מיקרוסופט תשיק מערכת לניהול מיחשוב ענן

המערכת החדשה כוללת חומרת שרת ואיחסון ואת Windows Azure ו-SQL שינהלו את היישומים ● הענקית מרדמונד לא תציע את מערכת הענן יחד עם כל יצרני חומרת השרתים המוכרים, אלא עם ספורים ונבחרים בלבד, בוודאי בשלב הראשון ● מיקרוסופט לא סיפקה את מחירי המערכת או מועדי תחילת אספקתה

13/07/2010 16:06

מיקרוסופט (Microsoft) תשיק מערכת ראשונה לניהול מיחשוב ענן, כך הכריז בוב מוגליה – נשיא קבוצת השרתים והכלים בחברה, בכנס WPC 2010 שעורכת החברה בוושינגטון, ארה"ב.

המערכת החדשה, פירט מוגליה, כוללת חומרת שרת ואיחסון ואת Windows Azure ו-SQL שינהלו את היישומים. ההכרזה הייתה ראשונית למדי ולא כללה מועדי אספקה ברורים וגם לא מחירון שירותים. מוגליה הסביר, שהכול חלוצי וראשוני ביותר, ויחד עם הספקים והלקוחות הם ילמדו את הנושא ויציעו תמחיר שהלקוחות יאהבו.

עוד הוסיף מוגליה, שמיקרוסופט לא תציע את מערכת הענן יחד עם כל יצרני חומרת השרתים המוכרים (עשרות רבות), אלא עם ספורים ונבחרים בלבד, בוודאי בשלב הראשון. המערכת מחייבת התאמה מלאה של החומרה לדרישות התוכנה ושרת רגיל לא יצלח לכך. חייבים לעבוד צמוד למעבדת יצרן השרת ולכונן השרת איתו שיעמוד במדידות זמינות, אמינות ואבטחה חמורות ההולמות מיחשוב ענן. בנאומו חשף מוגליה את שלושת היצרנים הראשונים שיצאו לשוק עם מערכת הענן והם: דל (Dell) – שתספק תשתיות ושירותים, HP – שתספק שרתים ופוג'יסטו (Fujitsu) – שתכשיר 5,000 איש לתמיכה ב-Windows Azure.

לכסות את ספקטרום הענן כולו

מוגליה סיפר ש-"האסימון נפל לו" כאשר בפגישה עם לקוחות בכירים שאג עליו אחד המנמ"רים: "אנו לא רוצים גרסאות חדשות של חלונות. נמאס לנו". ראשית, סיפר מוגליה, הוא נבהל – אך במחשבה שנייה ולאחר בירור עם המנמ"ר, הוא גילה שהכוונה היא שלקוחות כן רוצים את התכונות והיכולות החדשות של הגרסה החדשה של מערכת ההפעלה, אך רוצים להימנע מהאדמיניסטרציה שנדרשת לפריסה של הגרסה החדשה בארגון.

זו, אמר מוגליה, תמציתה של תפיסת מיחשוב הענן – הלקוחות לא משקיעים בניהול תשתית ה-IT, אלא רק בפיתוח היישומים שלהם, התורמים ישירות לניהול עסקיהם.

בשלב זה בדבריו תקף מוגליה את ספקי מיחשוב הענן שהקדימו את מיקרוסופט בהגעתם לשוק. הוא הציג את המודל המיקרוסופטי המחלק את עולם המיחשוב בענן לשלושה סוגי צורות תפעול של עננים ולשלושה סוגי שירותי ענן. שלושת סוגי השירות הם Iaas, PaaS, SaaS, כלומר אספקת תשתיות (I) כשירות, אספקת פלטפורמה (P) כשירות וכמובן אספקת תוכנה (S) כשירות. שלושת סוגי תפעול עננים הם: ענן ציבורי – המנוהל על ידי ספקיות בינלאומיות כמו מיקרוסופט, ענן ציבורי-מקומי – המנוהל על ידי ספקי שירותים מקומיים כמו השותפים של מיקרוסופט, וענן פרטי – המנוהל על ידי הלקוחות.

מוגליה טען והראה שרק מיקרוסופט מכסה את כל המשבצות שנוצרו. אומנם Salesforce.com הייתה החלוצה באספקת SaaS ליישום CRM, אך היא נותרה רק במשבצת הזו ומציעה רק מעט PaaS ורק בענן שלה. במצב דומה, הסביר, נמצאת גוגל (Google) ושירותי התוכנה שלה ברשת האינטרנט. אמזון (Amazon), סקר מוגליה, מציעה את EC2 – הענן הגמיש שלה, אך רק בתחום התשתיות (Iaas) וגם רק בענן שלה. עכשיו, מוגליה התפנה לטפל ב-VMware, המתחרה הגדולה, והראה שהיא אומנם מפעילה עננים בכל סוגי השירותים, אך רק בתחומי התשתיות בלבד.

רק מיקרוסופט, קבע מוגליה, מציעה את כל הספקטרום של מיחשוב הענן, בו היא מריצה את Windows Azure ו-SQL וגם מציעה ענן לספקים גלובליים להרצת מיחשוב ענן עבור לקוחותיהם. למשל, הוא הזכיר את ענקית התקשורת בריטיש טלקום (British Telecom).

מיקרוסופט מכסה את כל הספקטרום של מיחשוב הענן. כל המשבצות של סוגי השירותים השונים וצורות התפעול השונות

גיבוי מהבוס

את חשיבותו של מודל הענן עבור מיקרוסופט הסביר סטיב באלמר – מנכ"ל הענקית מרדמונד, שהרצה לפני מוגליה. באלמר אמר שכבר ארבע שנים הוא מדבר על הענן, והנה השנה הנוכחית תהיה סוף-סוף שנת הענן. לדבריו, הלקוחות הם שמבקשים את המודל החדש, כדי להוזיל את העלויות ההולכות וגדלות במודל המיחשוב הנוכחי.

באלמר סיפר שמיקרוסופט כבר מספקת שירותי ענן בכמה תחומים משישה מרכזי הנתונים שלה, הפזורים ברחבי העולם. עתה, אמר, עם מערכת Windows Azure, הוא בטוח שמיקרוסופט ושותפיה עולים העל הגל הנכון של מיחשוב ענן כמו שהלקוחות רוצים אותו.

באלמר גילה שפלטפורמת Windows Azure משרתת כבר 10,000 משתמשים. לדבריו, מיקרוסופט כבר מחזיקה 30% משוק הווירטואליזציה בעולם. המדובר בתעשייה ידוע ש-VMware היא החלוצה והמובילה בגדול בשוק, והנתון של באלמר הוא נתון חדש, אולם באלמר לא ציין את מקורו.

המעבר של יותר יישומים של לקוחות לענן הציבורי של מיקרוסופט מחייב אותה לרמת אבטחה גבוהה יותר ולניהול ניפוק משאבים והרחבת ביצועים מיידית וגמישה. באלמר סיפר שאת הידע המקצועי בנושא ניהול מיחשוב ענן מתקדם, למדו במיקרוסופט מניסיונם העצמי בניהול העננים הגדולים שלה, כמו בינג (Bing), הוטמייל (Hotmail) ושירות העדכונים Windows Update. שירותים אלה בפורמט SaaS ניתנים כיום למאות מיליוני משתמשים בו זמנית ומאלצים את הענן להיות מכוונן, זמין, מאובטח ואמין.

הפירוט הזה היה עקיצה קלה לספקי פלטפורמות מתחרות שאינם מפעילים ענני שירות בסדרי גודל כאלה בעצמם, קרי EMC, סיסקו (Cisco), יבמ (IBM) ואחרות. רוצה לומר: איך הם יודעים מה טוב ללקוחות, אם לא התנסו בכך בעצמם?

לסיכום, סיפקה מיקרוסופט הכרזה נוספת – כזו שמשלבת מיחשוב ארגוני במתקן עם מידע המגיע מענן מיחשוב ציבורי. המדובר במערכת בשם "דאלאס", שתספק לארגונים נתונים מסחריים ושיווקיים מקיפי שווקים בעולם ומפולחים היטב, כך שהמנהלים יוכלו לשלבם בנתוני הארגון שלהם ולקבל החלטות נבונות יותר.

הכותב הוא שליח אנשים ומחשבים לארה"ב

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. חן

    האם זה אומר שכל אנשי הSYSTEM יהיו מחוסרי עבודה? הרי מה שהענן אומר שלא יהיה צורך בהתקנה ותחזוקה שוטפת של מערכות.

אירועים קרובים