סגרדה פמיליה: מה לכנסייה בת 140 שנה ולדטה סנטר אולטרה-מודרני?

הכנסייה המפורסמת של ברצלונה, שתוכננה על ידי גאודי לפני המון שנים, היא אחד מעשרת המונומנטים המבוקרים ביותר בעולם ● כיום כל הנתונים הקשורים בה מאחוסנים בדטה סנטר טרומי שהקימה עבורה חברת שניידר אלקטריק

עתיקה, אך מודרנית באחורי הקלעים שלה. סגרדה פמיליה.

שניידר אלקטריק מייצרת בברצלונה דטה סנטרים מודולריים, ניידים, כפי שכבר סיפרנו לכם בשבוע שעבר. ביקור במפעל של החברה ושיחה עם כמה מבכיריה העוסקים בתחום שפכו אור על מה שחלקנו כלל לא מכיר או אפילו מבין – מתקני מרכזי הנתונים בהם נשמר כל מה שקורה אונליין ויותר מכך, כל הדטה המפעילה את העולם כיום, למשל נתוני בית חולים או נתוני חברות מסחר שונות.

בשניידר בחרו להציע ללקוחות ברחבי העולם דטה סנטרים שנבנים כאן, בבירת קטלוניה, ונשלחים אליהם מוכנים ו"תפורים" לפי מידות הלקוח וצרכיו המדויקים.

שרשרת האספקה לדטה סנטרים המוכנים במפעל בברצלונה מרביתה מקורה במוצרי שניידר אלקטריק – 90% מהם – ולכן לפי החברה הם "מדברים זה עם זה". כתוצא מכך הדטה סנטר השניידר אלקטריקי אמור להיות גם חכם יותר וגם שלם יותר, בהיבט של חלקיו הפיזיים ושל מרכיביו בני האנוש, כולם מקורם בחברה אחת בלבד כמעט.

בזיליקת סגרדה לה פמיליה הייתה גם היא חלק מסיור העיתונאים שערכה החברה בברצלונה. הסיבה לביקור בכנסייה העצומה והמדהימה שבנה האדריכל המהולל גאודי, ולא הספיק לסיים למעשה, היא שהמקום מצויד במרכז נתונים נייד ומתקדם מבית שניידר אלקטריק, שלמעשה מסייע לאתר התיירות הקדוש להתקיים. בהמשך הכתבה תוכלו ללמוד כיצד ואיך מקום עתיק ימים, שהחל להיבנות ב-1882, מסתייע בדטה סנטר חדשני כיום ומייצר איתו ממש סימביוזה מרתקת. 

"השוק כמה לדטה סנטרים שניתן להטמיע ולהפעיל במהירות"

טואנג הואנג, מוביל תחום ההנדסה והטכנולוגיה ביחידה הטרומית (PreFab) הבינלאומית של שניידר אלקטריק.

טואנג הואנג, מוביל תחום ההנדסה והטכנולוגיה ביחידה הטרומית (PreFab) הבינלאומית של שניידר אלקטריק. צילום: יח"צ

טואנג הואנג, מוביל תחום ההנדסה והטכנולוגיה ביחידה הטרומית (PreFab) הבינלאומית של שניידר אלקטריק, הסביר כי בעצם לא הכל תלוי רק בחומרה וש-"גם לתוכנה יש חשיבות קריטית באיך שאנחנו מתפעלים דטה סנטר יעיל". במקרה הספציפי של שניידר, "התוכנות ומנגנון ההפעלה – גם הם חלק משירותינו וחלק מהפריסה של המתקן, ואלו מבוצעים בסטנדרטים הכי גבוהים שיש".

בנוסף, הואנג גם הדגיש כי בחברה "עורכים מאמצים לחזות את מה שיקרה גם באזורים שאנחנו מתרחבים אליהם, משלל תסרטים, למשל בפן הרגולטורי".

אליוט טורק, מנהל ההיצע הגלובלי של פתרונות מודולריים מוכנים בשניידר, הסביר כי בחברה "משתמשים בידע שנצבר מעשרים שנות ניסיון בדטה סנטרים מודולריים". לדבריו, המוצר "לא שונה מדטה סנטר קבוע – רק מהיר, חדשני ויותר באוריינטציה של קיימות".

לפי טורק, "ברכישת דטה סנטר טרומי משניידר, אתה לא רק מקבל 'קופסה', אלא מערך שלם של שירותים ויכולות הטמעה ותפעול".

בעניין המהירות, שבחברה מתגאים בה ומבליטים כחוזקה, אמר טורק: "ככל שאנחנו מספקים את התוצר שלנו מהר יותר – הלקוחות יצליחו לספק ללקוחות שלהם את שירותיהם בזריזות. למשל, בתחום הפיננסים, לקוחותיהם משלמים ורוצים במהירות שירות יציב וברמה הגבוהה ביותר, וזה מה שביכולתם לקבל דרכנו. השוק כמה למוצרי דטה סנטרים שניתן להטמיע ולהפעיל במהירות. לפעמים ניתן לספק ללקוח את צרכיו בתוך ימים ספורים, כשבניית דטה סנטר קבוע היא עניין של לכל הפחות מספר חודשים".

אליוט טורק, מנהל ההיצע הגלובלי של פתרונות מודולריים מוכנים בשניידר.

אליוט טורק, מנהל ההיצע הגלובלי של פתרונות מודולריים מוכנים בשניידר. צילום: יח"צ

למעשה הבאת דטה סנטר לכדי הצבה והפעלה אורכת קצת יותר מימים, לרוב מדובר על אספקה בתוך שבועות – אך הדבר תלוי בשאלה אם יש מוצרי מדף מוכנים, או שמדובר בנייה בהזמנה.

שניידר אלקטריק מספקת ללקוחות מפרט ומסמכים מלאים על כלל השירותים/אופציות הקיימים מבחינתה לדטה סנטר המודולרי, והאפשרויות הרבות לבחירה מספקות לכל חברה או ארגון את היכולת להתאים לו את המתקן האידיאלי, בגודל הרצוי ובקיבולת המתאימה.

"צוותי השטח שלנו מביאים ללקוחות את האופציות המפורטות – הכל אונליין עם קטלוגים ומק"טים – והדבר מאפשר גם לדעת תמחור מראש ובאופן מושלם", הדגיש טורק.

לפי טורק, מדובר במוצר ושירות שאכן אינם בהכרח זולים, ואולי יקרים יותר מדטה סנטר קבוע, אבל העלויות הללו לפעמים דווקא מוזילות משמעותית את ההשקעה הכוללת, ובשורה האחרונה ההוצאה משתלמת יותר, בדיעבד.

הסיבה לחיסכון בהמשך הדרך, לדבריו, נעוצה חלקית למשל ב"פריסה קלה ומהירה, שעונה לצרכי השוק המגוונים ולצורכי קיימות, גם בשלב השינוע של הדטה סנטר ללקוחות".

במבנה הדטה סנטר של שניידר אלקטריק מקפידים, מן הסתם, על מערכות כיבוי אש ואל פסק, וכמובן על מנגנון קירור משמעותי ומתקדם מאין כמותו. ג'ו קריימר, מנהל המכירות העולמי של החברה, סיפר כי כיום מערכות קירור מבוססות מים, ששניידר מתגאה במומחיות בהן, משמשות מעט יחסית בדטה סנטרים, אבל הביקוש להן עולה כל העת. ככלל, ככל שהדטה סנטר גדול יותר – השימוש במערכות קירור מסורתיות וישנות מתמעט.

בחברה מדגישים כי העובדה שהדטה סנטרים מיוצרים במקום קבוע, על ידי אותם עובדים ומהנדסים מנוסים ותמיד עם הציוד של שניידר, מבטיחה יציבות ברמת המוצר. בנוסף, לא מדובר על מוצר שמכינים בברצלונה, שולחים ואז מסתיים תפקיד החברה. כשהמוצר מוכן, עורכים לו טסטים אחרי חשמול, ובשלב האחרון אפילו ישפכו עליו מים בבדיקת אטימות – כדי לבדוק שהכל תקין. בשטח של הלקוח הוא יחושמל שוב על ידי עובדי שניידר, שיבחנו שהוא עובד ושאף ממשיכים לתחזק את הדטה סנטר לאורך השנים, לפעמים ובחלק מהמקרים התחזוקה בכלל נעשית מרחוק.

כחלק מהסיור במפעל, צפינו במה שהחברה מכנה 'אולם הנתונים' (Data hall). קומפלקס עצום המורכב מ-21 יחידות דטה סנטר, שמתחברות יחדיו לכדי דטה סנטר טרומי רחב מידות, שיכול להתאים מן הסתם לחברות ענק עם צרכים גדולים. מאידך שוטטנו גם במתקני IOS, שגודלם כגודל משאית או בית, והצלחנו להתרשם גם מהמוצרים היותר "סטנדרטיים" של החברה, שמתאימים לאופי אחר של שימוש ולחברות "רגילות".

לדברי הואנג "התוצר הסופי נעשה בסופו של דבר כדי לענות על צרכי הלקוח, וחלק מזה הוא להתעמק ולהבין אילו צעדים עלינו לנקוט כדי לספק זאת". 

כשנשאל למה שלקוח בעצם לא יבחר פשוט לאחסן נתונים בענן גוגל, אורקל או AWS, ובמקום יבחר בשירות של שניידר, ובדטה סנטר הנייד והטרומי שלה, ענה הואנג: "בהחלט אפשרי שחברה תגיד לעצמה, ובכן, אני אלך לתאגיד הגדול, כמו גוגל או מיקרוסופט, אבל לפעמים משיקולים שונים – הוא לא". ככלל, "יש לקוחות שאפילו לא יודעים איפה הנתונים שלהם", הסביר הואנג בהתייחס לסגנון ההתנהלות, הצורך ואופי הלקוחות.

לחברה יש כבר כיום כמה וכמה ארגונים בישראל שרכשו ממנה דטה סנטר מהדור החדש והטרומי, ביניהם למשל מכון ויצמן.

במענה לתהיה הספציפית בנוגע ללקוחות ישראליים פוטנציאליים, הבהיר הואנג כי ענייני אבטחת המידע קריטיים לארגונים רבים במקומותינו, ולכן, אמר, "אפשר שדטה סנטר פרטי מתאים במיוחד למספר חברות ישראליות שענייני אבטחה וביטחון בראש מעינייהן, ולא מעוניינות להוציא את הדטה מגבולותיהן".

סגרדה פמיליה ושניידר אלקטריק – סימביוזה בין העתיק והחדשני

סגרדה פמיליהאחד מעשרת המונומנטים המבוקרים ביותר בעולם – היא כידוע לכל מי שביקר בברצלונה כנסייה שתוכננה על ידי האמן שהעניק לעיר חלק נכבד מהמונומנטים הארכיטקטוניים שלה, גאודי.

בנייתה החלה ב-1882, אך לא הסתיימה עד היום, משום שגאודי נהרג בתאונה (לפני כמעט מאה שנים). עבודות הבנייה ממשיכות מאז ועד ימינו, אך לא מונעות מכ-60,000 תיירים ואורחים מלפקוד את המקום יומיום.

החלק הפחות מוכר של המבנה המפורסם הוא הדטה סנטר שלו, השוכן בחצר פנימית בכנסייה. מרכז הנתונים הראשון של הבזיליקה נבנה ב-2014, ובהמשך עברו בכנסייה לדטה סנטר מורחב וטרומי של שניידר אלקטריק, ועשו זאת בתוך ימים.

פרננדו וילה, מנמ"ר סגרדה פמיליה.

פרננדו וילה, מנמ"ר סגרדה פמיליה. צילום: אדריאן פוג'ינו

פרננדו וילה, מנמ"ר סגרדה פמיליה, סיפר כיצד בכנסייה רצו דווקא דטה סנטר נייד ומודולרי, ואיך שניידר הינדסו להם את מרכז הנתונים בדיוק בהתאם לצורכיהם. במקרה הספציפי הושם דגש, מלבד לקיבולת, גם על היות המבנה אטום לרעשים ולרעידות – תופעות הנפוצות במקום בשל הבנייה המתמשכת של הכנסייה.

חדשנות - אלמנט משמעותי מאז ומעולם. סגרדה פמיליה.

חדשנות – אלמנט משמעותי מאז ומעולם. סגרדה פמיליה. צילום: גלי פיאלקוב

הדטה סנטר, שבו ביקרנו, פעיל כבר שמונה שנים, ובהצלחה רבה, כך העיד וילה. הוא ממלא צרכים רבים ופונקציונליים לאחסון המידע הרב שבו עוסקים במקום, ביניהם: מכירת הכרטיסים הנעשית אך ורק אונליין ואחסון כל הנתונים שמפעילים את האפליקציה של הבזיליקה.

הדטה סנטר החדש יחסית עובד כרגע, לפי וילה, רק בחצי מהיכולת שלו, וזאת מתוך חשיבה קדימה. משמע, כשהוזמן חשבו אנשי סגרדה פמיליה כבר על העתיד הרחוק.

בכלל, לדברי וילה, חדשנות היא אלמנט משמעותי בסגרדה פמילה מאז ומעולם – ולמען האמת העיצובים יוצאי הדופן שהעניק לה גאודי כבר לפני 140 שנה בהחלט מדגימים זאת.

מהרצאתו המעניינת של וילה למדנו כי כיום יש במקום Wi:Fi לתועלת המבקרים, ושלתיירים מתאפשר גם לחוות את המקום דרך אמצעי מציאות מדומה ורבודה, המאפשרים להם בין השאר לראות פרטי פרטים מהאדריכלות הפנומנלית באמצעות קסדה מיוחדת. בנוסף, בכל זמן נתון נאסף במבנה מידע אונליין ממצלמות מחוברות, בעיקר כדי לנטר את מספר המבקרים בכל זמן נתון. מדדי טמפרטורה ולחות וכדומה נלקחים כל העת גם כן, כדי לדעת אם יש צורך לנקוט בפעולות שיווסתו אותם.

לא מספיק חדשני? ובכן, בסגרדה פמיליה משתמשים אפילו ברחפנים לניתוח מצבה החיצוני של הבזיליקה, ואלו יחד עם נתוני סקירת המבנה השונים, כולל הארכיטקטורה והשיפוצים, וגם צילומי המקום, נשמרים במרכז הנתונים. מבנה הכנסייה העצום גם נסרק לפני מספר שנים שתי וערב, כדי שיוכלו לשחזר כל פגיעה או הרס בו, או אפילו את הכנסייה כולה, אם חלילה יהיה בכך צורך, כפי שקרה אחרי השריפה בכנסיית  הנוטרדאם בפריז.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים