נתן הרשקוביץ, הרשות לניירות ערך: BI לא משמש אותנו למטרות עסקיות, אלא לאיתור חריגות במסחר

"המערכת מאפשרת זיהוי מוקדם של אירועים החשודים בעבירה על חוק ניירות ערך, כגון שימוש לרעה במידע פנים, הרצת מניות באופן בלתי חוקי, תרמיות והונאות לסוגיהן, ועוד", אמר הרשקוביץ בפאנל מנמ"רים בכירים בנושא BI, שנערך בכנס המנמ"רים החצי שנתי ● פלורה לוין, מנכ"ל BI Pro ומנחת הפאנל: "כמויות המידע הגדלות בארגונים משפיעות דרמטית על כלי ה-BI"

"מערכת ה-BI אצלנו איננה קלאסית, שכן הרשות לניירות ערך אינה חברה עסקית ומטרתה אינה להגדיל רווחים. אנו רגולטור ומטרתנו לפקח על שוק ההון בכלל ועל הבורסה בפרט. מערכת ה-BI שלנו שואבת נתונים על המסחר בבורסה, ומאתרת חריגות במסחר", אמר נתן הרשקוביץ, מנמ"ר הרשות לניירות ערך.

הרשקוביץ דיבר במסגרת פאנל מנמ"רים בכירים בנושא BI, שנערך בכנס המנמ"רים החצי שנתי. הכנס, המתקיים זו הפעם השביעית, נערך אתמול (ב') במרכז הכנסים אבניו בקריית שדה התעופה. לכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, הגיעו מאות מנמ"רים בכירים, והנחו אותו פלי הנמר – נשיא הקבוצה, ויהודה קונפורטס – העורך הראשי בה. את הפאנל הנחתה פלורה לוין, מנכ"ל BI Pro.

לדברי הרשקוביץ, פרויקט ה-BI שהסתיים האחרונה ברשות, הוא "מורכב ומהגדולים בעולם". בפרויקט, אמר הרשקוביץ, גילון הקימה ברשות מערכת בינה עסקית מבוססת אורקל, המספקת פתרון כולל לניתוח נתוני מסחר, יכולות תחקור, בקרה ואיתור חריגים על ידי המחלקות השונות ברשות. "המערכת מאפשרת זיהוי מוקדם של אירועים החשודים בעבירה על חוק ניירות ערך, כגון שימוש לרעה במידע פנים, הרצת מניות באופן בלתי חוקי, תרמיות והונאות לסוגיהן, ועוד", ציין. הוא סיכם באומרו, כי "השתמשנו בכלי ה-BI לטובת שימושים השונים מהותית משאר העסקים".

שמעון הרץ, מנמ"ר פלאפון, אמר בפאנל, כי "אין ניצחונות מהירים ב-IT בכלל, וגם לא ב-BI". לדבריו, בחברה הם בונים מערכות בינה עסקית כבר שנים רבות, ועסוקים בפיתוחם ובהרחבתם כל הזמן. כך, אמר הרץ, "צריך לארגן מידע מסביב לשירות ניהול לקוחות. נדבכי מידע נוספים שבנינו היו לקראת ניידות המספרים והרשת החדשה שלנו". הוא סיים בציינו, ש-"היכולת שלנו לספק לוחות מחוונים ללקוחות הפנים השונים התפתחה בצורה נהדרת. יש בארגון מנהלים חכמים, היכולים ורוצים לנצל את המידע לטובתם".

אילן שפיגלמן, סמנכ"ל השיווק באורקל (Oracle) ישראל, אמר כי "אצלנו בחברה, כלי ה-BI מסייעים לניהול ולתפעול השוטף, ונוגעים כמעט בכל תחום". כך, אמר, כלי הבינה העסקית מסייעים לאנשי החברה לעקוב אחר לקוחות ולקוחות פוטנציאליים, דוגמת המתעניינים במוצרי החברה או שהשתתפו בכנסים שלה, ולדעת מתי לכוון את אנשי המכירות בחברה ליצור עימם קשר, כדי לקדם את תהליכי המכירה. כך, אמר שפיגלמן, בפגישות הנהלת החברה, "כבר לא מגיעים עם פתקים או קובצי אקסל, הכל מנוהל ומתועד בכלי ה-BI שלנו. אופן פעולה זה ממצה את המירב מהכלים ומסייע לעקוב בצורה טובה יותר אחר התהליכים בארגון".

אבי שלום, מנהל תוכנית EXP בגרטנר (Gartner) המזה"ת, אמר כי מערכות הבינה העסקית כיום משולות למפעל תעשייתי לכל דבר בתוך הארגונים. כך, הקביל שלום כל תהליך בעולם ה-BI לתהליך מקביל לו בעולם הייצור: יצירת הנתונים הראשונית, הפיכתם מחומר גלם למוצר, משמע מנתונים למידע, ולאחר מכן שינוע המידע לעבר הלקוחות והפצתו בצורה נרחבת, או אחסונו של המידע. בדרך זו, אמר שלום, "מערכות ההפצה מביאות את המידע הספציפי למשתמשי הקצה, ניתן לעקוב ולראות איך הוא משונע ומתנהל, כיצד משתמשים בו, ולקבל תמונת מצב מלאה אודותיו". שלום סיכם כי נושא חשוב בעולם ה-BI, הוא הצורך בהוכחת החזר ההשקעה על מערכות ה-BI, עד לרמה של "תמחור" המידע הנוצר, ויצירת ערך כלכלי עבורו.

גל רימון, מנכ"ל גילון מקבוצת נס ישראל, תיאר כמה מגמות עיקריות בעולם ה-BI בארץ. האחת, ציין, בהיבט העסקי, "הליכה לעולם השיווק והשירות המוכר, והפיכת נקודת המגע עם הלקוח לאפקטיבית יותר. השניה, אמר רימון, "רגולציות הולכת וגוברות, ולכן מהירות הופכת למניע עסקי והישרדותי". השלישית, לדבריו, "הפיננסי – היכולת להגיע לשיפורים עסקיים באמצעות כלי BI". המגמה הרביעית היא "ביזור כלי ה-BI, בניית רכיבים ויישומים שונים לטובת משתמשים שונים בארגון".

עצמון מינס, סמנכ"ל טכנולוגיות ומערכות מידע, אגד תעבורה, אמר שהחברה שמה דגש על יצירת תהליכי עבודה נכונים, מבוססי טכנולוגיה, כך שיאפשרו יתרון עסקי. כיום, אמר, "מושב הנהג באוטובוס הוא כמו קוקפיט של טייס – הכול ממוחשב". הוא תיאר פרויקט-על שנערך בימים אלה בחברה, לטיוב הניצול של צי הרכב, הכולל רכיבי BI רבים. לצד מערכות ה-IT הקיימות, ואלו שתוטמענה, אמר מינס כי "מערכות ה-BI אצלנו מתעדות הכל, כשהחוכמה היא בהפיכת הנתונים למידע בעל ערך עסקי". הוא סיכם באומרו כי "אנו מפיקים מידע רב מהטכנולוגיה. הנהלת החברה הפנימה שה-IT מסוגל לספק לחברה יתרון עסקי על פני מתחרותיה".

לוין סיכמה את הפאנל באומרה, כי "ניהול כיום נעשה באמצעות מידע, ולכן יש אתגרים לעולם ה-BI". היא הציגה תמונה של בית מרקחת מבולגן בהודו, ואמרה, כי התמונה היא אנלוגיה למידע הארגוני ההולך ונערם, "ויש לנהלו ולמצוא את הידיים והרגלים ולשלוף את התרופה הנכונה בזמן הנכון ולא לסכן חיים. כמויות המידע הגדלות בארגונים משפיעות דרמטית על כלי ה-BI".

היבט נוסף, ציינה, הוא "העולם הדיגיטלי, ההופך לשחקן בזכות עצמו, וצריך לנהל גם מידע זה בהיבט ה-BI". היבטים נוספים לדבריה, הם הרגולציות ההולכות וגדלות, ההצטרכנות (קומודיטיזציה) הגוברת בעולם ה-IT, "ולכן הדגש מושם על השירות, ולשם כך צריך מידע". מנגד, ציינה, כי "יש צריכה שונה של סוגי מידע שונים, ולכן עליו להיות מותאם ספציפית ללקוח". לוין סיכמה באומרה שכמות צרכני ה-BI גדלה בקרב המנהלים בדרגים השונים, "הם צריכים לקבל החלטות מושכלות, לעיתים אסטרטגיות ולעיתים טקטיות – אבל בכל מקרה לקבל החלטות מבוססות מידע מנותח".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים