מרחב שמות המתחם העברי ייפתח לציבור בשבוע הבא

מיום ג' הקרוב ניתן יהיה לבקש לרשום שמות מתחם בעברית, במרחב ".ישראל", בשיטת כל הקודם זוכה ● באיגוד האינטרנט מבטיחים לשקול הקמת מרחב דומה בערבית

עו"ד יורם הכהן, מנכ"ל איגוד האינטרנט.

מרחב הדומיינים החדש ".ישראל" ייפתח לציבור הרחב ביום ג' הקרוב, ויאפשר לבקש לרשום שמות מתחם בעברית – במקביל ל-"il." הוותיק באנגלית. זאת, לאחר שבחודשים האחרונים הפעיל איגוד האינטרנט הישראלי תהליך רישום מוקדם. בכך מצטרפת ישראל למדינות נוספות המאפשרות שימוש בדומיינים בשפת המדינה.

הרישום יתקיים על פי עקרון "כל הקודם זוכה", כמקובל במרשמי שמות מתחם מדינתיים בעולם. באיגוד מונים כמה סיבות שבגללן גורמים שונים ירצו שם מתחם בעברית: הגברת השיוך לקהילה הישראלית המקומית, חידוד הזיקה שבין השירות או העסק וישראל; מתן אפשרות לשימוש בשם המתחם בעברית על ידי אוכלוסיות שהאנגלית פחות שגורה בפיהן – בקלות ובשפה המקומית; והאפשרות להפנות לשם המתחם העברי בקלות גם ממדיום שאינם אינטרנטיים, כגון עיתונות מודפסת, טלוויזיה ורדיו.

באיגוד אומרים כי "עקרון השוויון הוא זה שעומד בבסיסו של אופן הפעולה של מרשם שמות המתחם הישראלי. הוא מדגיש את האופן שבו פועל המרשם – בצורה שוויונית ושקופה, וללא שיקולים פוליטיים או מסחריים מכל סוג שהוא. אופן פעולה זה מבטיח שכל שם מתחם, אטרקטיבי ככל שיהיה, יירשם למי שביקש אותו ראשון".

לפתיחת אפשרות הרישום של הדומיינים בעברית לקהל הרחב קדם בחודשים האחרונים תהליך רישום מוקדם (המכונה Sunrise). במסגרת תהליך זה אפשר איגוד האינטרנט לגופים מאוגדים, כגון חברות, עמותות, תאגידים סטטוטוריים ומפלגות, וכן לבעליהם של סימני מסחר ישראליים טקסטואליים להבטיח לעצמם את זכותם לרשום שם מתחם בעברית שתואם את שמם או את סימן המסחר הרשום שלהם. 700 בקשות הוגשו במסגרת זו ורק 150 מהן אושרו. חלקן הגדול של הבקשות האחרות לא עמד בתנאי הסף המשפטיים.

"רישום מוגן" – גם לבעלי דומיינים שמסתיימים ב-il.

שמות המתחם הקיימים בעברית במרחב "il." ימשיכו לפעול כרגיל, והמחזיקים בהם יקבלו תקופת "רישום מוגן", שבמהלכה תהיה להם זכות ראשונים, מוגבלת בזמן, לרישום הדומיין הזהה במרחב ".ישראל", באופן אוטומטי וללא צורך בהגשת בקשה. בנוסף לאפשרות רישום הדומיינים ישירות תחת ".ישראל", יוקמו ארבעה מרחבים מגזריים: "ממשל" לשירותי הממשלה השונים (מקביל ל-gov.il), "צה"ל" לפעילות הצבא (מקביל ל-idf.il), "ישוב" לרשויות מוניציפליות (מקביל ל-muni.il) ו-"אקדמיה" לפעילות של מוסדות אקדמיים מוכרים (מקביל ל-ac.il). תחת המרחבים המגזריים יתאפשר רישום רק לגופים המוגדרים כשייכים לאליהם.

עו"ד יורם הכהן, מנכ"ל איגוד האינטרנט הישראלי, אמר כי "מהשבוע הבא, אזרחי ישראל כולם יוכלו לרשום את אתרי האינטרנט שלהם בעברית מלאה. זהו צעד משמעותי והתקדמות טבעית של קהילת האינטרנט הישראלית. לצעד השלכות סמליות אבל גם פרקטיות. הדבר יסייע לעסקים רבים לחדד את הזיקה של ישראלים אליהם, לצד הגברת הגיוון הלשוני באינטרנט והנגשת השימוש לאוכלוסיות שהשפה האנגלית לא שגורה בפיהן. בכוונתנו לבחון את התקדמות המרחב החדש, ובהתאם להצלחתו נבחן הקמה של מרחב שמות מתחם מדינתי גם בערבית".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים