהקימו", אמר.

"עוד עצות הן ללמוד מכל שיחה שהיזמים מנהלים ולא להימנע מגיוס הון כי 'זה לא זמן טוב מספיק'. יש להרבה קרנות כסף מוכן להשקעה. אנחנו, למשל, סוגרים בימים אלה קרן שנייה, שמיועדת רק להשקעות חיצוניות", ציין.

לסיכום אמר צ'רנילס כי "2022, ובוודאי 2023, עשויות להיות שנים טובות, כי השיח בתחום נרגע ויש לחברות זמן להתבסס. יש כעת סיכוי טוב יותר לבנות חברות ארוכות טווח".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים