רמון ספייס ולולב יפתחו את מערכת הנחיתה על הירח ל-בראשית 2

SpaceIL בחרה בטכנולוגיות הישראליות לשתי ההנחתות של החללית הבאה של ישראל במסגרת משימת בראשית 2 ● לולב תטמיע אלגוריתם של חיישני נחיתה שפיתחה על פלטפורמת המחשוב המתקדמת של רמון ספייס

החלילת שעתידה לנחות על הירח. בראשית 2.

עמותת SpaceIL בחרה את הסטארט-אפים הישראליים לולב ספייס (Lulav Space) ו-רמון ספייס (Ramon.Space) על מנת לשלב פתרונות ניווט טכנולוגיים מתקדמים למשימת בראשית 2, אשר תשוגר ב-2025 ולפי התכנון תבצע נחיתה כפולה על הירח. לאחר מכן תמשיך החללית במסלול מקיף-ירח במשך חמש שנים, ובמהלכן תקדם מחקר מדעי וחינוכי.

במסגרת הפרויקט תטמיע ותפעיל לולב את האלגוריתם של חיישני הנחיתה שפיתחה בפלטפורמת המחשוב של רמון ספייס, העמידה ברמות קרינה גבוהות וטמפרטורות קיצוניות, ואשר מצויידת במעבד החלל שפותח על ידי החברה, ומיועד למשימות AI/ML & DSP וראייה ממוחשבת.

הטכנולוגיה של רמון משמשת כמנוע הטכנולוגי לאלגוריתם הניווט מבוסס הראייה הממוחשבת שפיתחה לולב.

"נביא יחד את בראשית 2 בבטחה לירח"

שמעון שריד, מנכ"ל SpaceIL: "על מנת לעמוד במשימה האתגרית, להנחית שתי נחיתות בשני צידי הירח במשימת חלל אחת, דבר שלא נעשה מעולם, יש צורך בטכנולוגיות מתקדמות ואני שמח על בחירת השותפים החדשים שלנו לדרך".

"חיישני ניווט מדויקים ואמינים הינם מרכיב קריטי עבור נחיתה על הירח", אמר נועם לייטר, מנכ"ל לולב ספייס. "אנחנו מאוד שמחים ונרגשים שנבחרנו על ידי עמותת SpaceIL לקחת חלק במיזם יוצא הדופן הזה ולסייע לחללית הישראלית במשימותיה המורכבות בחלל. על ידי שימוש במערכות המחשוב של רמון ספייס, אנו יכולים לפתח את האלגוריתמים המתקדמים שלנו בקלות, במהירות ובאמינות, ולהבטיח שבכל עת החללית תקבל את המידע המדויק והאמין ביותר מהסנסורים שלנו, אשר יאפשר לה לעמוד במשימה ההיסטורית והחשובה הזו".

הטכנולוגיה של רמון ספייס הינה מנוע לאלגוריתמים מגוונים, ובמשימה זו היא משמשת כפלטפורמה המאפשרת שימוש באלגוריתם SLAM (ר"ת Simultaneous Localization and Mapping), אשר יספק את המהירות והמיקום למערכת הניווט של הנחתת, לצד זיהוי מפגעים לטובת נחיתה בטוחה על הירח.

אבי שבתאי, מנכ"ל רמון ספייס.

אבי שבתאי, מנכ"ל רמון ספייס. צילום: דויד סקורי

"עיבוד יעיל בזמן אמת של אלגוריתמים מורכבים יכול לעשות את ההבדל בין הצלחה לכישלון של משימת חלל", אמר אבי שבתאי, מנכ"ל רמון ספייס: "אנו בטוחים שטכנולוגיית המחשוב המתקדמת שפיתחנו לא רק תעמוד בתנאים קיצוניים וקרינה, אלא גם תציג ביצועים טובים. יחד עם האלגוריתם הייחודי של לולב ספייס, נביא יחד את בראשית 2 בבטחה לירח".

"עד היום רמון ספייס לקחה חלק בלמעלה מ-50 משימות חלל שונות עבור מדינות וחברות בינלאומיות רבות. משימת חלל ישראלית, המיועדת להגיע לירח, מרגשת אותנו מאוד, ואנו מצפים ומקווים שפלטפורמת המחשוב שלנו תהיה המנוע עבור משימות רבות נוספות בחלל ובכל רחבי מערכת השמש".

פיתוחים חדשניים לצורך התגברות על חולשות העבר

היסטורית, נחתות ירח עושות שימוש בטכנולגיית רדאר (RADAR) וחיישני לייזר, כדי לספק למערכות הניווט הממוחשבות שלהן את מדדי הגובה והמהירות הנדרשים, ביחס לשטח הירח. עם זאת, החיסרון המרכזי של אותן מערכות הוא הגודל, המסה וצריכת האנרגיה הגבוהה שלהן.

לולב פיתחה חיישן נחיתה אלטרנטיבי, יעיל הרבה יותר, בעל משקל נמוך וחסכוני בצריכת אנרגיה, מבלי לפגוע בביצועים הגבוהים שהוא מספק.

נחיתה על הירח מצריכה מערכות ניווט מודולריות המצוידות במצלמות, אלגוריתמים מורכבים של ראייה ממוחשבת, לצד סימולטורים גרפיים בעלי אמינות ויכולות דיוק גבוהות. כדי לעמוד בדרישות הגבוהות הללו, יש צורך במערכות בעלות כח חישוב עם ביצועים גבוהים מאוד. פתרון הניווט המשולב, שפיתחו הסטארט-אפים הישראליים, יאפשר, לדברי החברות, ביצועים מעולים, עמידות טובה יותר וחיסכון משמעותי בעלויות, בהשוואה למערכות מבוססות רדאר מהדור הקודם או מערכות מבוססות לייזר.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים