ירושלים עיר ההיי-טק: 600 חברות, 20 אלף עובדים ו-2.5 מיליארד ד' השקעות

נכון ליום ירושלים, שחל היום, ממשיכה עיר הבירה של ישראל להיות אבן שואבת ליותר ויותר חברות היי-טק, שמייצרות מקומות תעסוקה לתושבי העיר ולרבים שמגיעים אליה מדי יום

עיר של היי-טק. ירושלים.

היום – יום ירושלים ה-כ"ח באייר, תשפ"ב – וזה הזמן לגלות עד כמה ההיי-טק משגשג בעיר הבירה של ישקראל. על פי נתונים של עיריית ירושלים, לפני עשור בדיוק, בשנת 2012, אכלסה העיר כ-200 חברות היי-טק, שהצליחו לגייס השקעות בהיקף של כ-50 מיליון דולר והעסיקו כ-11,000 עובדים. כיום פועלות בעיר כ-600 חברות, כשהיקף ההשקעות שגויס בעשור האחרון (2011-2021) מסתכם בכ-2.5 מיליארד דולר ומספרם של העובדים בחברות האלה צמח לכ-20,000.

גאווה ירושלמית. מובילאיי.

גאווה ירושלמית. מובילאיי.

בעירייה מודעים לאתגר ההון האנושי שקיים בכל התעשיה ולמרדף אחרי טאלנטים. "הדגש שלנו הוא על פיתוח כלכלי. זו הסיבה שעיריית ירושלים אינה מסתפקת בהבאת חברות אל העיר, אלא ממשיכה בנקיטת צעדים הכרחיים ומהותיים, כמו טיפוח חממות טכנולוגיות, הגדלה דרמטית של מספר הסטודנטים הטכנולוגיים בעיר, הכשרת עובדים לתעשיות ההיי-טק והביוטק, ועוד", כך הסביר איציק עוזר, מנהל הפיתוח העסקי והתעשייה ברשות לפיתוח ירושלים.

וכשמדברים על היי-טק וחדשנות בירושלים, תמיד טוב להזכיר את אחד מסיפורי ההצלחה בהיי-טק בבירה והוא של חברת מובילאיי. החברה שנמצאת כיום בבעלות אינטל ונחשבת לאחת החברות המובילות בפיתוח פתרונות לרכב האוטונומי. פועלה נעשה בקמפוס החדש בירושלים, והיא מעסיקה 1,500 עובדים. אבל יש, כמובן, עוד חברות רבות בעיר וגם להן פיתוחים מסקרנים שעשויים לכבוש את העולם.

איציק עוזר, מנהל הפיתוח העסקי והתעשייה ברשות לפיתוח ירושלים.

איציק עוזר, מנהל הפיתוח העסקי והתעשייה ברשות לפיתוח ירושלים. צילום: דוד סקורי

עוד ועוד מרכזי מו"פ

עוזר סיפר כי בקרוב חברות מובילות במשק נערכות לפתוח מרכזי מו"פ בירושלים. ביניהן הוא מציין את  חברת רפאל שתעסיק -350 עובדים; ויה, חברה  נוספת שפעילה בירושלים, שהחלה בגיוס עובדים, וצפויה להעסיק כ-100 עובדים בשנים הקרובות; ומלאנוקס שפתחה מרכז פיתוח בקמפוס גבעת רם של האוניברסיטה העברית.

עוד הוכחה לאטרקטיביות של עיר הבירה להייטק הוא ההודעה של חברת מיקרוסופט על כוונתה לפתוח מרכז מו"פ חדש בירושלים, שמסתבר שמהווה קרקע פורייה לצמיחת חברות.

עוזר הסביר שהגורם המרכזי שהביא לשינוי בביקושים של חברות היי-טק לעבור לירושלים הוא חלק מתוכנית חומש ממשלתית שהביאה להקמת יוזמת Jnext, המשותפת לעיריית ירושלים ולרשות לפיתוח י-ם, שמטרתו המרכזית היא להגדיל את מספר המשרות הטכנולוגיות בהיי-טק הירושלמי.

בין היתר המיזם מעודד פיתוח פלטפורמות לקידום חדשנות ויזמות של מספר אקסלרטורים, שפועלים בתחומים שונים, כמו האקסלרטור לבריאות דיגיטלית, שמופעל על ידי יבמ, ומרכזי יזמות של המוסדות האקדמיים, שמהווים את אחד העוגנים המרכזיים בשיקולים של חברות לפתוח פעילות פיתוח בעיר. לצד מרכזי הפיתוח פועלות קהילות תוססות שתומכות בפיתוח ובצמיחת האקוסיסטם.

"יש שתי אוכלוסיות שעדיין לא עלו על קטר ההיי-טק, והכוונה היא לחרדים ולתושבים הערבים", אמר עוזר. אלה שתי אוכלוסיות שאינן משתתפות בתעסוקה בתחומים אלו, מכיוון שהן עדיין לא הוכשרו לכך. ואולם הדבר עומד להתחיל להשתנות. לדברי עוזר, בימים אלו מוקם במזרח העיר מרכז חדשנות, כדי לחבר את החלק המזרחי לקטר של המשק בישראל.

האוניברסיטה העברית בירושלים.

האוניברסיטה העברית בירושלים. צילום: ויקיפדיה

מספר הסטודנטים למדעי המחשב באונ' העברית גדל ב-63%

בנוסף, העירייה הקימה את הרשות העירונית לתעסוקה – גוף ייחודי בשלטון המקומי. כמו כן, לצד זרוע העבודה במשרד הכלכלה והתעשייה, באמצעות עיריית ירושלים, מפעילים מרכזי תעסוקה והכשרה לאוכלוסיות גם המוסדות האקדמיים בעיר, המלמדים מקצועות מחשבים ונהנים מפריחה.

20 אחוזים מתוך כלל הסטודנטים הלומדים מדעי מחשב בארץ לומדים בירושלים, כך על פי נתוני העירייה.

"המחלקה למדעי המחשב באוניברסיטה העברית נחשבת  לאחת המחלקות המובילות בתחומי הבינה המלאכותית והראייה הממוחשבת", ציין עוזר. "אחת המשימות החשובות שעומדת לנגד עינינו היא להגדיל את מספר הסטודנטים במדעי המחשב ובהנדסה. בשנים האחרונות גדל מספר הסטודנטים למדעי המחשב בעברית ב-63%, כחלק מתוכנית תמיכה ייחודית שהרשות העמידה לטובת האוניברסיטה, בעלות כוללת של 20 מיליון ש'. "אנחנו צופים שגם במסגרת תוכנית החומש החדשה שאנו משיקים כיום בירושלים המספרים אף יגדלו, כאשר המיפוי הפעם ממוקד אל הסטודנטים להנדסת חשמל", סיפר לסיכום עוזר.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים