סין: המשטרה התעמתה עם עובדי פוקסקון – מדוע?

בסרטונים שהופצו, ושנחסמו בינתיים, נראו נציגי רשויות אכיפת החוק לבושים בחליפות מגן לבנות נגד קורונה, מתעמתים עם מאות עובדי היצרנית הענקית של מכשירי ה-iPhone בקמפוס פוקסקון שבעיר ג'נגג'ואו בסין

עובדים חוו סגר במפעל קבלנית המשנה של אפל, פוקסקון. המשטרה התעמתה איתם כי מחו על תנאיהם. עיבוד ממוחשב כאילוסטרציה.

מה בדיוק מתרחש מזה מספר שבועות במפעל חברת פוקסקון (Foxconn) שבעיר ג'נגג'ואו בסין? ובכן, במתקן העצום שוקדים בשגרה כ-200 אלף עובדים על ייצור חלקי ממכשיריה של אפל. החברה נחשבת כיצרנית הסמארטפונים הגדולה בסין. למרות שמדובר בחברה טאיוואנית, פוקסקון מפעילה מפעלים רבים בסין ומשמשת כקבלנית עבור חברות טכנולוגיה גדולות, ולא רק כיצרנית מכשירי אפל, ובכל זאת, החברה בעיקר מהווה גורם משמעותי בשרשרת האספקה של הענקית האמריקנית מקופרטינו.

פוקסקון סיפקה לאורך שנות פעילותה שלל כותרות על תנאי העסקה מחפירים שהיא מספקת לעובדיה, ואפילו נקשרו בשמה תלונות והאשמות על עבדוּת מודרנית המתקיימת בנבכי מפעליה.

בשנים האחרונות שככו מעט החשיפות הגדולות הללו – שטלטלו את התקשורת העולמית בעבר, אבל לא שינו עד היום יותר מדי בעבור אפל, שהמשיכה להסתמך על הייצור במפעלי פוקסקון, בעיקר של מכשירי ה-iPhone שלה, ושעושה זאת מטעמי הוזלת עלויות.

אלא שכעת, מזה שבועות, דולפים אל המדיה החברתית העולמית תיעודים ודיווחים חדשים מפי עובדי פוקסקון הטוענים כי בשל מה שמוגדר בסין כסכנת התפרצות קורונה חדשה, הם חווים מצבי דחק קשים בקמפוס החברה הענק, וחלקם אף מתקוממים נגד מצב זה עד כדי מנוסה מהמקום.

בסין פועלת מדיניות קורונה נוקשה מאוד, ומשמעותה שכל הדבקה חדשה מיד נענית בסגרים, כשמאות אלפי אנשים נאלצים להישאר בבתים, ולפעמים הם מצטווים להיות בסגר אפילו במקום העבודה, כפי שלפי הדיווחים אירע במפעל המסוים בג'נגג'או באוקטובר האחרון.


כמו שדיווחנו בסוף החודש שעבר, במפעל המסוים של פוקסקון הוכרז סגר, אך חלק מהעובדים, שכידוע מועסקים בתנאים קשים, סירבו להישאר במקום וברחו ממנו. הנמלטים קפצו מעל גדר ונאלצו ללכת עשרות ק"מ ברגל כדי להגיע לבתיהם. על פי הדיווחים, המצב במפעל שבג'נגג'או הפך לרע בשל הסגר. העובדים הלינו על מחסור באוכל ובתרופות ושאר בעיות קיומיות שנבעו מתת התנאים במקום, שלא אמור להלין ולהכיל עובדים נעולים במשך ימים רבים.

אחרי הסגר שקומם את המועסקים במפעל באוקטובר, באחרונה הורו הרשויות בסין לעיר ג'נגג'או להיכנס לסגר חדש, ואמרו שאנשים לא יוכלו לעזוב את האזור אלא אם כן יש להם בדיקת קורונה שלילית עדכנית. הסגר הזה משפיע על יותר משישה מיליון אנשים החיים בעיר.

באחרונה, על פי הדיווחים בעולם, רשמה סין את המספר הגבוה ביותר של הידבקויות יומיות בקורונה מאז שהמגיפה החלה. המדינה ראתה גל של התפרצויות עם כמה ערים גדולות כמו בייג'ינג וגואנגג'ואו שהקורונה התפרצה בהן.

העימותים נמשכו ופוקסקון טוענת שהיא מטפלת במצב

לא רבים יודעים מה התרחש במפעל מאז התקרית הקודמת, אך בימים האחרונים החלו להיראות ברחבי הרשתות החברתיות תיעודים, ככל הנראה חדשים יותר, מהמפעל, ובהם נראים מאות עובדים שהמשטרה הסינית מתעמתת איתם, במה שנראה כמו הפגנת מחאה.

השוטרים נצפו בסרטונים כשהם עטויי חליפות מגן לבנות נגד נגיף הקורונה. העובדים שתועדו נשמעו מתלוננים על מצב תברואה ירוד בקמפוס פוקסקון. הם דיווחו על כך שמי שנמצאו חיוביים לקורונה לא בודדו מיתר העובדים, וכן על חששות שלהם להידבק גם הם בנגיף שבסין מנסים למנוע בזמן הזה התפרצות חדשה שלו.

בסרטונים, שהופצו ברשתות החברתיות אך הוסרו בינתיים, נצפו מאות עובדים צועדים בסביבות המפעל, כשהחלק הארי שלהם הלינו על שכרם הרעוע ועל בעיות אחרונות סביבו. משתמשים שהעבירו את ההפגנות בשידור חי אמרו כי עובדים שמחו נגד המצב הוכו על ידי המשטרה. עובד אחד של פוקסקון אמר ל-BBC כי בינתיים המצב נפתר.

פוקסקון פרסמה הצהרה לפיה הבעיות במשכורות העובדים נבעו משגיאה טכנית, התנצלה והבטיחה כי העניין תוקן.

החברה אמרה שהיא נמצאת בתקשורת מתמדת עם העובדים המושפעים לגבי השכר והבונוסים ועושה כמיטב יכולתה "לפתור באופן אקטיבי את החששות והדרישות הסבירות של העובדים".

אפל לא הגיבה לדיווחים, אך יצוין כי היא זקוקה לפוקסקון איתנה ופעילה במיוחד, בעבור אספקת מוצריה בהתאם לביקושים, בעיקר בימים אלו כשאנחנו נתונים בעיצומה של עונת חגי הקניות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים