המפות בקרקע: שירות המיפוי הלאומי עובר לענן

אלכס קורן, סמנכ"ל המרכז למיפוי ישראל: "אנחנו מחזיקים מאות ג'יגה-בייטים של מידע, ו-90% מהם כבר עברו לענן; בשלב הבא נעביר אליו את כל התשתית שלנו"

הענן על המפה.

המרכז למיפוי ישראל הוא הגוף הרשמי שאחראי על המיפוי במדינה. המרכז מפעיל את אתר המפות GovMap, שכולל מגוון מפות לצפייה ישירה, וכן מספק שירותי מידע גיאוגרפי לכל יחידות הממשלה.

בחודשים האחרונים פועלת יחידת הענן במערך הדיגיטל הלאומי להקמת פלטפורמה מרכזית לשירותי ענן, במסגרת המעבר של הממשלה לקלאוד, כחלק ממכרז נימבוס. עם ההכרזה על הזוכים במכרז החליט חגי רונן, מנכ"ל המרכז למיפוי ישראל, על העברה מדורגת של נכסי הארגון לתצורת ענן מודרנית, ובחודשים האחרונים החלו שם לעבור לסביבת הענן של AWS.

אלכס קורן, סמנכ"ל חטיבת טכנולוגיות דיגיטליות ומידע במרכז למיפוי ישראל.

אלכס קורן, סמנכ"ל חטיבת טכנולוגיות דיגיטליות ומידע במרכז למיפוי ישראל. צילום: פרטי

אלכס קורן, סמנכ"ל חטיבת טכנולוגיות דיגיטליות ומידע במרכז למיפוי ישראל, אמר לאנשים ומחשבים כי "המרכז מתמודד פעמים רבות עם עומסים לא צפויים, או משתנים. לדוגמה, אנחנו מספקים את המידע הגיאוגרפי לאתר ההגרלות של מחיר למשתכן. מדובר במסות של משתמשים, שמצפים לקבל חוויית משתמש מהירה ואיכותית. דוגמה נוספת היא בתקופת הקורונה – אז השתמשנו בשירותי הרשת של משרד הבריאות כדי למפות ולהציג נתונים לגבי התחלואה. קפיצות אלה בין תקופות בעלות שימוש גבוה לשימוש רגוע הן קלאסיות למעבר לתשתית ענן".

לדבריו, "עד היום היינו צריכים להכין מראש את התשתית שלנו בממשל זמין, לבקש הקצאה של שרתים נוספים, לנהל אותם עם איזון עומסים ואחרי זה גם לדאוג למחוק את השרתים שהוספנו. ועדיין – לא תמיד יכולנו להעריך מראש אם זה יספיק. כיום, בעזרת הרשת של AWS, אנחנו יכולים להתמודד עם כל עומס בלתי צפוי, גם בלי הכנה מראש. זה חוסך לנו זמן, חוסך עלויות ומשפר את השירות לאזרחים".

המשימות, שלב אחר שלב

קורן אמר כי "המשימה הראשונה שאליה ניגשנו הייתה אחסון קבצי הרקע, כלומר – מפות ותצלומי אוויר, של שרת המפות הממשלתי, על גבי רשת האצת התוכן Amazon CloudFront. שירות האצת תוכן (CDN) זה כולל יותר מ-410 נקודות גישה ברחבי העולם, מתוכן שתיים בישראל. השירות יודע לנתב את התעבורה באופן אוטומטי לנקודה הרלוונטית ולהתמודד עם עומסים בלתי צפויים. הוא גם כולל מרכיבי אבטחה שונים נגד מתקפות מניעת שירות מבוזרות (DDoS), שמסייעים בהגנה על האתר. אנחנו עושים שימוש גם בשירות האחסוןAmazon S3".

"אנחנו מחזיקים מאות ג'יגה-בייטים של מידע", ציין, "ו-90% מהם כבר עברו לענן. השלב הבא הוא להעביר את כל התשתית שלנו לענן, כל המנועים וכל ספריות התצוגה. קודם כל, נעביר את המערכות, כפי שהן, בתצורה של מכונות וירטואליות לענן. בהמשך נתאים את המערכת לארכיטקטורת ענן, כדי לנצל את כל היתרונות של הענן בצורה מיטבית. המטרה היא להגיע למצב של עבודה בעיקר בתצורה נטולת שרתים (Serverless), תוך שימוש בשירותים כמו AWS Lambda ועבודה בתצורת ענן מודרנית, שכוללת קונטיינרים ומיקרו-שירותים. זאת, כדי ליהנות מזמני פיתוח קצרים יותר, יחד עם גמישות מרבית".

לסיכום אמר קורן כי "המעבר לשירות ענן מאפשר לנו גמישות מרבית – הן בהקמה ובתפעול והן בחסכון בעלויות השוטפות לעומת החלופות שהיו עד כה. השירות לאזרח וליחידות הממשלתיות השונות משתפר, כאשר המידע מגיע אל הלקוח במהירות גבוהה ובזמני גישה נמוכים. התהליך נעשה בשיתוף פעולה הדוק עם מערך הדיגיטל הלאומי וממשל זמין, שמסייעים בכל שלבי ההגירה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים