מהו הצעד הבא באבולוציה של הרובוטים והמערכות החכמות?

AI היא מושג שגור היטב, שמייצג טכנולוגיה המדמה יכולות חשיבה אנושית ● ההתפתחות שלה - הבינה העל-מלאכותית (ASI) - כבר על הכוונת, ותדע לחשוב ולתפקד טוב הרבה מבני האדם - מהי ומתי היא עתידה להיכנס לחיינו?

29/05/2022 11:59
עידו ופנר, סמנכ"ל טכנולוגיות וארכיטקט ראשי בקינדריל.

בינה על-מלאכותית, או באנגלית ASI (ר"ת Artificial Super Intelligence), הינה הצעד הבא באבולוציה של הטכנולוגיה והמכונות האנושיות. זוהי קפיצת המדרגה הבאה אחרי Artificial General Intelligence, הבינה המלאכותית הכללית, או בקיצור AGI. ניתן לפתח תוכנה ומערכות חכמות, כך שיהיו מתקדמים יותר מהמוח האנושי, והטכנולוגיה הזאת תיושם במכונות ורובוטים ותגביר את האינטליגנציה שלהם אף עוד יותר.

"בעשור הבא, אינטליגנציה של מכונות ויישומים תהיה עדיפה על בני אדם בכל תחום, נוכל להשתמש במכונות הללו כדי למצוא תרופה לסרטן, לפתח חיסון חדש תוך מספר ימים, או שהאקרים ושליטים דיקטטוריים עלולים להשתמש בהן כדי לבצע מתקפת סייבר מתקדמת

לפי גרטנר, הכנסות תוכנת מבינה מלאכותית צפויות להגיע ל-62.5 מיליארד דולר בשנת 2022. שוק תוכנת הבינה המלאכותית גדל בקו לינארי, ומנהלים דוחפים את צוותי הפיתוח שלהם להוסיף יכולות AI כמעט לכל מוצר או שירות, כדי להגביר את הפרודוקטיביות ולהאיץ את החדשנות. כיום, חברות סטארט-אפ וארגוני אנטרפרייז משקיעים רבות כדי להציע ללקוחותיהם פתרונות עם שילוב של יכולות בינה מלאכותית, החל מכלי AIOps, כדי לזהות ולפתור בעיות לפני שהן מתרחשות; AI Security כדי לזהות, למנוע ולהגן על לקוחות מפני התקפות סייבר ללא התערבות אנושית; צ'טבוטים (Chatbot) חכמים בשילוב עם בינה מלאכותית, שיכולים ללמוד מניסיון של שיחה עם לקוחות; והרשימה הולכת וגדלה מדי שנה.

בדרך כלל אנו משתמשים בסוג אחד של בינה מלאכותית, שנקרא בינה צרה מלאכותית (ANI), או במילים אחרות Narrow AI, שיכול לדמות אינטליגנציה אנושית לביצוע משימות מוגבלות בתחום אחד, החל מלמידת מכונה ולמידה עמוקה; NLP היא דוגמה נוספת לאינטליגנציה צרה של AI. הדוגמאות הנפוצות: זיהוי פנים ואימג'ים, צ'טבוטים וסייעי שיחה, חיזוי לשימור ו-אנליזת חיזוי.

שלושת סוגי בינה מלאכותית

כשזה מגיע לבינה מלאכותית, ישנם שלושה סוגים: בינה מלאכותית צרה, שיש לה מגוון מצומצם של יכולות. ניתן לבצע משימה אחת בכל עת, ולכן היא נקראת גם Weak AI. השנייה היא בינה מלאכותית כללית, שיש לה אותה רמה של יכולות אנושיות לבצע משימות. והאחרונה היא בינה על-מלאכותית, שהיא תוכנה שיכולה להיות בעלת אינטליגנציה גבוה יותר ויכולה לעלות על הבינה האנושית בכל היבט. משמע, בינה על-מלאכותית היא סוג של בינה מלאכותית עם יכולות אינטלקטואליות מפותחות יותר מהיכולות של בני אדם. המכונות והמערכות יהיו הרבה יותר חכמות ויוכלו לבצע משימות בצורה פרודוקטיבית יותר מבני האנוש, בכל תחום או היבט, כמו כישורים חברתיים, יצירתיות ואף חוכמה.

יתרה מכך, הבינה העל-מלאכותית יכולה לבצע מספר משימות בו-זמנית, לשפר את הקוד של עצמה, כמו גם ללמד את עצמה יכולות חדשות ולהשתמש בדרכים הרבה יותר טובות לניצול משאבי המחשוב שלה.

סביר להניח שבינה זו תפותח בעשור הבא, לכן היום שבו המכונות יעלו על בני האדם ברמת האינטליגנציה הכללית הוא מעבר לפינה.

הרבה יותר חכמה מבני האנוש. ה-ASI. אילוסטרציה.

הרבה יותר חכמה מבני האנוש. ה-ASI. אילוסטרציה. צילום: BigStock

היכן אנו עומדים היום והאם אנחנו כבר בדרך לפיתוח בינה על-מלאכותית?

אנו רואים יישומי AI רבים שיכולים לקבל החלטות באופן אוטונומי ללא כל התערבות אנושית, כמו מסדי נתונים אוטונומיים או מכוניות אוטונומיות. לפני עשור, זה אולי נשמע כמו סצנה מסרט מדע בדיוני, אך היום אנחנו מפתחים כמעט כל מערכת או אפליקציה לעבוד בצורה אוטונומית. כולנו רוצים לחסוך זמן, להיות פרודוקטיביים יותר ולמנוע מאמץ אנושי ועבודה ידנית ככל שניתן.

בעשור הבא, אינטליגנציה של מכונות ויישומים תהיה עדיפה על בני אדם בכל תחום, נוכל להשתמש במכונות הללו כדי למצוא תרופה לסרטן, לפתח חיסון חדש תוך מספר ימים, או שהאקרים ושליטים דיקטטוריים עלולים להשתמש בהן כדי לבצע מתקפת סייבר מתקדמת, שיוכלו להשבית מדינה שלמה בהתקפה סייבר, כמו Fire Sale.

כיום מפתחים, חוקרים ומדעני דטה עובדים הרבה עם בינה מלאכותית בטוחה, מכיוון שאדם בנה אותה ולכן הוא ברמה אנושית. כשזה מגיע ל-ASI, יהיה קשה לשלוט בה, והחברה שתצליח לפתח אותה תוכל לשלוט בתעשייה ולהיות החברה הכי החזקה עם שווי השוק הגדול ביותר.

השאלה היא מתי ASI תיכנס לחיינו, יש ויכוח מתמשך מתי זה יקרה. יש המאמינים שבעתיד הקרוב, אחרים חושבים שזה לא יקרה בעשור הבא, בעוד שיש מי שמאמינים שזה כבר מעבר לפינה.

בהתייחס לתחום ספציפי אחד, אפשר להתרדם מדבריה של ד"ר נגה ירושלמי, מנהלת השקעות בחברת M Ventures וחברה בוועדת ההשקעות של מעבדות AION.

"השימוש בבינה מלאכותית מסוגים שונים, כדי לנסות ולפתור אתגרים במחקר הביו-רפואי, אינו חדש, אך הפך יותר ויותר למוקד של מחקר חדש וטכנולוגיות חדשות, עם הצטברות של יותר נתונים בתחום. העלות וציר הזמן לפיתוח תרופות ולהוצאתן לשוק רק הולכים וגדלים. אלו חדשות רעות לחולים, לחברות פארמה ולמשקיעים. אני מאמינה שפתרונות מסוג בינה מלאכותית יכולים לשנות את המשחק בשוק ולאפשר תהליך פיתוח תרופות חכם יותר ורפואה מדויקת יותר, כדי לעזור לאנושות", אמרה ד"ר ירושלמי.

הכותב הוא סמנכ"ל טכנולוגיות וארכיטקט ראשי בקינדריל (Kyndryl)

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אברום רותם

    אנו שומעים כבר (לפחות הח"מ) כ- 40 שנה את המשפט האלמותי "לכן היום שבו המכונות יעלו על בני האדם ברמת האינטליגנציה הכללית הוא מעבר לפינה.". די, קצת להצטנע. לא פינה ולא נעליים. כך גם ביטויים מוזרים כמו "למצוא תרופה לסרטן, לפתח חיסון חדש תוך מספר ימים"? זה כבר ממש, אבל ממש קשקוש. לשם מה הסגנון ללא הכיסוי הזה? הכל נכון, ההמכונות מסייעות היום לפיתוח וגילוי מואץ של חומרים בעלי תכונות שהיו מתגלים מאוחר הרבה יותר, אם בכלל. אבל ה-AI (וסלחו לי אם לא אצטרף לטקסונומיה ללא הכיסוי של סוגים שונים) ברם אולם, הסיסמאות הריקות, שאין להן כיסוי כמו (ציטוט מהנ"ל) "אך היום אנחנו מפתחים כמעט כל מערכת או אפליקציה לעבוד בצורה אוטונומית", או "בינה על-מלאכותית, שהיא תוכנה שיכולה להיות בעלת אינטליגנציה גבוה יותר ויכולה לעלות על הבינה האנושית בכל היבט." - יועילו נא לגלות לנו איזה היבטים יש לבינה האנושית - בטוח ספרתם את כולם. ------------------------------ תראו, אין ברצוני להתריס אלא לקרוא לכל המהנדסים והחוכמולוגים שכבר פתחו מח אנושי חכם יותר מכל אדם בהבל פה - קצת יותר צניעות אינטלקטואלית. אין לנו עדיין מושג על ההשלכות שיש לשימוש לא מבוקר במכונות אלו, כי אין לנו מושג מה היא בינה אנושית באמת. כל מה שאנו עושים הוא להשתמש בבינה האנושית המוכרת לנו מהשימוש בה, כבסיס לפיתוח מטלות באופן מהיר ללא השוואה, בשילוב שימוש בנתוני עתק ומציאת הקשרים בינהם, ששום בינה אנושית לא מסוגלת לעשות, כי אין זה מתפקידה. מה המשמעות של בסיס שהוא הבינה האנושית, על החולשות המובנות בה ודרכי החשיבה שמשתכפלות במכונות- עדיין אין לנו מושג של ממש, למרות שכישלונות מפוארים כתוצאה מכך כבר יש ויש. אז אנא, בלי בומבסיטיות יתירה. אחרי למעלה מעשרות שנים זה אפילו מביך.

אירועים קרובים