פרויקט התנדבותי של היי-טקיסטים – לקיצור אבחון וטיפול בחולי סרטן

על פי הערכות, 5-10 אחוז מסריקות הרקמות שנשלחות למעבדה חוזרות באיכות לא מספקת ומצריכות סריקה חוזרת ● קבוצת ההיי-טקיסטים פתחה את Pathomatic - פרויקט התנדבותי במסגרת Code for Israel - שמנסה לפתור זאת

יסייע באיתור סריקות רקמות כושלות. Pathomatic - פרויקט התנדבותי במסגרת Code for Israel.

קבוצת היי-טקיסטים פתחה בפרויקט התנדבותי במסגרת Code for Israel, במטרה לסייע באבחון וריפוי מהיר של סרטן.

במסגרת הפרויקט, שנקרא Pathomatic, מפותחת מערכת QC לבקרת איכות, שתאתר בעיות בסריקת דגימות של רקמות ותתריע בזמן אמת בפני צוות המעבדה על כשל בסריקה, כדי שאנשיו יוכלו לבצע באופן מיידי סריקה חוזרת, או לטפל בתקלה. הדבר עתיד לקצר את התהליך, שנמשך כיום מספר ימים, לדקות ספורות.

בפרויקט נוטלים חלק שבעה מתנדבים ומתנדבות מחברות שונות בתחומי הפיתוח, הניהול ועיצוב המוצר, שרותמים את היכולות והידע שלהם למען החולים וחקר הסרטן. הפרויקט מתבצע בשיתוף פרופ' דב הרשקוביץ, מנהל המכון לפתולוגיה בבית החולים איכילוב וצוות המכון.

ה-AI תזהה בעיות איתור ופענוח. ביופסיות בחולי סרטן. אילוסטרציה.

ה-AI תזהה בעיות איתור ופענוח. ביופסיות בחולי סרטן. אילוסטרציה. צילום: BigStock

אלגוריתמים בסיוע המכון הפתולוגי

על פי הערכות, 5-10 אחוז מתוך סריקות הרקמות שנשלחות למעבדה חוזרות באיכות לא מספקת ומצריכות סריקה חוזרת. התהליך מגביר את העומס על המערכות בבתי החולים, מביא להאטה משמעותית של העבודה במכון לזיהוי ביופסיות ולעיכוב במתן תשובות למטופלים, וכך גם להמשך או סיום הטיפול בהם.

בבית החולים איכילוב מבוצעות מדי יום כאלף סריקות, כך שמספר הסריקות החוזרות מגיע לעשרות ביום. האלגוריתם שהריצו המתנדבים כבר נבדק על סריקות, עם שיעורי הצלחה גבוהים.

הפרויקט הינו חלק מיוזמת Code for Israel, במסגרתה מאות היי-טקיסטים מקדמים בהתנדבות 20 פרויקטים טכנולוגיים שונים למען החברה בישראל.

הפרויקט הוקם על ידי היזמית ומשקיעת ההון סיכון יסמין לוקץ', במטרה לרתום את היכולות האנושיות המתקדמות של ההיי-טק לפיצוח אתגרים חברתיים ולהוביל מהלכים חיוביים במדינה. שותפים בו מעל 30 חברות, גופים חברתיים, עמותות וגופי ממשל, שמיישמים את הכלים הטכנולוגיים בשטח.

יובל נוכריאן, שמוביל את הפרויקט ב-Code for Israel בהתנדבות מלאה: "בזמן לא ארוך, צוות קטן של אנשים מעולמות המוצר והפיתוח התנפל על הבעיה והצליח לאפיין פתרון טכנולוגי פשוט – אלגוריתם שמייעל את עבודת המכון לפתולוגיה ומעבר לכך – מסייע לחולי סרטן לקבל טיפול הולם. בנוסף, הפתרון הטכנולוגי שהצענו מהווה תשתית להוספת אלגוריתמים ויישומים נוספים בעולמות הבינה המלאכותית, שיסייעו לעבודת המכון. ברמה האישית, זו תחושת סיפוק אדירה להיות שותף לעשייה בעלת ערך משמעותי כל כך, וכן זכות גדולה להיות חלק מהארגון הזה שמשלב שני עולמות שאני אוהב – נתינה וטכנולוגיה". 

פרופ' הרשקוביץ: "בקרת איכות על התהליך בפתולוגיה היא צורך אמיתי שאין עליו מענה. בעבודה עם הצוות של Code for Israel, אופיין מנגנון מתאים לפתרון הבעיה, ובתוך פרק זמן קצר של פעילות מאומצת עם צוותי הפיתוח והמתכנתים נבנה מנגנון שמתממשק למערכות בית חולים ויאפשר לצוות המעבדה לפתור את הבעיות בזמן אמת. אין לי ספק שהמערכת תהיה אופרטיבית תוך זמן קצר ושהשימוש בה ישפר את האיכות והמהירות של מתן האבחנה למטופלים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים