אתגר לממשלה החדשה

יונתן קורפל מקיש מהשערורייה שחשף הטיימס הלונדוני בנוגע לכמה מפרויקטי המיחשוב הגדולים של הממשלה הבריטית, על האתגר הצפוי בתחום המיחשוב הציבורי לממשל החדש של ביבי

בפני מנהיגינו הטרודים במלאכת המרכבה של הממשלה הכל כך מסובכת ניצבים אתגרים לא יאומנו: האיום הגרעיני של אירן, נוסחת הקסמים שתחבר יחדיו את ליברמן עם מי שדימהו לשטן, עסקת שליט המבוששת לבוא וחלוקת תיקים רבים בין מועמדים רבים הרבה יותר – כל אלה הנם רק מזערי ממסכת הבעיות הבלתי אפשרית. אף על פי כן ולמרות הכול, אני מבקש להפנות את תשומת ליבם של האוחזים ברסן השלטון לאתגר מערכות המידע הממשלתיות – ובעיקר אלה שבדרך.

מי שסבור, כי מדובר בבעיה זוטא, ייתכן שישנה דעתו אם יתפנה לעיין בחשיפה הגדולה של הטיימס הבריטי מהשבוע. החקירה שניהל העיתון העלתה, לדבריו, כי כמה מפרויקטי המיחשוב הגדולים של הממשלה שם נכנסו לסחרור ויצאו מכלל שליטה. במערכות הנדונות, החריגה התקציבית מגיעה כבר לכדי 18 מיליארד ליש"ט (או, אם תרצו, כ-27 מיליארד דולרים). זהו, לשם השוואה, פחות או יותר נפח תוכנית חילוץ הבנקים המקומיים מן הסתיו האחרון.

הבדיקה המעמיקה החלה בעקבות ניסיון ממשלתי לשפץ בצנעה את אחד הפרויקטים היותר שנויים במחלוקת בממשלת הוד מעלתה – הרשומות הרפואיות. במקור, מדובר במערכת עם תקציב ענק של 2.3 מיליארד ליש"ט, שנסק מאז ביותר מ-500%. המערכת לא מתקדמת עד כדי כך שמשרד הבריאות כבר מתיר לגופים סמוכים לרכוש תוכנות מחוץ לפרויקט, שהייתה אמורה להקיף את כל הקשורים למעגל הבריאות. היתר זה עלול להביא להסתלקותם של חלק מהספקים. פוג'יטסו, שיצאה מהפרויקט במאי החולף, דורשת כנראה מהממשלה סכום של כ-600 מיליון ליש"ט בגין 650 דרישות שינוי מהותיות – שלא הביאו לשינוי בתמורה.

פרויקטים נוספים שנחקרו בטיימס: מערכת מידע למס הכנסה ולמכס שתפחה מ-2.9 מיליארד ליש"ט ל-8.5 מיליארד; קשירת בסיסי נתונים במיניסטריון ההגנה שהחלה עם מסגרת של 5.8 מיליארד ליש"ט וגלשה ל-7.1 מיליארד; ומערכת הנוגעת לאסירים עבור משרד המשפטים. זו האחרונה חורגת עד כה בקרוב לחצי מיליארד ליש"ט, כאשר במקביל, קוזזו חלקים משמעותיים מיעדיה המקוריים. פעילויות הענק במיחשוב הממשלה מופקדות בידי מספר קטן יחסית של ספקים גדולים כגון: EDS, בריטיש טלקום ו-אקסנצ'ר. המבקר הכללי גילה למשל, כי החברה האחרונה ברשימה, הרוויחה בפרויקט רשויות המס 30% מהמחזור. זהו שיעור כפול ממה שמקובל בענף ובסקטור הפרטי בבריטניה.

גם אצלנו לא מתנהלים הדברים על מי מנוחות: לפני שבועיים בדיוק התמקד מדור זה בפיצוץ הפרויקט של פרקליטות המדינה בביצוע נס. פרשת מערכת המידע של בתי המשפט מוכרת לכל כדלי חסר תחתית לתוכו נוצקים ללא הרף משאבים יקרים. על פרויקט מרכב"ה, דו"ח מבקר המדינה 58א' אמר את דברו. לפני ימים אחדים תיארה הכותרת הראשית של עיתוננו את השוקת השבורה שמשני צידיה ניצבים הספק טלדור והלקוח מע"צ. הרשימה המלאה ארוכה, כמובן, הרבה יותר.

פוטנציאל הכישלון גדול, מחיר אי ההצלחה תופח, בשנים הקרובות איסוף מקורות כספיים יהיה קשה במיוחד ומערכות מידע יעילות הולכות והופכות תנאי הכרחי לפעילות ממשלתית סבירה. אשר על כן, למרות שמסביב ייהום הסער, אסור להזניח את זירת מערכות המידע הממשלתיות. אני אדם מעשי. אינני מצפה להכרה בחשיבות הנושא, כדי מינוי של מעין נציב-על למיחשוב כפי שקרה באחד מהצעדים הראשונים של ממשל אובמה. אני מקווה לפחות להעלאת רמת הניהול והפיקוח במערכות הממשלתיות.

קיימים כיום פערים גדולים בין היקפי הפיתוח של מערכות מידע, המרקיעים שחקים, לבין רמת הניהול האחראית במישרין ובעקיפין על מימושם. מדובר במשרדי הממשלה השונים, כמו גם באגף החשב הכללי, המשמש גורם מפקח בנושא. פער זה יכול להסגר באופן מעשי וסביר רק בדרך של הבאת מנחים ומלווים חיצוניים לעזרתם של הנושאים בעול הכבד עבורם מנשוא. מומחים בלתי מוטים, מליגת העל, שיחנכו מנהלים ויפקחו עליהם – יקטינו, לדעתי, בצורה בולטת את המחיר הכבד של הכישלונות הצורבים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים