טרנס' דיגיטלית במודל הדואלי: כיצד להימנע מהתנגשות בקרחון?
האם יש נקודות עיוורון של הארגון שלכם במהלך הטרנספורמציה הדיגיטלית? כן, והמודל הדואלי מאיר אותן ● חלק א'
חלק א'*
בניית יכולות דיגיטליות היא ללא ספק צו השעה לכל ארגון השואף לא רק לשרוד ולהתמודד עם אתגרי השיבוש, אלא גם לצמוח בעולם שדוהר במהירות אל בינה מלאכותית, האינטרנט של הדברים, בלוקצ'יין ומחשוב קוונטי.
מאידך, בחינת מידת ההצלחה של ארגונים בתהליכי טרנספורמציה דיגיטלית מגלה סטטיסטיקה מדאיגה. במחקר שערכה חברת הייעוץ BCG בקרב כאלף ארגונים מובילים בתחומם ממגזרים מגוונים, נמצא ש-70% מתהליכי הטרנספורמציה הדיגיטלית שביצעו אותם ארגונים אינם משיגים את יעדיהם – או נכשלים.
הכישלון, או תחושת האכזבה מאי עמידה ביעדים שהוגדרו, במעבר לדיגיטל מלווה לעיתים בהשלכות עמוקות על חווית הלקוח, על הצמיחה ועל היתרון התחרותי של הארגון.
"ארגונים רבים "מסתערים" על הנעת הטרנספורמציות הגלויות, בעודם מתעלמים או מתכחשים מהטרנספורמציות הסמויות. המודל הדואלי מציע כי המרכיב הסמוי והלא מוחשי בתהליך הטרנספורמציה הדיגיטלית הוא קריטי לפחות כמו המרכיב הגלוי והמוחשי
שאלה קריטית אשר צריכה אם כן להטריד כל מנהיג עסקי כיום היא: כיצד אגדיל את סיכויי הארגון להצטרף לסטטיסטיקת ההצלחה של טרנספורמציה דיגיטלית?
מאמר זה הוא הראשון בסדרה של שני מאמרים הדנים במעבר של ארגונים לעולם הדיגיטלי ובמודל הניהול הדואלי כאסטרטגיה חיונית להגדלת סיכויי ההצלחה של ארגונים במעבר הזה.
טרנספורמציה דיגיטלית היא תהליך מורכב. היא מחייבת את הארגון למגוון רחב של תהליכי שינוי בהקשרים מגוונים. ניסיון מראה שהשיבוש המהותי לארגונים כיום אינו הדיגיטל בלבד, כי אם מכלול השינויים העסקיים, הניהוליים, התרבותיים והתודעתיים שארגון נדרש לבצע כדי להתאים עצמו לעידן הדיגיטלי. הצלחת הארגון במעבר לדיגיטל תלויה ביכולתו להניע בו זמנית ובהצלחה את מכלול השינויים, הקשורים ביניהם בהשלכות ויחסי גומלין. לדוגמא: הכישלון של נוקיה (Nokia) בתגובה לחדשנות שאפל (Apple) הציגה עם ה-iPhone אינו כישלון טכנולוגי, אלא בראש וראשונה כישלון ניהולי שהתבטא בחוסר מוכנות של הנהלת נוקיה לצאת מאזור הנוחות שלה והפרדיגמה של מנהלי החברה שלקוחות לא יהיו מעוניינים במכשירים עם היכולות החדשות, אלא יעדיפו להמשיך עם המכשירים המוכרים של נוקיה.
טרנספורמציה דיגיטלית היא תהליך דואלי
מודל הניהול הדואלי, ™Bimodal Management, מבחין בין שני סוגי תהליכים, מנוגדים לכאורה, המתקיימים בתהליך המורכב של טרנספורמציה דיגיטלית:
הסוג הגלוי – תהליכי שינוי מובנים, מוחשיים ונראים לעין, כגון הטמעת טכנולוגיות חיוניות, התאמת תהליכי תפעול ואספקה, שינוי מודל עסקי, בחירת השקעות ומיזמי חדשנות, שינויים במבנה הארגוני, שינויים באסטרטגיה העסקית ועוד. נכנה סוג זה של תהליכים Tangible Processes.
הסוג הסמוי – תהליכי שינוי מופשטים, שאינם קונקרטיים, כגון שינוי תפישה ותודעה, התמודדות עם פחד והתנגדות לשינוי, תעוזה, אומץ ניהולי, לקיחת סיכון, טיפוח רוח החדשנות, שינוי מיינדסט, שינוי בתרבות הארגונית ועוד. נכנה אותם Intangible Processes.
שני סוגי התהליכים, הגלוי והסמוי, מתקיימים בו זמנית בכל מעבר של ארגון לדיגיטל, כמודגם בתרשים. הם מהווים שני סוגים של טרנספורמציות המרכיבים יחד את תהליך הטרנספורמציה הדיגיטלית. כשני חלקיו של קרחון – החלק הגלוי הבולט מעל המים והחלק הסמוי השקוע במים, אשר בדרך כלל גדול מהחלק הגלוי.
טרנספורמציה דיגיטלית בשיטה הדואלית
בעוד ש"הטרנספורמציות הגלויות" הן אמנם אתגר משמעותי עבור ארגון, מעצם היותן מוחשיות, ניתנות לחיזוי, תכנון ומדידה, רמת השליטה והוודאות בהן גדולה יותר. מרבית הארגונים נוטים להתמקד בהן.
"הטרנספורמציות הסמויות" לעומת זאת מתייחסות לתהליכי שינוי לא מובנים, קיים קושי עקרוני לתכנן או למדוד אותם. מאחר שתהליכים אלו מאופיינים ברמה גבוהה של עמימות וחוסר ודאות, ארגונים רבים מתקשים לנהל את "הטרנספורמציות הסמויות" ולעיתים מתעלמים מהן.
הדבר בא לביטוי בפחד, הימנעות ותגובה מאוחרת, או לחליפין בריבוי יוזמות חדשנות גלויות, נעדרות אסטרטגיה, חזון ארוך טווח ושינוי עומק תרבותי ותפישתי.
שני אופני התגובה, הן קיפאון והן גמישות ותגובתיות יתר, הם כשלעצמם גורמי שיבוש בתהליך ההתאמה של ארגון לעידן הדיגיטלי. הם מעכבים תגובה מותאמת, פוגעים בחוסנו של הארגון ומסכנים אותו בחוסר מיקוד אסטרטגי ובזבוז משאבים.
מודל הניהול הדואלי מציע כי הצלחתו של ארגון במעבר לדיגיטל תלויה ביכולתו לנהל בו-זמנית, בצורה אסטרטגית, את שני סוגי הטרנספורמציות, הגלויות והסמויות, במטרה להוביל תהליך מערכתי שלם ולהגדיל את סיכויי ההצלחה והעמידה של הארגון ביעדיו.
לסיכום: מעבר של ארגון לדיגיטל זהו תהליך דואלי. הצלחתו מצריכה מהארגון להניע תהליכי שינוי בשני מימדים, בממד הגלוי ובממד הסמוי. כל אחד משני סוגי התהליכים מהווה כשלעצמו טרנספורמציה משבשת עבור הארגון.
ארגונים רבים "מסתערים" על הנעת הטרנספורמציות הגלויות, בעודם מתעלמים או מתכחשים מהטרנספורמציות הסמויות. המודל הדואלי מציע כי המרכיב הסמוי והלא מוחשי בתהליך הטרנספורמציה הדיגיטלית הוא קריטי לפחות כמו המרכיב הגלוי והמוחשי. יש לנהל אותו באופן אסטרטגי ושיטתי. סיכוייו של הארגון לצלוח את המסע הדיגיטלי תלויים במידה שבה יצליח לנהל אסטרטגית את שני המימדים המרכיבים את תהליך הטרנספורמציה הדיגיטלית: את הממד המוחשי ואת הממד הלא מוחשי.
מיכל זיגלמן היא פיזיקאית, מומחית לאסטרטגיה וחדשנות במורכבות, מייסדת Duality ומפתחת מודל הניהול הדואלי ™Bimodal Management
רז הייפרמן הוא יועץ בכיר לטרנספורמציה דיגיטלית ודירקטור BDO Digital
*חלקו השני של המאמר יפורסם מחר (ג')
תגובות
(0)