הילכו השניים יחדיו?

על הקשר בין המוביל הדיגיטלי (CDO) לבין מנהל מערכות המידע (CIO) בכל הקשור בטרנספורמציה דיגיטלית בארגון ● חלק א'

מימין לשמאל: אריה עמית – יועץ אסטרטגי I-amIT; ורז הייפרמן – יועץ בכיר לטרנספורמציה דיגיטלית ודירקטור BDO Digital.

חלק א'*

הטרנספורמציה הדיגיטלית נמצאת במקום גבוה על סדר היום של רוב הארגונים והם נמצאים בשלב כזה או אחר של המסע הדיגיטלי שלהם. הטרנספורמציה הדיגיטלית עוסקת בשילוב אסטרטגי של טכנולוגיות דיגיטליות בכל קשת פעילויות הארגון, בהתאמת צורת עשיית העסקים לסביבה העסקית החדשה ויצירת ערך ועמידה בציפיות הלקוחות. נזכור שהטכנולוגיות הן התשתית המאפשרת (Enabler) ולא המטרה. הדגש בתהליך הטרנספורמציה הדיגיטלית חייב להיות על החלק של הטרנספורמציה העסקית, כלומר על התאמת המודל העסקי של הארגון לעידן הדיגיטלי, ולא על החלק הטכנולוגי הדיגיטלי. איו ספק שטרנספורמציה דיגיטלית היא תהליך מתהווה, ארוך וללא סיום נראה לעין.

"ביקשנו להבין מדוע אסטרטגיה דיגיטלית מצד אחד וטכנולוגיות תפעוליות של הארגון מצד שני חייבים להיות זרים זה לזה. כמי שהתחנכו, גדלו וניהלו יחידות מחשב גדולות, אנו מאמינים שמרכיב חשוב בטרנספורמציה דיגיטלית הוא דווקא הזיקה והקירבה הגבוהה בין שני הנושאים ולא הפרדה ואי תלות ביניהם

לאחרונה, במרץ 2022, התפרסם מאמר ב-California Review Management מאת שני פרופסורים מאוניברסיטת וילנובה (Vilanova) מפנסילבניה, פרופ' סטיבן אנדרייולי, מרצה לטכנולוגיות עסקיות וטרנספורמציה דיגיטלית, ופרופ' נח ברסקי, מרצה לחשבונאות, מדדי ביצוע, ניהול סיכונים ועוד.

כותרת המאמר, "Why Digital Strategy & Operational Technology Must Remain Perfect Strangers", משכה את עינינו וביקשנו להבין מדוע אסטרטגיה דיגיטלית מצד אחד וטכנולוגיות תפעוליות של הארגון מצד שני חייבים להיות זרים זה לזה. כמי שהתחנכו, גדלו וניהלו יחידות מחשב גדולות, אנו מאמינים שמרכיב חשוב בטרנספורמציה דיגיטלית הוא דווקא הזיקה והקירבה הגבוהה בין שני הנושאים ולא הפרדה ואי תלות ביניהם.

הטיעון של שני החוקרים הוא שהנהלות הארגונים מקדישים זמן רב מדי לנושאי הטכנולוגיה התפעולית ולתשתיות הטכנולוגיות, במיוחד כאשר פרויקטים אלה מתנפחים או נכשלים, וזאת למרות שהיתרון התחרותי והצלחת הארגון לא נקבעים על ידי סוג זה של פרויקטים. לטענתם, על ההנהלה להקדיש יותר זמן לאסטרטגיה הדיגיטלית ופחות זמן לפרויקטים די סטנדרטיים (כמו ERP או CRM), שרובם מיושמים בענן. הם מדגישים שלושה נושאים חשובים:

שינוי תפישתי (Mindset Shift) – הטכנולוגיה היא הרבה יותר מאשר תשתית לתהליכים עסקיים ומוכנות תפעולית. היא למעשה הכוח המניע את השינויים האסטרטגיים והיתרון התחרותי. לאור זאת, טכנולוגיות תפעוליות וטכנולוגיות אסטרטגיות אינן בנות דודים! הן זרות זו לזו, וכך עליהן להישאר. היתרון התחרותי טמון באסטרטגיה דיגיטלית ולא בטכנולוגיות תפעוליות, העוברות תהליך של קומודיטיזציה ועוברות לענן.

מבקשים יותר מדי (Asking too Much) – ה-CIO וה-CTO באים לרוב מהטכנולוגיות התפעוליות, והם ללא רקע עסקי עמוק. הרצון להפוך אותם למנהלים בעלי הבנה אסטרטגית, תוך כדי ההתמודדות עם תשתיות מורכבות ויישומים ישנים ולא יעילים, הוא מוגזם ולא נועד להצליח. האסטרטגיה הארגונית הפכה לדיגיטלית כברירת מחדל, למרות שארגונים רבים עדיין נוטים לראות בטכנולוגיה הזדמנות לחדש ולרענן את התהליכים העסקיים שלהם. אם להיות כנים, ההתמודדות של ה-CIO בניהול השוטף של הטכנולוגיות התפעוליות, גורמת לכך שאין לו זמן להקדיש לאסטרטגיה וכיצד הטכנולוגיה יכולה וצריכה לשבש את המודלים העסקיים תוך שלוש עד חמש שנים. ההנחה שמומחים לטקטיקה תפעולית יכולים להפוך למעצבי אסטרטגיה עסקית, לא סבירה ולא בת מימוש. מקור תפישה זאת בא מהרעיון הוותיק של IT – Business Alignment, שאין לו מקום בעידן הנוכחי. בעולם הדיגיטלי יש לפצל את הנושא לשני מרכיבים ברורים – מצד אחד משילות אסטרטגית, העוסקת בהכנת הארגון לעתיד, ומצד שני, פיקוח תפעולי. הפרופסורים מדגישים – מכונאים אינם מעצבים ומעצבים אינם יכולים להחליף צמיגים!

אנשי אסטרטגיה דיגיטליים (Digital Strategists) – אסטרטגיה עוסקת בהגדרת עתיד הארגון ואין לה ולא כלום עם מוכנות ויעילות תפעולית. על אסטרטגיה לעסוק בחיזוי העתיד לטווח של שלוש עד חמש שנים, חיזוי של השיבושים העסקיים בעקבות אוטומציה וטכנולוגיות חדשניות, ולא כיצד טכנולוגיות אלו יתאימו לאסטרטגיה הנוכחית. החשיבה האסטרטגית מחייבת לדמיין מחדש תהליכים עסקיים נוכחיים וכיצד טכנולוגיות של אוטומציה, למידת מכונה, ביג דטה וכריית נתונים ישנו את התהליכים הנוכחיים, ולעיתים אף ללא מעורבות מתכנתים. זהו זן חדש של רעיונות. על הארגון להקדיש זמן לשאלות כגון כיצד יגויסו עובדים וטאלנטים, כיצד יירכשו חומרים בשרשרת האספקה הגלובלית, מה תהיה הסביבה הפיננסית העתידית ועוד. אלו השאלות שהארגון ואנשי האסטרטגיה צריכים להקדיש להן זמן, ככל שהטכנולוגיה חודרת לכל קשת הפעילות העסקית. על אנשי האסטרטגיה להבין את הממשק והשילוב בין טכנולוגיה לעסקים, ולא אנשי הטכנולוגיות התפעוליות.

המאמר מציג עוד מספר נושאים, אבל הם מעבר למטרות המאמר הזה שלנו. מה שמטריד בעינינו היא המסקנה הברורה והחד משמעית – ה-CIO אינו כשיר להוביל טרנספורמציה דיגיטלית, וחשוב לקיים הפרדה ברורה בין העוסקים באסטרטגיה הדיגיטלית, לבין העוסקים בטכנולוגיות תפעוליות. אנשי אסטרטגיה דיגיטלית עוסקים בעתיד הארגון, בעוד שאנשי אסטרטגיה תפעולית עוסקים בהווה התפעולי, ובדרך כלל אינם בעלי הכשרה והבנה בחשיבה אסטרטגית ועסקית.

*בחלק ב' של המאמר נתאר בקצרה את תפקיד ה-CDO ונציג את תפישתנו, תפישה הרואה בקשר בין ה-CDO וה-CIO, קשר בעל חשיבות רבה להצלחת המסע הדיגיטלי.

הכותבים הם: אריה עמית – יועץ אסטרטגי I-amIT; ורז הייפרמן – יועץ בכיר לטרנספורמציה דיגיטלית ודירקטור BDO Digital

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים