"דטה סנטר מודולרי טרומי – מרכז המחשוב של העתיד"

ביקור במפעל הדטה סנטרים של שניידר אלקטריק בברצלונה נותן מושג טוב על הדטה סנטרים של העתיד: חדישים יותר, ירוקים יותר ושנבנים מהר יותר ולא במתחם בו יוצבו אלא במפעל

בשניידר אלקטריק מנסים להעביר מסר פשוט: דטה סנטר מודולרי טרומי הוא מרכז המחשוב של העתיד. וזה גם המוצר הספציפי שהחברה מתמחה בו – מתוך שלל מוצריה – שעליו למדנו, ושאותו הכרנו ובאנו לראות במו עינינו, בקבוצה של עיתונאי טכנולוגיה מרחבי העולם, שהגיעה השבוע לברצלונה.

ספרד, כך מסתבר, היא מיקום מוביל בעבור החברה, הן משום שהמדינה קרובה לאזורים רבים והשינוע ממנה נוח יחסית, והן משום שיש בה חוות סולאריות וניסיונות אמת להקפדה על קיימות לעתיד, שמשחקת פה תפקיד. רוצים דוגמה? תקנות המדינה עבור משרדים וחברות מחייבות מיזוג למטרות קירור שלא יורד מ-25 מעלות ומיזוג מחמם של לא יותר מ-22 מעלות. מעניין.

ככלל, האקו-סיסטם בספרד מתאים מאוד עבור חברה כמו שניידר אלקטריק – כך לדבריה, אך מסתבר שיש חברות מובילות בתחום שמתכוננות להגיע גם הן לכאן בקרוב.

במפעל הדטה סנטרים של שניידר אלקטריק, ששוכן בפאתי הבירה הקטלונית, מייצרים את שלדי הדטה סנטרים בטווח גדלים רחב ומשתנה, בהתאם לבקשת והזמנת הלקוחות. את המעבדים עצמם החברה לא מספקת יחד עם המבנה, וזאת ממספר טעמים – בעיקר החשש לשנע את המחשבים כשהם לא ארוזים ולפגוע בהם בטלטלות הדרך.

בעת הביקור שלנו בנו והרכיבו במפעל – המתפרס על פני שטח של כ-700 מ"ר – 30 קונטיינרים בו זמנית, לשיווק משם לכל רחבי אירופה. אבל כדי להבין את ייחודיות המוצר של שניידר אלקטריק, חובה לעצור לרגע על המילה "קונטיינרים", כי בה טמון העניין האמיתי.

למה ולמי נועד הדטה סנטר הנייד והטרומי?

כאמור, שניידר אלקטריק מספקת לכל העולם דטה סנטרים מודולריים ניידים בהרכבה, שמגיעים אל הלקוחות במעין קונטיינרים בגדלים משתנים, כשהם מוכנים להתקנה ולשימוש. השינוע של המוצר מתבצע בשלל אופנים – בים, באוויר ובעיקר ביבשה.

לדברי ג'ו קריימר, מנהל המכירות העולמי של החברה, יש לשניידר אלקטריק שילוב אקלקטי של מוצרים להציע ללקוחות המעוניינים במרכז נתונים. "כל מהות הדטה סנטר והצורך בו מקורם במוצרים שאנחנו משתמשים בהם, למשל הניידים שבידיכם או הלפטופים שלכם", אמר. "כל התמונות שאתם מצלמים הולכות לדטה סנטר היכן שהוא".

ג'ו קריימר, מנהל המכירות העולמי של שניידר אלקטריק.

ג'ו קריימר, מנהל המכירות העולמי של שניידר אלקטריק. צילום: יח"צ

קריימר הסביר שהייעודים של הדטה סנטרים של החברה רבים ומגוונים: הייעוד המסחרי – למשל לקמעונאים. בעבר לא היה להם דטה סנטר, אבל העולם מתקדם והצורך באחסון נתונים, לפעמים בהיקף עצום, בהחלט משנה את המצב; הייעוד התעשייתי – למפעלי ענק בסקייל רחב. לפי קריימר, בגזרה זו לעתים האתרים בנויים במקומות מרוחקים ולא לגמרי סטנדרטיים, לדוגמה במדבר. בחלק מהמקרים, באתרי תעשייה ענקיים שכאלה לא מעוניינים לבנות דטה סנטר נייח, ואז מתעורר צורך באחד נייד. עוד מגזר שהחברה פועלת בו הוא הטלקום והתקשורת, ויש את התחום שהוא אולי המעניין והכי לא צפוי – המגזר החדשני שמבוסס על ביג דטה, כמו יצרניות מכוניות אוטונומיות.

ככלל, מדובר במוצרים מתקדמים, לרוב מבוססי AI, ושחלקם מיוצרים במה שתיאר קריימר כ-"מקומות מיוחדים שטרם ראינו". הוא הוסיף כי "כיום יש יותר יישומים שידרשו דטה סנטרים מהדור החדש", משמע – כאלה שעונים על הצורך לבנות מהר, בתוך מעבר לסביבה ירוקה יותר, בתוספת במאמצים ברורים להפחתת פליטות הפחמן, הקפדה נוקשה על קיימות וכמובן עם האפשרות להיות גמישים וניתנים לשינוי.

מפעל הדטה סנטרים של שניידר אלקטריק בברצלונה.

מפעל הדטה סנטרים של שניידר אלקטריק בברצלונה. צילום: גלי פיאלקוב

חושבים על העתיד, קיימות ותרחישי קיצון

מוסטפה דמירקול, סמנכ"ל תחום דטה סנטרים בשניידר אלקטריק.

מוסטפה דמירקול, סמנכ"ל תחום דטה סנטרים בשניידר אלקטריק. צילום: יח"צ

מוסטפה דמירקול, סמנכ"ל תחום דטה סנטרים בשניידר אלקטריק, הסביר שבכל הקשור במוצר המסוים – אין הנחות ועיגולי פינות. אם דבר מה משתבש בדטה סנטר, הלקוח בבעיה. "אנחנו רוצים לוודא שלקוחותינו יכולים לשמור על המשכיות בדטה סנטר", הצהיר. "כשאנחנו מתכננים עד לפרטים הקטנים, אנחנו מקפידים על היעילות הכי גבוהה מהיום הראשון", אמר והסביר כי הכוונה ב-"יעילות" היא להיות אלקטרוניים ודיגיטליים, במטרה להשיג קיימות ויציבות.

בחברה מקדישים הרבה מחשבה ומאמץ כדי לתכנן את הדטה סנטר ביעילות – שיפעל על כמה שיותר אנרגיה ירוקה, יוקם מציוד יעיל אנרגטית ושתכנון המתקן יתרחש באוריינטציה לניצולת אנרגטית גבוהה. בגדול, הסביר, שניידר אלקטריק מחפשת יעילות גבוהה, אך במחיר הכי פחות יקר שניתן.

נשאלת השאלה: מה היתרון של מרכז נתונים שמורכב במפעל בברצלונה ומשונע משם, לעתים רבות אפילו למדינה אחרת? "דטה סנטר שנבנה קבוע יכול לקחת יותר זמן לבנות ולהקים, ועלולות לצוץ סביבו יותר בעיות. מהירות חשובה כאן", הדגיש דמירקול. לדבריו, כיום יותר לקוחות מעדיפים את הדטה סנטרים המודולריים הניידים.

דמירקול העלה עניין נוסף ותהה: "מה יקרה בעוד 20 שנים? התכנון חייב להתאים ולהיות אדפטיבי למה שעתיד לבוא. באמצעות הדטה סנטרים שלנו ניתן יהיה להרחיב יכולות בהמשך הדרך". בין השאר, הוא התייחס לאספקטים של יציבות ועמידות, לדוגמה במקרי קיצון של רעידות אדמה ואסונות טבע – עניין שחשיבותו חיונית בזמנים אלה של משבר אקלים מחריף.

לפי דמירקול, יכולות דיגיטליות עשויות להפחית את הסיכון. "דטה סנטר חכם ידע להתמודד עם מצבי קיצון", אמר.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים