טוויטר: מה קרה בסופ"ש? ולמה ה-וי הכחול ב-8 ד' בוטל?

קשה לעקוב אחרי המהומות הרבות שפוקדות את הפלטפורמה מאז שהפכה לכזו הנמצאת בבעלות ובמנכ"לות יזם הטק המפורסם ● אחרי שגל התחזויות לחברות גרם, לפחות לכאורה, לצניחות שלהן בבורסה, תוכנית המנויים החדשה הוקפאה

נתבעים על ידי עובדים. אילון מאסק, הבעלים, וטוויטר.

שירות המנויים החדש שעליו הכריז אילון מאסק, המנכ"ל והבעלים החדש של טוויטר, גרם לבעיות גדולות לחברות, אולי גדולות יותר מששיער מאסק.

כידוע, האדם העשיר בתבל (לפחות בינתיים) קיבל את הבעלות על הרשת החברתית המצייצת לפני קצת יותר משבועיים. הוא סילק מיידית את ההנהלה הבכירה וגם פיטר כמחצית מעובדי החברה. מאסק – שהרבה בטרם מימוש העסקה, דיבר רבות על כך שהפלטפורמה לא מספיק מאוזנת ושיש קולות רבים שמושתקים בה, סיסטמטית – עסק גם רבות בנושא חשבונות הבוט המזויפים, ואף תלה בהם את הסיבה להתבוששות ביישום העסקה ולנסיגה הזמנית שלו ממנה.

אחת הרפורמות הראשונות שהיזם הממולח, שרבים סבורים (לפחות בינתיים) שהוא גאון לא ממש מובן, הכניס לשירות כמעט מיד עם ההפיכה לבוס שלו היא אפשרות לרכישת מנוי בתמונה ל-8 דולר בחודש. מנוי זה – שקרוי 'Twitter Blue' – הציע בין השאר למשתמשים להפוך לבעלי חשבונות מאומתים ב-וי כחול בטוויטר, ובעצם גרם למצב שכל אחד יכול היה לקבל את הסימון, בלי כל בדיקה או בירור של החברה.

בגלל הקצב המהיר של העניינים וההתרחשויות, היו מי שרכשו בזריזות את החבילה, עוד לפני שמאסק וההנהלה החליטו או אפיינו מחדש את הדרך לזיהוי המשתמשים המפורסמים והמוכרים, כולל גופים רבים וחברות, משהפך ה-וי הכחול לנחלת הכל בפוטנציה. 

כתוצאה מכך הוביל פתרון המנויים, שלא ברור מה התכוון להשיג בכלל במקור, לכאוס מיידי ברשת החברתית המצייצת, ופגע קשה, לפחות לכאורה, במספר חברות, שצנחו בבורסה לאחר שחשבונות מאומתים מזויפים פרסמו הודעות (פרודיות וציניות) בשמן, ורבים סברו שההודעות הגיעו מהחברות עצמן.

מערכת האימות שהתקיימה בטוויטר לאורך שנים הושקה ב-2009, כדי למנוע ממשתמשים להתחזות לגורמים שונים, סלבס, חברות, פוליטיקאים וכדומה.

השינוי של מאסק פתח אפשרות לכל מי שחפץ בכך להחליף את תמונת הפרופיל שלו בכזו שהעתיק ממי שהתחזה לו, ולהפוך את עצמו לחיקוי של הנ"ל. מאסק עצמו חווה זאת על בשרו כשהקומיקאיות קתי גריפין ושרה סילברמן התחזו פשוט אליו. הוא הרחיק את השתיים זמנית מהפלטפורמה, אבל הסיפור הזה רק סייע להמונים להבין שהם יכולים להפוך לכל אחד בטוויטר, וכך קרה שהשירות הוצף במתחזים במכוון.

כבר ביום ה' מאסק נאלץ להודות שיש יותר מדי משתמשים מזויפים עם תג כחול בשירות וצייץ הסבר לכל מה שאירע כתגובה לשאלה של משתמשת. הוא ענה: "קיימים יותר מדי סימני ביקורת כחולים מדור קודם ומושחתים, כך שאין ברירה אלא להסיר את הכחול מהדור הקודם בחודשים הקרובים".


אלי לילי, לוקהיד מרטין ואחרות – ההתחזות גרמה לנזק במיליארדים בבורסה?

אלא שהשינויים הגדולים והמהירים יצרו, כאמור, שלל התחזויות שעוררו מהומת עולם בטוויטר.

אחת החברות ששירות המנויים החדש פגע בה הייתה חברת הפארמה אלי לילי, שאחד ממוצריה הראשיים הוא אינסולין. אלי לילי – הנחשבת כאחת משלושת יצרני האינסולין הגדולים בעולם – סופגת לאורך שנים ביקורת על המחירים, המוגזמים לפי הטענות, שהיא דורשת עבור המוצר הנדרש שלה. זה מה שככל הנראה הניע גורם לא ידוע לרכוש מנוי ואז, כשקיבל וי של חשבון מאומת, להתחזות לחברה ולכתוב כביכול בשמה: "אנו נרגשים להכריז שהאינסולין כעת בחינם". לא ברור איך או האם הדבר קשור ישירות לכך, אך ביום ו' ירד שווי החברה בבורסה ב-5.7%. גם שתי היצרניות הגדולות האחרות של האינסולין בעולם, נובו נורדיסק וסאנופי, חוו ירידות גדולות דומות. טוויטר הסירה את החשבון שהכריז על אינסולין בחינם, אך הנזק ככל הנראה כבר נעשה.

גם שוויה של חברת הנשק לוקהיד מרטין צנח ב-5.3%, לאחר שבחשבון טוויטר מאומת שהתחזה עליה נכתב כי היא תפסיק כל סחר נשק עם ארה"ב, סעודיה וישראל, עד שתחקור את הפרות זכויות האדם האפשריות שלהן. מדובר בטקס סטירי, אבל לא כל מי שנתקל בו הבין זאת, והמשקיעים, שהיו כנראה דרוכים במיוחד, הגיבו לפרסום וגרמו לתנודות המפתיעות בבורסה.

מקרה אחר הוא של התחזות ל-פפסי שצייצה כביכול: "קוקה קולה יותר טעימה". ושוב, לא ברור אם לתעלול הזה הייתה השפעה על מחיר המניה.

מתחזים בטוויר מתכתבים כבוש ובלייר.

מתחזים בטוויר מתכתבים כבוש ובלייר. צילום: לכידת מסך

והיו גם מספר חשבונות מאומתים מזויפים של סלבס ופוליטיקאים שנוצרו. כך למשל צייץ מי שהתחזה לג'ורג' בוש, הנשיא האמריקני בדימוס: "אני מתגעגע להרוג איראנים", ונענה על ידי מתחזה לטוני בלייר, ראש ממשלת בריטניה בעבר: "כנ"ל".

האם מאסק לא זיהה את מה שיקרה ואת המוטיבציה של רבים להתחזות לחברות ולפרסם דברים בשמן? זה לא ברור, ויש גם מי שטוענים כי מה שנראה כמו תגובה בורסאית להטרלות, קרה בלי כל קשר אליהן. גולשים אחרים מדברים על כך שאפשר שמאסק תכנן כל זאת במטרה לבצע הרצת מניות, אך מדובר על ספקולציה שאין לה ביסוס.

ביום ו' צייץ מאסק שוב בעניין והבהיר: "בעתיד לבוא, חשבונות העוסקים בפרודיה חייבים לכלול (את המילה – ג"פ) 'פרודיה' בשמם, לא רק בביוגרפיה". מאסק המשיך וצייץ: "ליתר דיוק, חשבונות שעושים התחזות פרודית. בעיקרון, להערים על אנשים זה לא בסדר".

ומה על ה-וי הכחול לכולם?

משתמשים דיווחו ביום ו' כי אפשרות רכישת המנוי החדש הכולל את סימון האימות הכחול – נעלמה. לפי רויטרס, התוכנית הוקפאה לזמן מה, אך מאסק טוען כי האפשרות תחזור עד השבוע הבא.

"כדי להילחם בהתחזות, הוספנו תווית 'רשמית' לכמה חשבונות", נכתב כהסבר לדברים ביום ו' בחשבון התמיכה של טוויטר. אבל מדובר בחשבון בעל תיוג "רשמי", עניין שכיום מוטב כנראה לפקפק בו.

לסיום כדאי לציין כי מאסק נפגש עם עובדים שנותרו בטוויטר ביום ה' ואמר להם כי החברה לא תצליח "לשרוד את ההאטה הכלכלית הקרבה ובאה" בלי שתעלה הכנסות באמצעות מנויים. בנוסף בפגישה זו הזהיר מאסק את הנוכחים כי הרשת החברתית המצייצת עלולה להפסיד מיליארדי דולרים בשנה הבאה, או אף לפשוט את הרגל.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים