איזו ענקית טכנולוגיה תזכה במונדיאל?

כמדי מונדיאל, זיו מנדל חוזר אלינו עם טור מיוחד, שילווה את הטורניר, את ענקיות הטכנולוגיה - ואת אשפיות הכדורגל ● מי תנצח? אמזון, מיקרוסופט, מטא, רד-האט - או אולי בכלל סאפ?

20/11/2022 16:15
תנצח מי שתנצח - העיקר שיהיה טורניר עם הרבה גולים.

עברו ארבע שנים, והרבה מאוד השתנה בעולם הכדורגל. הרבה מאוד השתנה גם בעולמות המחשוב וההיי-טק: הענן ביסס את עובדת היותו המושל בכיפה, הבינה המלאכותית התפתחה עד מאוד, המטאוורס פרץ לעולמנו והרשתות החברתיות גועשות מאי פעם. אבל, כמו שעון, חוזר לו המונדיאל כאי של יציבות, ואני חוזר עם טור הפרשנות שלי, שינסה לראות את גביע העולם בכדורגל, על המשחקים שבו, מזווית ראייה היי-טקית. בטור זה, שהפך כבר למסורת, אצמיד – כמו לפני ארבע שנים ושמונה שנים – לכל נבחרת כדורגל את המקבילה שלה בעולם המחשוב וההיי-טק, ואשתדל לבנות את ליגת החלומות הטכנולוגית.

הטורניר השנה מיוחד, כי מארחת אותו טוויטר-קטאר. כמו שקטאר נמצאת כעת בכותרות – הן בהקשר המצומצם של המונדיאל והן בהקשר הרחב שלו (ובפרט הפרת זכויות האדם וההליך הכנראה מושחת שבו התקבלה ההחלטה לקיים את המשחקים שם), כך גם טוויטר. החברה נרכשה באחרונה על ידי אילון מאסק, שעושה שם טלטלות ומהפכות – מפיטורים המוניים ועד לתוכניות גרנדיוזיות, וגם החזרתו הטרייה של דונלד טראמפ לפלטפורמה.

כמו לטוויטר, לקטאר יש את הערוץ הציוצים שלה – אל גז'ירה, ומנהיגים שיש להם הרבה כסף ושאיפה לכבוש את העולם, לרבות על חשבון העובדים. בין אם אלה עובדי טוויטר או העובדים הזרים שבנו את האצטדיונים שבהם משוחק המונדיאל ואת כל מה שקשור לטורניר. יהיה מעניין לראות האם היא תצליח, לאחר ההשקעה הכספית הגדולה והמהלכים התקשורתיים שלה, להתקדם מעבר לשלב הראשון. לא פחות מעניין יהיה לראות האם מאסק, לאחר ששם ככל הרבה כסף על טוויטר וביצע מהלך פיטורין נרחב, יצליח לעלות לשלב הבא – לעבור לצמיחה.

מי תזכה השנה במונדיאל?

השאלה הכי מסקרנת בכל טורניר, וגם הפעם, היא: מי תזכה בטורניר? מי יניף את הגביע? האם תהיה זו ברזיל-אמזון, שנחשבת כמועמדת מספר אחת לזכייה בכל אליפות, אבל הפעם עושה רושם שניימאר נמצא ברמת בשלות הרבה יותר גבוהה, כמו שהחברה של ג'ף בזוס מציעה טכנולוגיות נוספות, מעבר לענן? עם הרבה פתרונות בתחום הסייבר ההגנתי, נראה שהנבחרת הברזילו-אמזונית היא נבחרת באמת, ולא תלויה בשחקן אחד. האם זה יספיק לריקוד סמבה עד לגמר?

המונדיאל האחרון של מסי (כאן במדי ברצלונה).

המונדיאל האחרון של מסי (כאן במדי ברצלונה). צילום: BigStock

ארגנטינה-מיקרוסופט היא, ללא ספק, המתחרה הגדול של ברזיל על הענן ועל הבכורה בדרום אמריקה ובעולם בכלל. פעם היה למיקרוסופט את ביל גייטס ולארגנטינה את מרדונה. אחרי זה הגיע למדינה הדרום אמריקנית מסי ולחברה מרדמונד סאטיה נאדלה: האחרון החזיר את מיקרוסופט למפת התחרות בעולם הענן והראשון את ארגנטינה להיות מועמדת לזכייה במונדיאל. אבל כרגע, מיקרוסופט היא עדיין מספר שתיים בתחום הענן ולארגנטינה עדיין אין גביע עולמי עם מסי. אין ספק שהטורניר הזה, שהוא, כנראה, האחרון של מסי, הוא ה-הזדמנות עבור ארגנטינה לעשות קפיצה מדרגה נוספת ולנסות לקחת את ההובלה. ואמנם, מסי הוא הכוכב, אבל נבחרת ארגנטינה היא הרבה יותר ממנו, כמו שמיקרוסופט היא הרבה יותר מ-Windows או מ-Azure, וחולשת על המון תחומים.

הטורניר המאתגר של מארק צוקרברג

האלופה, פייסבוק-צרפת, עומדת בפני טורניר מאוד מאתגר, שבו היא צריכה להגן על התואר. כמו התקופה המאתגרת של מארק צוקרברג, שממשיך להשקיע במטאוורס למרות ההסתייגויות של המשקיעים. יש לצרפת בעיות חברתיות בחדר ההלבשה והפציעות של קרים בנזמה, פוגבה וקאנטה מעלות את החשש שהיא לא תחזור להיות מה שהייתה. בדיוק כמו החשש שימי זוהרה של פייסבוק כבר מזמן מאחוריה. מהצד השני, יש לה את צוקרברג-אמבפה, שיודע לכבוש שערים ולנצח משחקים, בין אם הם על המגרש של הכדורגל ובין אם על זה של הטכנולוגיה. לכן, לא הייתי מבטל את הסיכויים של צרפת-פייסבוק להמשיך ולהוביל את הכדורגל העולמי, ולהאכיל את כולנו בצפרדעים.

יבקיע? מארק צוקרברג.

יבקיע? מארק צוקרברג. צילום: נחמה אלמוג (צילום מסך)

רד-האט-פורטוגל הינה נבחרת מסקרנת נוספת שהכוכב שלה, רונאלדו, מגיע, ככל הנראה, לטורניר האחרון שלו. אלא שכמו שרד-האט היא כבר לא רק חברה של תשתיות קוד פתוח, כי אם כזו שמציעה פורטפוליו עשיר בעולמות הפיתוח וה-DevOps, תוך קריאת תגר על פתרונות הענן המובילים, כך פורטוגל היא נבחרת, ולא רק רונאלדו – ועוד נבחרת צעירה ותוססת. מעניין יהיה לראות האם הנבחרת שרונאלדו נמצא בה תיתן לו את הגביע היחיד שאין לו – וגם תסדר לו, כנראה, חוזה נוסף בקבוצה אירופית כמו באיירן מינכן.

ואולי, כמו שגארי ליניקר, כוכב נבחרת אנגליה, אמר לאחר שגרמניה המערבית זכתה בגמר מונדיאל 1990 בפנדלים, "כדורגל משחקים 90 דקות ואז גרמניה מנצחת"? גרמניה מיוצגת כאן על ידי הענקית הגרמנית סאפ. בניגוד להרבה טורנירים, סאפ-גרמניה לא נחשבת מועמדת מובילה לזכייה, כנראה מאחר שבשנים האחרונות היא לא הוכיחה את עצמה בטורנירים גדולים. כמו נבחרת גרמניה, כך סאפ פחות שיחקה בעולם של הענן, ובעיקר המשיכה להתבסס אצל הלקוחות הקיימים שלה. מהצד השני, אולי זה ישתנה הפעם, ובפרט בהמשך: סאפ הכריזה על שלל טכנולוגיות ויכולות שמחזירות אותה למרוץ של הענן, ונבחרת גרמניה היא קבוצת שחקנים צעירה ורעבה. כאוהד של נבחרת גרמניה, אני מקווה שכך אמנם יקרה.

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים